mboost-dp1

S: Kæmpe storage server - 2.5 TB + 320 gb

Gå til bund
Gravatar #1 - mhedex
3. jul. 2008 10:48
Da jeg er løbet tør for plads og konen ikke vil acceptere en større udbygning for at få plads til endnu en storage server, er jeg nødsaget til at skille mig af med den jeg har nu, og kigge på noget mindre NAS (med mere plads) i stedet.

Derfor sælger jeg nedenstående:

Stort sort serverkabinet med 12 interne 3.5" drevpladser i pæne "skuffer" (mener jeg har alle skufferne) - 2*4 store kabinetkølere.

Asus bundkort (kan ikke huske hvilket da jeg er på arbejde). m. gigabit lan og onboard altmuligt.

3ghz p4 cpu (med hyperthreading) som lige nu er clocket ned til 1500 for at spare varme.

1gb ram (mener jeg har en ekstra GB liggende, men det er ligegyldigt til storage).

Intel SRCS16 SATA raid controller med plads til 6 drev.

6*500 GB Sata diske som lige nu er i raid 5 (2.5tb plads).

320 gb sata disk til OS mm.

600w passivt kølet PSU.

Kabinet + bundkort + cpu er af "ældre" dato - kan ikke huske hvornår jeg har skrabet det sammen, men kabinettet er STORT og ret lækkert - med supernem adgang til alting (tager billeder i aften).
Lige nu er alle kabinetkølerne slukket, da der ikke er noget i den der egentlig genererer varme.. Den eneste aktive køler er på CPU og den ku' man sagtens skifte ud med en silent eller helt passiv.

4 diske + raid controller + ram er ret nye (kan sandsynligvis finde kvitteringer på noget). Maskinen har kørt i gennemsnit 4-6 timer om ugen (har kun brugt den til billedbackup + film til mediecenter) - er hibernatet indtil der er brug for den.
Den bruger 4-5W i hibernate / standby og op til 180W når alle diske er igang. (jeg har ikke ku tvinge den længere op ;))

Der kører den Windows Server 2003 på serveren som den engang blev født med. (men det er nok overkill - den ku' nok med fordel kører noget FreeNAS eller Naslite i stedet).

Hvis det har nogen interesse kan jeg også medsælge (eller sælge ved siden af) en Rocketraid 454 controller med 4 500gb IDE diske til .. jeg har forsøgt at få dem til at køre sammen med SATA diskene, men havde problemer med at hive strøm nok under boot).

Jeg vil naturligvis gerne ha' en million-milliard for den, men må nok indse, at det er godt, at jeg har haft det sjovt med at samle den :D

HBO: 6000
Gravatar #2 - stargate
4. jul. 2008 06:32
Hvad skal du havde for den IDE Rocketraid 454 controller med 4 500gb IDE diske ??

For hvis jeg skal op og give 6000 kr tror jeg jeg vil bygge en PC med 1000 GB diske frem fro 500 GB
Gravatar #3 - zin
4. jul. 2008 07:19
FYI: En sprit ny Storage løsning fra Intel med 4x 1 TiB HDD'er koster ~4000kr.
Jeg foreslår du sænker din pris ;)
Gravatar #4 - mhedex
4. jul. 2008 08:56

Kom med et bud.. IDE diske er jo ikke det hotteste længere.

Mon ikke det ku' være 1200 værd ?

Links please. Jeg har lige haft diskussionen her:
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=11&...

Det er rigtigt svært at få noget ordentlig storage for de penge.

Med lidt held kan du få et hæderligt NAS kabinet for 2-3k .. og så skal du smide diske i. 4*1TB får du ikke for under 4600.

Og så har du som med alle andre "små" NAS'er det problem at de alle håndterer 1TB diske dårligt (indtil videre) og bruge alt for meget strøm fordi de spinner end i stedet for at hibernate.
Gravatar #5 - mhedex
4. jul. 2008 08:59
Sådan noget som det her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...

Er det billigste "færdigbyggede" jeg kan finde.

Og der har du et dejligt højt "standby" forbrug - og ingen fleksibilitet.

Og så til 10000 kroner ..
Gravatar #6 - Azuria
4. jul. 2008 09:14
Nice... Følger Dust Puppy med? :D

i øvrigt et lækkert kabinet..
Gravatar #7 - mhedex
4. jul. 2008 09:26
Ja hvis killingen ikke bliver færdig med at støve maskinen af - så følger den naturligvis med.

Killingen bruger i idle tilstand kun omkring 2w .. som med fordel kan tilføres den i form af skumfiduser.
Gravatar #8 - zin
4. jul. 2008 11:18
#4:
Dette bliver til 4000 kr.
Så mangles der kun kabinet, strømforsyning, MB, CPU og evt. DVD-drev.
Hvis du ikke kan skaffe det for ~1000kr., jamen så har du tabt. :-)
Så får du:
Sprit ny hardware.
2,6 TiB storage.
Til ~5000 kr.
Granted, det er ikke 4k, men det var hvis også et tal smidt ud af øret.
Gravatar #9 - paradise_lost
4. jul. 2008 11:24
8 skrev:
#4:
Dette bliver til 4000 kr.
Så mangles der kun kabinet, strømforsyning, MB, CPU og evt. DVD-drev.
Hvis du ikke kan skaffe det for ~1000kr., jamen så har du tabt. :-)
Så får du:
Sprit ny hardware.
2,6 TiB storage.
Til ~5000 kr.
Granted, det er ikke 4k, men det var hvis også et tal smidt ud af øret.

Hvor vil du finde kabinet af samme dimensioner/kvalitet til den pris? Men ja 6000 kr er nok lige i overkanten.
Gravatar #10 - zin
4. jul. 2008 11:27
#9: Enig, kabinettet gør op for en del af det, men TBH, så er diskene gamle og brugte, så de skal nok skiftes inden for ét år, og det gør ondt i pungen.
Gravatar #11 - paradise_lost
4. jul. 2008 11:42
#1 Er der en valid licens med til OSet?
Gravatar #12 - mhedex
4. jul. 2008 11:54
Det er en OEM licens som oprindeligt er solgt med kabinet + bundkort. Men jeg har hverken sticker eller kvittering på den.
Gravatar #13 - mhedex
4. jul. 2008 11:58
#10 jeg ser ingen grund til at diskene ikke skulle ha' et mindre årti tilbage i sig.

De har kørt i et år, hvor de typisk har været oppe 2 timer (til en film) og så hibernatet igen.

Og hvis du ser på den anslåede levetid burde der være masser af juice tilbage ..

Men men men - byd hvis i lyster. Ellers bliver den nok bare til verdens største reservedisk
Gravatar #14 - mhedex
4. jul. 2008 12:00
#8 Det kommer jo også helt an på hvad du vil ha'.

En fornuftig raidcontroller skal du smide mindst 1000 for.
Så skal du bare finde mobo+cpu+ram - det behøver ikke koster alverden.

Men så er der f.eks. PSU, hvor det også giver mening (efter temperament) at smide penge ud.

Og så et kabinet.
Gravatar #15 - mhedex
4. jul. 2008 12:07
Og hov - forøvrigt er det jo ikke forbudt at skambyde - som i nok kan se er jeg jo desperat :)
Gravatar #16 - zin
4. jul. 2008 12:19
#15: Hvis du var desperat havde prisen været lavere ;)
Gravatar #17 - dude1992
4. jul. 2008 12:33
Har smidt dig en pm :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login