mboost-dp1
At tegne på et billede i en web-form
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hej,
Jeg er ved at lave en webside for en kiropraktiker-ven, hvor man bl.a skal kunne tegne på et vist billede (en skitse af et menneske). Det var tanken at folk skulle kunne tegne med musen på kroppen for at markere hvor de lider (cirkel, streg, kryds el. lign). Sluttelig skal billede med markeringer gemmes som fil (server side).
Er der nogen af jer der kender sådan en komponent til ASP.Net eller måske bare har set noget lignende implementeret på nettet? Eller evt. kan hjælpe mig med hvad den slags 'tool' kaldes?
Der skal kun bruges én slags pen, altså ikke noget avanceret med valg af farve, selection, undo og osv. Spørg gerne hvis jeg skal uddybe noget.
På forhånd tak for hjælpen
Jeg er ved at lave en webside for en kiropraktiker-ven, hvor man bl.a skal kunne tegne på et vist billede (en skitse af et menneske). Det var tanken at folk skulle kunne tegne med musen på kroppen for at markere hvor de lider (cirkel, streg, kryds el. lign). Sluttelig skal billede med markeringer gemmes som fil (server side).
Er der nogen af jer der kender sådan en komponent til ASP.Net eller måske bare har set noget lignende implementeret på nettet? Eller evt. kan hjælpe mig med hvad den slags 'tool' kaldes?
Der skal kun bruges én slags pen, altså ikke noget avanceret med valg af farve, selection, undo og osv. Spørg gerne hvis jeg skal uddybe noget.
På forhånd tak for hjælpen
Du har 2 (3) muligheder: Enten laver du det i Javascript, som er rent clientside, og sender dataen som noget AJAX til serveren bagefter.
Eller også koder du det i Silverlight/Flash.
Det er ikke noget du laver som "komponent" i ASP.NET WebForms. Og det ville være forholdsvis kompliceret at lave i Javascript.
Silverlight ville være en god løsning, og nemt at lave hvis du allerede kan kode i .NET. Men du skal nok regne med at sætte et par dage af til det, og en uges tid til at lære XAML.
Flash vil jeg ikke kommentere på :p
Eller også koder du det i Silverlight/Flash.
Det er ikke noget du laver som "komponent" i ASP.NET WebForms. Og det ville være forholdsvis kompliceret at lave i Javascript.
Silverlight ville være en god løsning, og nemt at lave hvis du allerede kan kode i .NET. Men du skal nok regne med at sætte et par dage af til det, og en uges tid til at lære XAML.
Flash vil jeg ikke kommentere på :p
Tak for input.
Flash vil jeg helst undgå da det gerne skal køre problemfrit på flere platforme inkl. Mac og Linux.
Jeg har dog i skrivende stund lige fundet et par løsninger hvoraf den ene tilsyneladene er en komponent til ca. 200$ men tilgengæld fra ASP.Net 1.0-æraen :(. Den anden er jeg endnu ikke sikker på hvad er bygget over.
Jeg ville helst undgå at skulle kode det fra bunden :) - der må næsten være nogen der har gjort det...
Tak for input.
Flash vil jeg helst undgå da det gerne skal køre problemfrit på flere platforme inkl. Mac og Linux.
Jeg har dog i skrivende stund lige fundet et par løsninger hvoraf den ene tilsyneladene er en komponent til ca. 200$ men tilgengæld fra ASP.Net 1.0-æraen :(. Den anden er jeg endnu ikke sikker på hvad er bygget over.
Jeg ville helst undgå at skulle kode det fra bunden :) - der må næsten være nogen der har gjort det...
Du spørger efter noget man typisk koder i Flash, Silverlight eller Canvas (HTML5).BlackFalcon (3) skrev:Jeg ville helst undgå at skulle kode det fra bunden :) - der må næsten være nogen der har gjort det...
Så skal du ikke forvente at der er nogen som har skrevet det til alm. Javascript!
Moonlight (Silverlight på Linux/Mac) virker nu fint, specielt til simple ting som dette her.BlackFalcon (3) skrev:Flash vil jeg helst undgå da det gerne skal køre problemfrit på flere platforme inkl. Mac og Linux.
Men Flash ville nok være den "rigtige" løsning her.
Jeg vil mene det er direkte forkert at forsøge at kode det i Javascript.
Og så har ASP.NET intet med denne her problemstilling at gøre overhovedet! Det eneste problem her er clientside.
