mboost-dp1

V: Køb af Mac Mini

Gå til bund
Gravatar #1 - izym
26. mar. 2008 14:20
Hej (:
Har i de seneste par dage, tænkt over at købe en Mac Mini, primært til kodning, dog er der lige et par ting, som jeg gerne vil være helt sikker på først (hvis jeg overhovedet skal have en); ville den kunne køre Leopard, med alt det der gfx gejl på, i 1680x1050 opløsning ordenligt? Fik desværre ideen efter at have købt ny skærm, ellers kunne jeg jo have købt en iMac. Og har Mac Mini den nye intel processor i? Det var jo noget med 30% hurtigere end den gamle. Og så lige det sidste, er den overhovedet værd at købe?
Gravatar #2 - slemmebirk
26. mar. 2008 14:27
Hvilke programmerings sprog har du forestillet dig at kode i?, personligt synes jeg det ville være meget ærgeligt ikke også at købe en skærm fra Apple, da jeg ikke kender andre producenter af skærme som nærmer sig Apples design. Det skulle da lige være Samsung, men så alligevel ikk :)
Gravatar #3 - MiniatureZeus
26. mar. 2008 14:27
For det første så vent helt klart til der kommer en opdatering. Se på Macnation.

Dernæst så har den ingen problemer med at køre Leopard, er jo designet lige så meget til den, som til Mac Pro :- )
Gravatar #4 - izym
26. mar. 2008 14:49
#2 For det meste PHP, har ikke rigtig fået taget mig sammen til noget andet endnu, dovenskab længe leve. Desuden, det er en Samsung skærm ;) 226BW, imo et af Samsungs bedste designs. Godt nok ikke hvid, men klarer den nok :)

#3 Hehe okey :) Du har vel ikke en ETA? Havde heller ikke regnet med det skulle være lige nu jeg skulle købe den.
Gravatar #5 - MiniatureZeus
26. mar. 2008 14:51
Altså jeg ville nok vente i en månedstid. Men det er kun Apples øverste ledelse der ved sådan noget, hvilket gør det afsindigt besværligt at forudsige, hvornår der kommer opdateringer.
Gravatar #6 - izym
26. mar. 2008 15:33
Tænkte nok :/ Men venter bare til den kommer, det er vel ventetiden værd. :) Man kunne også altid tage en MacBook, dog lidt dyre..
Gravatar #7 - amokk
26. mar. 2008 15:38
#3 nu er der jo en ret stort forskel på de grafikkort som Mac Pro kører med, og det onboard intel som sidder i mac mini!

Og det giver også lidt mere arbejde for gfx kortet når man kører 1680x1050 i forhold til fx 1280x800.

Om det bliver et problem i praksis ved jeg ikke, men google lidt, så får du nok svar.
Gravatar #8 - MiniatureZeus
26. mar. 2008 15:50
#7 Ja selvfølgelig er der forskel, men Leopard køre stadigvæk fint på Minien. Kan dog være, at den er en smule langsommere end f.eks. MBP eller MP'en, skal jeg ikke kunne sige.
Gravatar #9 - rasmusv
26. mar. 2008 16:01
Der sidder en intel gma 950 chip i minien så jeg ktror ikke det skulle blive et problem at køre wsga+ i leopard. Det er jo ikke et styresystem som voldtager din hardware i samme grad som vista.

Hvis du ikke står og skal bruge den nu her, så vil jeg også vente lidt. Hvis du ser på mac buyers guide er <time_update>=188 dage hvor den sidst blev opdateret for 232 dage siden
Gravatar #10 - nielsbuus
26. mar. 2008 16:05
Hej Izari.

Jeg har selv en Mac Mini fra sidste år som jeg kører Vista Ultimate på. Den er jeg ganske godt tilfreds med.

Så du kan se her:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore

under siden om Mac Mini, så har Apple to versioner.

For 1500 kroner ekstra får du en bedre processor, 50% mere plads og et optisk drev som også brænder DVD'er.

Jeg har kørt OS X på min Mac i et halvt år tid, men er gået over til Vista. Der er mange gode ting ved Leopard, men efter et halvt år så blev længslen efter mine gamle PC spil og mine Windows-programmer for stor og jeg installere Vista i stedet.

Du kan dog i princippet bruge Boot Camp funktionen til at installere både Mac OS X og Windows, så du kan skifte mellem systemerne.

