mboost-dp1

Excel nummering af identiske celler.

Gå til bund
Gravatar #1 - DiZaster
30. mar. 2009 12:33
Jeg kan ikke umiddelbart en formular som udfylder den funktion jeg søger. (Sikkert fordi jeg ikke ved havd jeg skal søge efter :-) )

Men jeg har en kolonne med tekst, hvoraf nogle er identiske. F.eks. i rækken fra A1-A9

Teksten kan være fordelt således at A1-A3 hedder "Test", A4-A5 = "Test 2" og A6-A9 = "Test 3"

Jeg vil nu gerne have at excel kan autonummerere de identiske felter for mig i en ny kolonne. F.eks. kolonne C

Dette vil se nogenlunde sådan ud. A1-A3, vil i kolonne C være nummeret 1, 2, 3. A4-A5 = 1, 2 og A6-A9 er tildelt numrene 1, 2, 3

Håber ovenstående giver mening, og at en af jer kan give mig en idé om hvordan jeg skal angribe dette (sikkert simple) problem :-)
Gravatar #2 - Dreadnought
30. mar. 2009 14:57
=COUNTIF(A$1:A$9;A1)-COUNTIF(A1:A$9;A1)+1

Den sætter du ind i C1 og trækker ned til C9. Så C9 ender med dette:

=COUNTIF(A$1:A$9;A9)-COUNTIF(A9:A$9;A9)+1

Det den gør er at tæller alle forekomster af en værdi i hele kolonnen og trækker de resterende forekomster fra.
Gravatar #3 - DiZaster
30. mar. 2009 16:22
Super. Det var lige som det skulle være. Mange tak :-)

Kan din formular også omskrives så den istedet for at nummere hver enkelt, tæller antallet af identiske kolonner, og angiver et antal ud for sidste celle?

F.eks. iht. til eksemplet i #1, så ville A1-A3 give resultatet 3 i celle C3, 2 i C5 og 4 i C9

Gravatar #4 - Dreadnought
30. mar. 2009 16:59
=IF(COUNTIF(A1:A$9;A1)=1;COUNTIF(A$1:A$9;A1);"")

Evt. slet "" hvis du gerne vil have et nul i stedet for ingenting.
Gravatar #5 - Cloud02
30. mar. 2009 17:08
Evt. lav en pivot tabel, hvor lægger kolonnen i både venstre og højre side. Altså ind under rækker og værdier(data). Så skal du formatere dine data, så den viser count.

Nice trick med kun at få det vist én gang.
Gravatar #6 - DiZaster
30. mar. 2009 21:07
Igen spot on. Endnu engang mange tak :-)

Det var 49.000 linier importeret som en CSV fil, og en af mine kollegaer var ved at gå dem igennem manuelt Zzz... Så regnede med at der var en herinde som havde en hurtigere løsning, hvilket også var tilfældet :-D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login