mboost-dp1

DOTNET spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #1 - ymer
12. sep. 2004 15:04
Jeg ’kigger’ i øjeblikket lidt på Microsofts dotnet framework, men inden jeg for alvor begynder at sætte mig ind i sagerne så er der lige et par ting eller to der bekymrer mig. Det påstås, så vidt jeg er orienteret, at systemet er platformuafhængigt – hvad arkitekturen jo også lægger op til – men er der overhovedet skrevet et .net framework til andre platforme end Windows selv? – og hvis ikke, hvorfor så ikke? For hvis ikke, så er det jo en smule ligegyldigt. Jeg forstår det også derhen, at dotnet udviklet kode, nødvendigvis må afvikle langsommere end alm. traditionel C-kode, idet den endelige MSIL-genererede kode kræver yderligere fortolkning på kørselstidspunktet. Men hvor meget langsommere går det egentligt?

Min umiddelbare opfattelse af .net er, at det lyder til at være en smart og gennemtænkt arkitektur der er suveræn til brug på nettet samt under andre forhold hvor hastighed ikke er et absolut must, men så heller ikke mere.

Nogen kommentarer til det?
Gravatar #2 - nightH
12. sep. 2004 15:27
hmm, jeg er ikke programør, men er MONO ikke det samme bare til *NIX ?
Gravatar #3 - Acro
12. sep. 2004 15:54
#1 ymer:
Som nightH ganske rigtigt nævner findes MONO som er en .NET-implementering til *N?X. Derudover findes der DotGNU.

Hvor meget langsommere beregning er hører sammen med, hvor avancerede de er. Du skal dog forvente, at hastigheden vil være den samme i kommende Windows-versioner, da Microsoft implementerer .NET i kernen.
Gravatar #4 - kelo
22. sep. 2004 12:59
"Det påstås, så vidt jeg er orienteret, at systemet er platformuafhængigt"
Dette er ikke korrekt. .NET Er sprog uafhængigt, men ikke platform. Det er pt. beregnet til Windows miljøet. Men der er håb da jeg har hørt at open source miljøet er igang med et projekt, som kan få .NET til at køre på f.eks. linux.
Gravatar #5 - Pally
22. sep. 2004 15:28
#4 kelo:
Prøv lige at læs #2 + #3...

Så til din kommentar: [Dette er ikke korrekt] kan jeg sige: "Dette er ikke korrekt"
Gravatar #6 - Klok
19. okt. 2004 05:53
Ang. hastighed, så kan jeg da lige afslører at så vidt jeg kan se er der ingen forskel, hvis vi snakker alm. desktop applicationer.

Dette skyldes nok gode gamle "Java" teknologier som hotspots osv.

Jeg har også lavet en del Windows services, som også holder en fin hastighed.

Så jeg vil sige at medmindre hastighed er et stort issue (Og det mener jeg sjældent det er i en alm. GUI application), som f.eks. i et matematisk program, så er der absolut ingen problemer i at bruge .Net.
Gravatar #7 - magma88
20. okt. 2004 06:59
Følger selv et kursus i .NET lige nu, og har været til et par foredrag om emnet. Dette gør at jeg har hørt en del, men stadig ikke ved så meget...

Man kan både udvikle og afvikle .NET på flere platforme, og der er også et ganske fornuftigt gratis udviklingsværktøj til Windows. De ting jeg har hørt om disse værktøjer er dog, at Linux udviklingsmiljøet vidst stadig er temmelig tungt, og det gratis Windows værktøj er kræver vidst meget manuel kodning. Min opfattelse er at hvis man vil udnytte alle de ting der gør at .NET er et hurtigt og smart udviklingsmiljø, så skal man have fingre i Visual Studio .NET. Man kan vidst få en skrabet version af Visual Studio .NET sammen med en af Microsofts bøger.

-Peter
Gravatar #8 - HyBreeD
22. okt. 2004 21:25
Lige en notits til til jer alle, men mest #4 (kelo)

Microsofts egen platform kører på FreeBSD og Mac OS X, og har gjort det fra begyndelsen. Den del der ikke er platformsuafhængig er System.Windows.Forms, men selv denne del kunne sagtens portes til en anden platform, hvis man der er en grafisk brugerflade.

/Brian
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login