mboost-dp1

ASP - Edit funktin

Gå til bund
Gravatar #1 - Crawn
28. nov. 2002 21:24
Når man fx. vil skrive et indlæg på newz.dk, så foregår det i et "Word-like" vindue, hvor man har mulighed for at justere tekst, gøre bold m.m., jeg ved det er en standard-funktion der skal kaldes fra ens script, men hvad hedder det helt nøjagtig og hvor kan man evt. finde nogle tutorials omkring det?
Gravatar #2 - Acro
28. nov. 2002 21:31
#1:

Nej, det er en blanding af DHTML og Javascript.

Der er i ASP.NET samlet et komponent der laver det med et tag.

Desuden kan du selv bygge et XML-namespace der gør det samme.
Gravatar #3 - Crawn
30. nov. 2002 00:46
OK... ved du evt hvor jeg kan finde tutorials?!?!?
Gravatar #4 - Acro
1. dec. 2002 00:50
#2:

Til hvilken del?

Du kan købe komponenten til ASP.NET; http://www.richtextbox.com/richtextbox/
Gravatar #5 - Yssing
2. maj 2003 10:17
prøv at se på www.w3schools.com
Gravatar #6 - sguft
2. maj 2003 18:13
Acro: Damn en lækker component, tror allerede jeg har fundet et projekt at bruge den ;)

Tak for tippet :)
Gravatar #7 - Acro
2. maj 2003 20:03
#6:
Jamen, det var så lidt. Man kan jo reelt set sagtens lave tingene selv, men denne komponent gør bare at man let og hurtigt kan vælge hvad man vil have med, uden at man skal til at sortere i den kode man sender til klienten.

Desuden vil jeg godt tillade mig at fremhæve componentsource.com, der har en meget brugbart guide til mange forskellige komponenter, bl.a. en masse til ASP.NET. Hvis man under sit besøg er logget på og ikke finder det man søger, så kan man også godt forvente at en kvalificeret medarbejder sender en e-mail og spørger om man har brug for hjælp.

Det kalder jeg service.
Gravatar #8 - sguft
2. maj 2003 20:48
lækker side der, pudsigt jeg ik er faldt over den tidligere :)

"Man kan jo reelt set sagtens lave tingene selv, men denne komponent gør bare at man let og hurtigt kan vælge hvad man vil have med, uden at man skal til at sortere i den kode man sender til klienten."

Man kan jo altid lave tingene selv, men ofte får man ikke lavet noget der er bare halvt så flexibelt som en løsning der sidder flere udviklere og finpudser i den grad som er tilfældet med f.eks. RichTextBox componenten der :)
Desuden er det jo også lidt et spørgsmål om det kan svare sig at bruge så lang tid på at lave sin egen komponent til formålet, fremfor at stikke dem de 200$ eller hvor meget de nu forlanger for den. Derudover er man også rimelig sikker på at komponenten er rimelig bugfri når den er så anvendt som det er tilfældet med denne component :)
Gravatar #9 - SaD
3. maj 2003 23:33
Der er en daler på højkant til den første der kan finde en cross-browser/cross-platform RTF-editor, der ikke kræver java eller flash.

RichTextBox er eksempelvis IE-only - og hvad er det vi gør med IE-only ting?

We poop on it!
Gravatar #10 - Acro
4. maj 2003 07:30
#9:
Du skylder mig en daler, jeg har endnu ikke fundet en ren komponent som virker overalt - for så skal du givetvis benytte et plugin (det er jo heller ikke alle browsere der understøtter korrekt HTML på samme måde), men man kan lave et system der virker flere steder.

Klikbart link

Det kan på ingen måde være din eller min skyld at nogle browsere endnu ikke understøtter muligheden for at lave det, når Mozilla og Internet Explorer er enige om en fælles løsning - så burde det være på høje tit at de andre producenter også implementerer løsningen, så skal W3c nok fastsætte det som en standard.

Fortvivl ikke, jeg synes W3c burde tage initiativet - men det har de ikke gjort, og jeg er glade for at browserproducenter tager initiativet hvis andre ikke har mulighed for eller tid til samme.
Gravatar #11 - SaD
4. maj 2003 17:22
@ Acro,
Nope - du har absolut ikke tjent daleren.
Midas virker ikke på Mac - og kun i PC/Mozilla og kun delvist i PC/IE.
Gravatar #12 - Acro
4. maj 2003 20:49
#11:
IFRAME, XHTML og CSS understøttes heller ikke i Internet Explorer 2.0! Læs hvad jeg skrev, du kan ikke blive ved med at lave dine ting bagudkompatible, du kan tage hensyn til ældre browsere - men hvis du stopper din udvikling og innovativitet, så gavner du ikke fremskridtet, og så ser vi aldrig nye ting.

Desuden virker eksemplet fint, andre velfungerende browsere vil returnere et ordinært tekstfelt (hvis ikke andet er understøttet) - der er intet galt med at lave specielle funktioner kun til nogle browsere, sålænge man tager hensyn til alle andre.
Gravatar #13 - sguft
4. maj 2003 21:37
#12: Jeg vil gå så vidt som at sige at jeg ikke engang gidder tage hensyn til folk der benytter så forældede browsere at de ikke engang understøtter XHTML og CSS.

Jeg plejer at tjekke hvordan mine sider ser ud i IE, Mozilla og Opera i nyeste versioner .. Hvis ikke man har adgang til en af de browsere, er man vist også selv ude om det.
Gravatar #14 - rasmuskaae
4. maj 2003 21:54
hm, man kan evt. også lave en viewsource på et site der benytter sig af den editor. Vi bruger den i mange af de administrationsmoduler vi har i sving ..
Gravatar #15 - SaD
4. maj 2003 22:31
@ Acro,

Øh - klap lige hesten, mester.

du kan ikke blive ved med at lave dine ting bagudkompatible, du kan tage hensyn til ældre browsere - men hvis du stopper din udvikling og innovativitet, så gavner du ikke fremskridtet, og så ser vi aldrig nye ting.

Synes du virkeligt det er at "stoppe min udvikling og innovativitet" at kræve at en RTF-editor også virker på min Mac; eller Linux for den sags skyld?

Jeg stillede en daler på højkant til den der kunne finde en ægte "standards compliant" og "cross platform" RTF-editor - og du hævder at tjene daleren ved at finde Midas-editoren der virker i Mozilla, og delvist i IE til PC?
Måske DU skulle læse hvad JEG skriver.
Gravatar #16 - Acro
5. maj 2003 07:05
#15:
Jeg synes også det er synd at man ikke kan se billeder i Lynx, så jeg tror at jeg vil stoppe med at benytte billeder indtil der kommer en version der accepterer disse.

Det er på ingen måde mit problem at det er længe siden der er kommet en Internet Explorer udgivelse til Macintosh - og når der ikke er det må man ganske givet også undvære nogle funktioner.

Jeg forstår på ingen måde hvad du er ked af, her får du muligheden for at benytte en "komponent" der nok skal sørge for at alle kan skrive, nogle kan skrive med farver - og andre kan blot skrive en simpel tekst; men alle kan.

Som jeg skrev, der er stadig ingen standard ude - og hvis der skal komme det må man ligge et pres på W3c, at Microsoft og Mozilla er blevet enige om at understøtte det samme synes jeg er godt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login