mboost-dp1

Datamatiker OSO Spørgsmål!!

Gå til bund
Gravatar #1 - Anas
9. feb. 2009 16:50
Spørgsmål til interview af datamatiker

1.Hvordan er din hverdag som datamatiker?
2.Hvilke uddannelser tog du?
3.Hvad er godt, og hvad er skidt?
4.Hvad er det bedste ved at arbejde som datamatiker?
5.Hvad har du været med til at programmere?
6.Hvor lang tid tager et programmerings arbejde normalt?
7.Hvem arbejder du for (Freelance – Firma – Privat)?
8.Hvor meget ligger din løn på?
9.Hvad kan uddannelsen datamatiker ellers bruges til udover at man lære at programmere?
10.Hvor lang tid varer uddannelsen på?
11.Hvordan er omgivelserne (Arbejder du hjemme eller på et kontor)?
12.Er det nemt at komme ind på arbejdsmarked?
13.Kan man tage nogen videregående uddannelser til uddannelsen datamatiker?
Gravatar #2 - Bjørn
9. feb. 2009 17:01
Hej Anas

Et råd kunne være at prøve at opsøge et IT-firma(store som små) og spørge dem om du kunne komme forbi for at interview/spørge et par medarbejdere om hvordan deres hverdag er, hvilke projekter de arbejder på og hvordan deres bagrund er. Kunne ikke forestille mig andet end de ville være behjælpelige hvis du spørger pænt og forklare din situation.

Det vil helt sikkert give dig et større indblik i hvad en ´datalog/datamatiker` laver, hvilken baggrund han kommer fra(som med garanti er mange) og give et ekstra boost til din ogpave/fremlæggelse.

Hvis du skriver hvor du er fra i landet, er der sikkert en del som kender IT-virksomheder i nærheden af hvor du netop bor.
Gravatar #3 - Anas
9. feb. 2009 17:33
Hej Bjørn.
Det prøvet jeg i starten, fik en tid men de afbrød i sidste minut, så nu mangler jeg et interview, som jeg håber en datamatiker kunne svare på her, da det er til i morgen.
Men ellers tak for rådet.
Gravatar #4 - lorenzen
9. feb. 2009 18:39
Er du i århus så prøv og kontakte Systematic, de plejer generelt at være glad for at hjælpe studerende. Og jeg erindre da der er en sjat datamatikere ansat.
Gravatar #5 - arne_v
9. feb. 2009 18:42

Jeg troede faktisk at de foretrak kandidater og meget gerne så PhD'er.
Gravatar #6 - Anas
9. feb. 2009 18:44
Det altså til i morgen, så har ikke tid til et interview, leder efter nogle der kunne svare på spørgsmålene nu, via denne tråd.
Gravatar #7 - Borg[One]
9. feb. 2009 21:32
1.Hvordan er din hverdag som datamatiker?

Hvad er det for et spørgsmål?!??
Travl, men det er de flestes vel. Jeg møder typisk kl 8, og tager derfra omkring 1730. Der er sjældent tid til at surfe, g en stribe opgaver der bliver tabt på gulvet...du ved helt som de fleste almindelige IT-stillinger. Har en gang imellem arbejde med hjem, til når børnene sover, og som i denne weekend, nattearbejde fra søndag til mandag.

2.Hvilke uddannelser tog du?

9. klasse
MatFys Stud
11 mdr værnepligt
IT Supporter på teknisk skole - mit liv i helvede
Datamatiker
Nu: Læser Diplom på IT-U om aftenen

3.Hvad er godt, og hvad er skidt?

Den er meget kompakt, og det giver et højt arbejdspres.
Det betyder du kommer hurtigt igennem, men der samtidig er et enormt frafald i klassen.
Ca 15% af dem jeg startede med, endte med at gennemføre.

4.Hvad er det bedste ved at arbejde som datamatiker?

Du har hørt om de meste i forretningen, og har som oftest en grundliggende ide om hvad det er der foregår.

5.Hvad har du været med til at programmere?

Yup.

6.Hvor lang tid tager et programmerings arbejde normalt?

Pfff, det er umuligt at svare på. Der er projekter der kører 1 måned, mens andre kører i flere år.

7.Hvem arbejder du for (Freelance – Firma – Privat)?