Men med hvad du snakker om ville et imagemap næsten kunne gøre det. Mere simpelt, men simpelt er nu engang godt.
http://www.w3schools.com/tags/tag_map.asp
Det er vel ikke utænkeligt at nogen har lavet det før mig, uanset om det er i flash, javascript eller silverlight. Jeg beder blot om hjælp til at finde løsningen, om jeg så skal betale for at bruge den er ligemeget, bare den kan integreres i min løsning på den teknologiske platform jeg har til rådighed.
Men dit tip om <map> tagget er glimrende. Den kan dog ikke bruges til at angive flere samtidige 'smerter', men måske kan det klares ved at gemme flere skitser. Det vil jeg tage op med min kiropraktiker-ven.
Det er vel ikke utænkeligt at nogen har lavet det før mig, uanset om det er i flash, javascript eller silverlight. Jeg beder blot om hjælp til at finde løsningen, om jeg så skal betale for at bruge den er ligemeget, bare den kan integreres i min løsning på den teknologiske platform jeg har til rådighed.
Men dit tip om <map> tagget er glimrende. Den kan dog ikke bruges til at angive flere samtidige 'smerter', men måske kan det klares ved at gemme flere skitser. Det vil jeg tage op med min kiropraktiker-ven.
Med lidt Javascript kan det godt.BlackFalcon (5) skrev:Den kan dog ikke bruges til at angive flere samtidige 'smerter', men måske kan det klares ved at gemme flere skitser.
Du kan tilføje et onclick event, der tilføjer et overlay til den del af kroppen der er klikket på, og så tillade valg af flere. Dataen gemmer du i et skjult <input> felt, som du så sender og parser senere.
Det er muligt det er lavet før, men ikke svært at lære og kode selv. Med et imagemap vil jeg vurdere du kan lære det, og kode det på et par timer.
"Advanceret" javascript hjælp kan findes på eksperten.dk og stackoverflow.com
Jeg mener at kunne huske at der var noget i html således man kunne bruge et almindeligt billede som form. Så poster den koordinaterne i billedet hvor man klikkede. Det ville nok være den aller mest simple metode, men jeg ved ikke så meget om det. Jeg hader at arbejde med web :-)
Var det jeg henviste til i #7, der er en lille smule info her.
http://www.elated.com/articles/creating-image-maps...
Se specifikt "Working out image map coordinates" sektionen.
Var det jeg henviste til i #7, der er en lille smule info her.
http://www.elated.com/articles/creating-image-maps...
Se specifikt "Working out image map coordinates" sektionen.
Jeg takker for de mange forslag - jeg vil lige vende mulighederne med min ven, da han afgør hvad der skal laves.
Skulle jeg selv vælge, ville jeg helt klart prøve Silverlight, men det går nok ikke, da Moonlight vel ikke er installeret som standard på Mac/Linux? Jeg må nok acceptere og delvis støtte, at alt hvad der kræver download af div. plugins inden brug, bliver formentlig fravalgt pga. det skal være let og hurtigt for kunden, som her godt kan være lidt oppe i årene.
Skulle jeg selv vælge, ville jeg helt klart prøve Silverlight, men det går nok ikke, da Moonlight vel ikke er installeret som standard på Mac/Linux? Jeg må nok acceptere og delvis støtte, at alt hvad der kræver download af div. plugins inden brug, bliver formentlig fravalgt pga. det skal være let og hurtigt for kunden, som her godt kan være lidt oppe i årene.
Nej moonlight er ikke installeret standard i de fleste linux distro's, og det er silverlight heller ikke på mange windows installationer..
Hvis jeg endelig skulle vælge et plugin at bruge, selvom det ikke er nødvendigt i denne situation. Så ville jeg nok vælge flash, da det nok er det mest installerede plugin.
Nej moonlight er ikke installeret standard i de fleste linux distro's, og det er silverlight heller ikke på mange windows installationer..
Hvis jeg endelig skulle vælge et plugin at bruge, selvom det ikke er nødvendigt i denne situation. Så ville jeg nok vælge flash, da det nok er det mest installerede plugin.
Men så har det intet med serverside behandling at gøre mere!D_V (14) skrev:#13, ikke nødvendigvis... Det kan sagtens klares via javascript.
