mboost-dp1

Danske tegn i MS Batch filer

Gå til bund
Gravatar #1 - ZnabelA
2. feb. 2005 13:57
Mit dilemma består i at jeg ikke kan bruge æ ø og å i .bat filer, når jeg vil ECHO noget til brugeren.

CHCP 850 har ikke nogen virkning.

Et eksempel:
1. Start en CMD og skriv: ECHO test æ ø å
- det skulle gerne virke.

2. Lav en test.bat fil, editer og indsæt samme ECHO kommando som i punkt 1.
- det virker ikke ?!?!

Jeg bliver sindsyg! Any ideas?
Gravatar #2 - Scherlund
2. feb. 2005 14:31
Virker fint hos mig.

Køre WinXP Pro Engelsk SP1

Men jeg har ingen anelse om hvad det kunne være der går galt hos dig.
Gravatar #3 - ZnabelA
2. feb. 2005 14:35
Scherlund: prøv at indsætte en PAUSE i .bat filen, og kør .bat filen ved at dobbeltklikke på den i windows ... skriver den stadig korrekt æ ø og å ?
Gravatar #4 - Scherlund
2. feb. 2005 14:42
Ingen problemer
Gravatar #5 - ZnabelA
2. feb. 2005 15:03
Hmm ... du bruger dansk XP ?

Har lidt mistankte til at det er fordi jeg har engelsk XP men dansk tegnsæt
Gravatar #6 - Scherlund
2. feb. 2005 15:08
Som jeg skrev tidligere så bruger jeg en engelsk WinXp Pro. Dog er tegnsætningnen sat til dansk.
Gravatar #7 - Viperaberus
4. feb. 2005 09:51
Hvordan laver du bat-filen?
Hvis du laver den med notepad el. lign. bruger du windows tegnsæt.
Hvis du bruger edit bruger du dos tegnsæt.
ÆØÅ er IKKE placeret samme sted i de "normale" DOS og windows tegnsæt.
Gravatar #8 - Scherlund
4. feb. 2005 10:25
Nu prøvede jeg lige at teste lidt igen. Jeg når jeg bruger edit i kommandoprompten er der ingen problemer, men når det er notepad får jeg bare nogle mærkelige tegn.
Lidt underligt at der bliver brugt 2 forskellige tegnsæt
Gravatar #9 - amokk
4. feb. 2005 13:09
det er fordi ÆØÅ ligger forskellige steder i tegn-tabellen i hhv. Windows og DOS....

jeg mener at windows (og alle andre steder) bruger ANSI, mens DOS bruger ASCII...

Hvis man vil se forskellen, kan man prøve at køre Terminal font i sin notepad...

I øvrigt, kan i få EDIT til at virke i windows xp? ejg ahr ikke kunnet få min til at virke siden windows 2000... uanset hvad jeg skriver på tastaturet, kommre der nogle helt andre tegn ind i editoren!
Gravatar #10 - Scherlund
4. feb. 2005 13:38
Ok det havde jeg ikke lige tænkt over. Mener dog ikke jeg havde problemer dengang jeg lavede batch filer i win95/98, men jeg kan selvfølgelig huske forkert.

Jeg har ingen problemer med at få edit til at virke. Hverken på denne WinXP dansk eller min engelske version derhjemme.
Gravatar #11 - amokk
4. feb. 2005 13:49
#10 hos mig er det som om den får nogle helt andre tegn fra keyboardet, end dem jeg trykker... når jeg holder alt inde og skriver ascii-koden er der derimod ingen problemer

jeg kører med flg. regional settings:

Standards and formats: Danish
Default input language: Danish
Installed services: Danish -> Keyboard -> Danish
Language for non-unicode programs: English
Gravatar #12 - Scherlund
4. feb. 2005 14:31
Jeg køre med næsten de samme settings. Eneste forskel er Language for non-unicode programs som jeg har til Danish. mon ikke det er derfor?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login