mboost-dp1
Access SQL
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Jeg er ved at dokumentere en Access database og er stødt på en query som jeg ikke helt forstår.
Et udsnit fra den query:
Er det tilladt at joine de samme to tabeller to steder og vil det gøre noget gavn?
Et udsnit fra den query:
FROM
(StkFordelingsTabel INNER JOIN LinjeSpec ON [StkFordelingsTabel].LinjeNr=LinjeSpec.LinjeNr)
INNER JOIN linjenoegletal ON ([StkFordelingsTabel].linjenr=linjenoegletal.linjenr)
AND (clng(format([StkFordelingsTabel].Dato,"yyyyww"))=linjenoegletal.aaruge)
Er det tilladt at joine de samme to tabeller to steder og vil det gøre noget gavn?
Access har ingen problemer med at vise datasheet med ovenstående FROM sektion, men i designview brokker den sig over at den ikke kan vise det der er fremhævet med fed skrift.
virker som om der er en tastefejl med en parentes ?
Burde det ikke være:
Hvilket altså så vidt jeg kan se joiner følgende 3 tabeller:
StkFordelingsTabel, LinjeSpec og linjenoegletal
FROM
(StkFordelingsTabel
INNER JOIN
LinjeSpec
ON [StkFordelingsTabel].LinjeNr = LinjeSpec.LinjeNr
)
INNER JOIN
linjenoegletal
ON [StkFordelingsTabel].linjenr = linjenoegletal.linjenr
AND
clng(
format(
[StkFordelingsTabel].Dato, "yyyyww"
)
) = linjenoegletal.aaruge
Burde det ikke være:
FROM
StkFordelingsTabel
INNER JOIN
LinjeSpec
ON
[StkFordelingsTabel].LinjeNr = LinjeSpec.LinjeNr
INNER JOIN
linjenoegletal
ON
[StkFordelingsTabel].linjenr = linjenoegletal.linjenr
AND
clng(format([StkFordelingsTabel].Dato, "yyyyww")) = linjenoegletal.aaruge
Hvilket altså så vidt jeg kan se joiner følgende 3 tabeller:
StkFordelingsTabel, LinjeSpec og linjenoegletal
Ja, parantesen rundt om den første JOIN er nok unødvendig, men der er nok Access der er glad for dem. Ophavskvinden af databasen har for det meste brugt design view til at generere koden, og jeg kan se at alle queries med mere end en JOIN har parantes rundt om de forreste JOINs.
Men jeg har søgt mig frem til at ON sektionen er i orden, men jeg kan stadig ikke se hvad det gavner.
Men jeg har søgt mig frem til at ON sektionen er i orden, men jeg kan stadig ikke se hvad det gavner.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.