Mulighederne er mange, men hvis man ikke har mod på at skulle lære Javascript, Flash, Silverlight eller Java Applets, så kommer man jo ikke så langt!
Hvis der intet javascript, flash eller lign må være... Så kan du jo ikke undgå at der skal en pagereload til på vær request...
En simpel, mindre pæn måde at løse den på kunne være en lille iframe.. selvom det nok ikke er at anbefale, men da ville man kunne holde det hele serverside. med undtagelse at den ismap parameter på billedet.
Hvis der intet javascript, flash eller lign må være... Så kan du jo ikke undgå at der skal en pagereload til på vær request...
En simpel, mindre pæn måde at løse den på kunne være en lille iframe.. selvom det nok ikke er at anbefale, men da ville man kunne holde det hele serverside. med undtagelse at den ismap parameter på billedet.
Har gjort mig mine erfaringer med det. Jeg synes faktisk det er en skide god måde at lave rigtige webapplikationer.
Jeg brugte det til nogle applikationer for snart et års tid siden, men desværre har openLaszlo's forcer ikke været påkrævet siden... Men jeg glæder mig stadig til der kommer et projekt som skriger laszlo til himlen :D
Har gjort mig mine erfaringer med det. Jeg synes faktisk det er en skide god måde at lave rigtige webapplikationer.
Jeg brugte det til nogle applikationer for snart et års tid siden, men desværre har openLaszlo's forcer ikke været påkrævet siden... Men jeg glæder mig stadig til der kommer et projekt som skriger laszlo til himlen :D
arne_v (29) skrev:#28
Det er vel en 12-15 år siden at Java applets var hot.
Men man kan jo godt bruge noget som ikke er hot, hvis det passer bedst.
Lytter du aldrig til hvad Paris Hilton siger?! :)
Please hold dig til javascript / ajax !
- det kan lade sig gøre.
- det kræver ikke noget plugin.
- dit virker i alle browsere, hvis det laves rigtigt.
- det kan lade sig gøre.
- det kræver ikke noget plugin.
- dit virker i alle browsere, hvis det laves rigtigt.
arne_v (29) skrev:#28
Det er vel en 12-15 år siden at Java applets var hot.
Men man kan jo godt bruge noget som ikke er hot, hvis det passer bedst.
Vi har faktisk et program på jobbet (Fiery Command Workstation), der lige er kommet i en helt ny version - og det bruger Java til en del af funktionerne.. Det er vanvittigt og et gigantisk bøvl at få til at virke.
Den gamle version buggede endda, hvis man opdaterede sin Java.. Så desværre er det stadig i brug, selvom det er noget bras imho.
Jeg lavede engang et program i Java. Det var vanvittigt og et gigantisk bøvl at få til at virke.
Bare til almen info.
Bare til almen info.
#39 Algoritmedesign er da bedst på papir :P. Men det er selvfølgelig også et stykke fra et egentligt program.
Jeg kan nu godt lide Java. Jeg har senest valgt det til min http-server i datanet - måske mest fordi det næsten er det eneste højniveausprog vi har brugt og lært.
Jeg kan nu godt lide Java. Jeg har senest valgt det til min http-server i datanet - måske mest fordi det næsten er det eneste højniveausprog vi har brugt og lært.
Windcape (26) skrev:OpenLaszlo:
- Egetudviklet sprog = ingen udviklingsværktøjer
[ironi]Der findes da masser af udviklingsværktøjer til f.eks. Java, og det har Sun også selv udviklet...[/ironi]
Mht til behovet for udviklingsværktøjer, bruger du så Eclipse/Netbeans/Dreamweaver/Visual Studio til HTML/Javascript kodning? Nej vel?
OL er baseret på XML i sin opbygning og semantik, altså har jeg endnu ikke haft behov for andet end autocompletion, som der findes masser af plugins til, til forskellige editorer.
I min verden hænger produktivitet bare ikke nødvendigvis sammen med antallet af udviklingsværktøjer.
The right tool for the right job. Og OL er altså et overset værktøj til at løse en masse opgaver, som folk i dag løser med f.eks. javascript, men som kunne løses hurtigere og flottere med OL.
I min verden hænger produktivitet bare ikke nødvendigvis sammen med antallet af udviklingsværktøjer.
The right tool for the right job. Og OL er altså et overset værktøj til at løse en masse opgaver, som folk i dag løser med f.eks. javascript, men som kunne løses hurtigere og flottere med OL.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.