mboost-dp1

Fastlåse
i bunden at siden?

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
3. feb. 2010 22:57
Hej med Jer!

Meget simpelt: Kan man fastlåse en <div> så den altid (som minimum) være i bunden at siden? Altså ikke ligesom den "menu" der er på f.eks. facebook som man altid kan se i bunden.

På denne side ligger den helt nede i bunden at skærmen (altså uden hvidt mellemrum ned til bunden).
http://www.jacobworsoe.dk/

Men på meget korte sider er ligger den længere oppe og bliver ikke "presset" helt ned i bunden:
http://www.jacobworsoe.dk/nyhedsbrev

Kan man løse det, eller skal jeg bare indsætte en masse <br> på de korte sider, så den bliver "lang nok"?
Gravatar #2 - røvskæg
3. feb. 2010 23:05
Er ikke helt sikker på, hvad du mener men hvad med position:fixed ?

http://www.w3schools.com/Css/pr_class_position.asp
Gravatar #3 - roennow
3. feb. 2010 23:08
prøv at google sticky footers. Der er tusind forskellige måder at gøre det på, men det indebærer en del hackish css.

fx: http://www.cssstickyfooter.com/
Gravatar #4 - Jace
3. feb. 2010 23:20
Tak for gode forslag. Det er dog lidt svært at få det til at virke på lange sider også. Men det skal nok lykkedes :)
Gravatar #5 - arntc
5. feb. 2010 11:22
hvad med at bruge min-height på din content div?
Gravatar #6 - roennow
5. feb. 2010 20:25
arntc (5) skrev:

Browservinduet kan jo være hvilken som helst størrelse, og så skal man udregne det med javascript eller leve med at den stadig vil være for lille for nogle og alt for stor for andre. Så hellere en form for css hack :)
Gravatar #7 - Jace
5. feb. 2010 22:48
arntc (5) skrev:

Det kunne faktisk sagtens være en løsning jeg kunne leve med :) Tak for det....
Gravatar #8 - arntc
6. feb. 2010 16:28

Det er da heller ikke særligt kompliceret. Jeg tror ikke det samlede script ville fylde mere end 2-3 linier med jquery som framework.
Gravatar #9 - m_abs
6. feb. 2010 21:31
Hvis du er ligeglad med IE6 understøttelse så kan du prøve det her css

#footer {
position:fixed;
bottom:0px;
left:0px;
right:0px;
}

Det vil få div'en til lægge sig i bunden af siden og strække sig i hele sidens brede, men såvidt jeg husker så understøtter IE6 det ikke, men jeg mener at IE7 i standard-mode gør. Prøv det i et par forskellige browsere.
Gravatar #10 - roennow
6. feb. 2010 22:16
arntc (8) skrev:

Det er da heller ikke særligt kompliceret. Jeg tror ikke det samlede script ville fylde mere end 2-3 linier med jquery som framework.

Korrekt, men hvis man ikke har noget at bruge jquery/mootools/dojo/_W_ ud over det, så er det ikke ret praktisk.

m_abs (9) skrev:
Hvis du er ligeglad med IE6 understøttelse så kan du prøve det her css

#footer {
position:fixed;
bottom:0px;
left:0px;
right:0px;
}

Det vil få div'en til lægge sig i bunden af siden og strække sig i hele sidens brede, men såvidt jeg husker så understøtter IE6 det ikke, men jeg mener at IE7 i standard-mode gør. Prøv det i et par forskellige browsere.

Kan godt være jeg husker forkert, men vil den ikke være ovenpå resten af siden (det kan selvfølgelig løses med padding på content div'en)

Som du selv siger, så fungerer det ikke i IE6 da den ikke understøtte at man sætter både left og right position, så der skal man lige gøre op med sig selv om man vil sørge for den.

til OP:
Det skriger i mine øjne at du bruger < br /> til afstand i design :)
Gravatar #11 - fidomuh
6. feb. 2010 22:52

Korrekt, men hvis man ikke har noget at bruge jquery/mootools/dojo/_W_ ud over det, så er det ikke ret praktisk.

Hvis du har et vaerktoej til at loese opgaven, er det saa ikke ligegyldigt om du skal bruge samme vaerktoej til alt muligt andet? :)
Jquery finder man typisk ret meget brug for senere hen i udviklingen :P

Kan godt være jeg husker forkert, men vil den ikke være ovenpå resten af siden (det kan selvfølgelig løses med padding på content div'en)

Nej, og det kunne ellers loese med at smide den ned i layers.
Det er typisk kun floats der giver den problematik, jeg formoder du taenker paa :)

Som du selv siger, så fungerer det ikke i IE6 da den ikke understøtte at man sætter både left og right position, så der skal man lige gøre op med sig selv om man vil sørge for den.

Han skal blot bruge en 'container'-div, smide den i bunden af denne og saa have en width: 100%;, saa skulle det gerne loese sig selv. Saa skal han bare huske at bruge -1px i sin position, da der skal vaere plads til div borders :P

Alternativt kan han goere det med jquery, saa bliver det ikke hack'n'broken CSS som kun virker i Firefox :P
Gravatar #12 - roennow
6. feb. 2010 23:04
fidomuh (11) skrev:
Han skal blot bruge en 'container'-div, smide den i bunden af denne og saa have en width: 100%;, saa skulle det gerne loese sig selv. Saa skal han bare huske at bruge -1px i sin position, da der skal vaere plads til div borders :P

Alternativt kan han goere det med jquery, saa bliver det ikke hack'n'broken CSS som kun virker i Firefox :P

Det css workaround jeg smed et link til virker vidst i en enkelt eller to andre browsere end firefox :)
http://www.cssstickyfooter.com/browser-list.html

Om man vælger at gøre det med javascript eller css er jo et fedt som så :), men jeg synes bare det er mere "rigtigt" at gøre det med ren html og css når man snakker grundlæggende designelementer.
Gravatar #13 - fidomuh
6. feb. 2010 23:14

Tjoh, fordelen ved at bruge jquery er at du kan holde dig til helt basal CSS :)

Hvor godt tingene saa virker ved resize, etc, er jo spoergsmaalet :D
Gravatar #14 - roennow
6. feb. 2010 23:19
Ja hvis man skal bruge javascript til den slags, er det vel bedre at fikse, så alle browsere kan placere elementet i bunden, end at placere den ved at udregne højden på content eller browservindue :)
Gravatar #15 - Jace
7. feb. 2010 00:23
roennow (10) skrev:
til OP:
Det skriger i mine øjne at du bruger < br /> til afstand i design :)

Beklager, men jeg ved desværre ikke bedre :)

Hvor siger du jeg laver fejlen og hvordan bør jeg bære mig ad med et lave afstand?
Gravatar #16 - roennow
7. feb. 2010 01:07
F.eks. mellem #content og #footer. Tilføj f.eks margin-bottom: 15px; til #content
Gravatar #17 - Jace
13. feb. 2010 19:48
roennow (16) skrev:
F.eks. mellem #content og #footer. Tilføj f.eks margin-bottom: 15px; til #content

Mange tak for det. Sig endelig til hvis jeg har lavet flere tåbelige fejl, for jeg ved simpelthen ikke bedre :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login