Privat firma.

8.Hvor meget ligger din løn på?

...på den gode side af de 600k

9.Hvad kan uddannelsen datamatiker ellers bruges til udover at man lære at programmere?

Programmering er langt hen ad vejen kun et bifag i uddannelsen. Vi lærte alt fra systemanalyse/udvikling, projektledelse, virksomhedslære, systemarkitektur.
Det er selvfølgelig fint at få styr på OOP, men set i bakspejlet, har jeg brugt alle de andre fag langt mere, end mine programmeringsfag.

10.Hvor lang tid varer uddannelsen på?

2 år og 3 mdr. Det er en kortere videregående uddannelse.
Min tog det dobbelte, da jeg havde fuldtidsarbejde, og læste om aftenen - ét fag pr semester.
Det havde både fordele og ulemper.

11.Hvordan er omgivelserne (Arbejder du hjemme eller på et kontor)?

Kontor - og hvis gratis kaffe, frugtkurv og alle de kuglepenne du kan slide op er fantastisk..tjaehh så er det fantastisk.

12.Er det nemt at komme ind på arbejdsmarked?

Denne her er jeg noget luren overfor...fordi.
Det er meget sjældent sådan, at firmaer ansætter dig, fordi de er datamatiker. Du får en ansættelse åp grnud af den person du er, din erfaring...og så pga din uddannelsesmæssige baggrund.
Jeg bliver kontaktet af headhuntere 2-3 gange om året (ihvertilfald før krisen), men de kontakter mig aldrig nogensinde på grund af min uddannelse, det er altid på grund af erfaring.

13.Kan man tage nogen videregående uddannelser til uddannelsen datamatiker?

Ja, som jeg skrev øverst, er datamatiker adgangsgivende til Diplom/IT-diplom, og en række andre uddannelser.
De fleste universiteter giver dig merrit for din datamatiker, du kan overføre point til DØK, du kan komme ind på ingeniør-skolen, så ja - der findes massere af videregående uddannelser, du kan tage efter din datamatiker.

Mit liv i et interview... :)
Gravatar #8 - Anas
9. feb. 2009 21:59
Tusind tak! :)
Gravatar #9 - Borg[One]
9. feb. 2009 23:08
NP... :)
Gravatar #10 - lorenzen
10. feb. 2009 18:57
Det var før i tiden :).

Ej der er ingen tvivl om at at de favorisere kandidater og gerne ser at de har en hovedpart af deres ansatte mindst er uddannet på kandidat niveau.
Men sidst jeg så i materiale derfra, så jeg ikke længere det her 75% krav.

Men der er masser af datamatikere ansat, så det var jo et oplagt sted at spørge, plus SSE kan godt li at hjælpe studerende. (Som er ude i god tid)
Gravatar #11 - Spiderboy
10. feb. 2009 19:11
Off-topic:

Borg[One skrev:
(7)]Jeg møder typisk kl 8, og tager derfra omkring 1730.

Borg[One skrev:
(7)]til når børnene sover

Borg[One skrev:
(7)]Nu: Læser Diplom på IT-U om aftenen

Hvordan dælen magter du at arbejde 8-17:30, studere om aftenen og have børn på én gang? :-O
Gravatar #12 - Borg[One]
10. feb. 2009 20:23
#11 der er en grund til at:
a) fritdsinteresser der differentere fra de 3 ovenstående punkter må vente.
b) socialt liv, udover kolleger og børnefamilie-halløj i weekenden er ligeledes udskudt
c) motion er kogt ned til, hvad jeg kan nå i løbet af en uge, mellem møder og opgaver (læs: det er kogt meget langt ned)

...det er knivskarp prioritering fra min side, der muligør det, men det er mit valg så jeg piver ikke...

PS: Ja - jeg ser og leger faktisk med børnene, i deres vågne timer. :-P
Gravatar #13 - Spiderboy
10. feb. 2009 20:28
Borg[One skrev:
(12)]...det er knivskarp prioritering fra min side, der muligør det, men det er mit valg så jeg piver ikke...

PS: Ja - jeg ser og leger faktisk med børnene, i deres vågne timer. :-P

Respekt for at du ikke piver, og at du ikke lader arbejdet gå ud over børnene. :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login