Mht. til processorhastighed, så er Mac Mini'en - takket være Core Duo, en dejlig maskine. Konvertering af lydfiler og encoding af video går meget hurtigere end på min gamle Pentium 4.

Ulempen med Mac Mini er at den er designet med en målsætning om at den skal være lydløs og lille og det betyder at harddisken forekommer en anelse langsom hvis der er meget diskaktivitetet samtidigt, desuden er det optiske drev (meget) langsomt - delvist fordi det egentligt er et drev beregnet til bærbare computere og delvist fordi det ikke må støje. Det betyder at mit såkaldte "SuperDrive" kun brænder med 4x, hvor en billigt Lite-on DVD-brænder kan mønstre på 12x og 16x, hvilket jeg synes er kritisabelt at Apple ikke oplyser noget tydeligere. Læsning fra optiske medier går også sløvt for sig.

Min personlige holdning er derfor:

CPU
Køb den lille Mac Mini med kombodrev til 4500 kroner. Både Core Duo 1,83 og Core Duo 2,0 er lynhurtige og derfor kan du ikke i praksis mærke forskel. Apple's SuperDrive er ikke spor super. Det er ikke værd at betale ekstra for.

Optisk drev
Combodrevet kan også læse dvd-skiver, men er kun i stand til at brænde gammeldags CD-ROM'er. Kombiner derfor Mac Mini'en med en ekstern DVD-brænder som du kan sætte til når du skal brænde større projekter eller rippe mange cd'er/dvd'er.

Harddisk
Den ekstra harddiskplads er unødvendig fordi både 80 og 120 GB er for lidt, derfor skal du købe en ekstern USB harddisk på f.eks. 500 GB og sætte til.

For de 1500 kroner som du sparer ved at købe den billige model, der kan du købe en ekstern harddisk til 800 kroner og en ekstern brænder til 700 kroner. Så har du langt mere harddiskplads og en langt bedre DVD-brænder.

Mht. til dit spørgsmål om grafik:
Mac Mini'en er drevet af Intels onboard GMA grafikchip som uden problemer kører 1680x1050 med alle Mac OS X's smarte Quartz 3D effekter. Det kører upåkageligt under både Windows og Mac OS X Leopard, men selvfølgelig skal du ikke regne med at kunne spille nye 3D spil med vild grafik.

Andre bemærkninger:
Mini'en har DVI udgang og en medfølgende DVI-til-VGA konverter til dem som vil det... Der er 3,5 mm stereo jack line-out til højtalere og ligeledes en line-in - det er dog aldrig lykkedes at få min line-in til at virke korrekt under Vista fordi lyddriverne til Windows Vista tilsyneladende ikke fungerer rigtigt fordi Apple har pillet lidt ved den lydchip som de har fra Intel for at få enderne til at nå sammen mht. design af kassen.

Summasummarum
Ser man bort fra det dårlige optiske "SuperDrive", den manglende line-in i Windows Vista og den noglegange lidt gumpetunge harddisk, så er Mac Mini'en en ekstremt støjfri, ekstremt kompakt, ekstremt veldesignet og ekstremt velfungerende maskine. Den medfølgende Front Row Remote er en fornøjelse at bruge under Mac OS X og gør at man kan bruge sin Mac Mini som stereoanlæg når man ligger på sengen og bobler.
Gravatar #11 - izym
26. mar. 2008 16:37
#7/#8
Tvivlede jeg også lidt selv på, men det fik vi jo så svar på. :)

Lyder godt, og mange tak for linket, kommer jeg til at bruge en heel del (når jeg får nogle penge igen ><) ;)

Wow. Super post. Tror da vidst jeg fik svar på det meste der, mange tak. :P

Synes jeg har fået svar nok, til at afgøre om hvad jeg skal gøre; venter på der kommer en update, og køber så muligvis den. Angående det med 3d spil, hvor underligt og forkert det end lyder, så vil jeg bruge min bærbar til det, evt. slutte den til skærmen (den er kun 1 år gammel, kostede 10k dengang, kører det jeg har brug for helt fint. Har jo ps3'eren til de spil med vild gfx). Dog en ting jeg savner lidt på den; TOS link eller S/PDIF til mine højtalere. Men overlever vel nok, bruger alligevel kun højtalere til musik eller dvd (hvor jeg har ps3'eren til det, som jo har optisk udgang).

Jeg siger mange tak til hjælpen, var virkelig en stor hjælp. :) I er selvfølgelig velkomne til at hjælpe yderligere, hvis i mener der lige mangler noget ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login