mboost-dp1

Win Me og Xp i dualboot???

Gå til bund
Gravatar #1 - franke1
10. jan. 2006 14:08
Jeg står og skal snart til at samle en pc for en af mine venner og problemet er at han skal kunne køre gamle spil som CM97/98 og ligende, de kan ikke køre under xp så jeg tænkte at smide en ekstra HD i og smide win Me på den.

Så kommer jeg til mit spørgsmål, er det muligt at installere Win Me på en ny pc, tænker på drivere til grafik-kort osv. for ikke at tale om, om Win Me overhovedet kan klare de omkring 1GB ram jeg har tænkt mig der skulle i.

Ved godt at jeg så kunne installere en emulator, så han kan spille sine gamle spil på xp, men er bange for at det bliver for kompliseret for ham.

og ja det er nødvendigt med en ny pc til ham, da han også gerne vil kunne spille nyere spil på den.
Gravatar #2 - buch
10. jan. 2006 14:12
Tror nærmere du skal smide Win 2000 på den. Win Me er godtnok det værste de nogensinde har lavet, næst efter 7 kabale som er skyld i mit ludomani.

Du kan sagtens køre både Win Xp og Win 2000 på en og samme HDD
Gravatar #3 - franke1
10. jan. 2006 14:17
hmm... virker spil/programmer til dos, win 95,98,me i win 2000?? har aldrig selv brugt win 2000 så kender det ikke særligt godt..
Gravatar #4 - svappe
10. jan. 2006 14:22
Som #2 siger hold dig langt væk fra ME, det er virkeligt stygt..

Jeg ville sætte den emulator op, lav en designeret genvej som laver de ting for ham. Burde ikke være det største problem.

Dualboot holder bare ikke generelt, dualboot med ME er dødsdømt efter 1 måned....

som du selv er inde på, så mener jeg ikke at Win2k giver samme effekt som ME, da XP og Win2k er samme produkt kerne.
Gravatar #5 - Kadann
10. jan. 2006 14:23
#2 -

Det vil jo ikke give noget i forhold til DOS-spil og spil designet til Windows 98, at installere Windows 2000 - det vil jo give præcis samme resultat som at installere Windows XP. :)

#1 -

Du kan sagtens lave en dual-boot og hvis Windows ME kun skal bruges til spil, vil det sikkert ikke betyde alverden at det ikke ligefrem er MS' bedste system nogensinde.. dog vil det sikkert have problemer med at æde 1GB RAM og muligvis også have problemer med store harddiske.

Alternativet kunne være Windows 98SE, men igen lider det under samme problem mht. RAM og harddiskstørrelse.

Hvis du gør det, skal du bare installere Windows ME/98 først og derefter Windows XP, helst på hver sin partition, så har XP en boot-ting som automatisk bliver aktiveret når man gør det på den måde, så han selv kan vælge om han skal boote i ME/98 eller XP.
Gravatar #6 - franke1
10. jan. 2006 14:33
der har aldrig været problemer med hans nuværende pc med me, og min tanke var at smide en ca 30 Gb HD i til win me/98se og så en større til xp.

Hvilke problemer kan der være hvis WinMe ikke kan klare 1GB ram, vil den så bare ikke kunne finde alle sammen eller hvad??

men en af mine andre bekymringer er om de gamle Os kan klare en nyere CPU eller for den sags skyld et nyere grafik kort...

ellers, er der nogen der kender en GOD win 98 emulator???
Gravatar #7 - Kadann
10. jan. 2006 14:40
#6 -

Idéen med en 30 GB disk til ME er ikke helt tosset. Umiddelbart ved jeg ikke 100% hvad problemer der kan opstå med for meget RAM og for hurtig CPU, men jeg mener at ME kan blive ustabil (mere end normalt) og jeg mener at Windows 95 og 98 kan få problemer med netværksdelen, hvis CPU'en over over 1.5 GHz eller noget i den retning - jeg vil dog sige at det er MEGET længe siden at jeg har læst noget om disse fejl, som om det er helt præcist husket og om fejlen også findes i ME, skal jeg ikke kunne sige.
Gravatar #8 - franke1
10. jan. 2006 14:53
hmm... så må det sgu nok blive et eksperiment, samler en fin lille com til ham og smider så en 30 gb hd i og prøver at smide me/98 på den først og så ser jeg hvad den siger til det, en 30 gb koster jo alligevel ikke mere en et par kasser øl..

mange tak for hjælpen..
Gravatar #9 - amokk
10. jan. 2006 16:45
Svar:

Hvis vi taler MS-DOS spil, kan programmet Dosbox bruges, efter at du har sat det op for ham osv.

Hvis vi taler gamle Win16/Win32 spil som ikke virker under NT/2K/XP, er du selvsagt nødt til at have en Win9x på maskinen...

Som andre siger, hold dig fra Windows Me, og installer i stedet Win98SE - fordelen er desuden at denne understøtter IPX (bruger mange gamle spil) og kan boote i ren MS-DOS.

Jeg har lavet en lille guide til hvordan man netop løser problemet med at køre Win98 og WinXP sammen, og boote dem fra samme HD:
http://www.sbn.as/wr_item.php?item_id=23&categ...

Jeg kan dog ikke garantere dig hvor godt win98 vil køre, da driversupporten er nærmest ikke-eksisterende på nyt hardware (mit nForce 4 chipset og SB LIve 24bit kan i hvert fald ikke bruges)
Gravatar #10 - franke1
10. jan. 2006 20:35
Jeg har fundet en nemmere løsning.

Jeg samler en ny pc til ham og så får han en af mine gamle win 98se maskiner til sine gamle spil og så forbinder jeg dem med
sådan en frækkert her

så er der ikke så meget der kan gå galt, ud over at boxen er fra t-hansen, men brænder den af så er den ikke dyrere end at jeg kan give ham en ny -
Det er sgu nemmere end at tosse ringer hver gang han fucker emulatoren eller boot'en op, eller hans system crahser hver 2. time..
Gravatar #11 - amokk
10. jan. 2006 20:41
#10 "Bemærk at switchen leveres uden kabler"

det kan godt blive en bondegård...

så køb hellere én med kabler
Gravatar #12 - franke1
10. jan. 2006 21:01
bondegård og bondegård, 70 kr. det er alligevel ikke mig der skal betale systemet..
Gravatar #13 - amokk
10. jan. 2006 21:03
ok jeg er bare lidt blind (men god til at installere windows :-) ) - og ville bare sikre mig at du ikke var lige så blind, derfor nævnte jeg "husk kabler"
Gravatar #14 - franke1
10. jan. 2006 21:44
okay, mange tak. og mange tak for den fine guide, tror dog ikke den bliver nødvendig i denne omgang men man ved jo aldrig - det er jo Thansen...
Gravatar #15 - Viperaberus
12. jan. 2006 12:51
MAX. skærmopløsning for forvrængning: 1280x1024
Dvs man skal bruge højere opløsning for at slippe for forvrængning? :P
Gravatar #16 - Azjo
13. jan. 2006 22:07
Hvad med bare at bruge en time på at lære ham det???
Installer de spil og hvis der er problemer guider du ham til han kan selv.
Gravatar #17 - franke1
14. jan. 2006 15:58
#16 fordi en time ikke er nok. jeg er nødt til at guide ham igennem når han får fucket sin winamp playliste op..
Han har ikke den store interesse i at vide hvordan tingene virker bare han kan klikke et sted og så starter hans spil uanset hvad..
Gravatar #18 - amokk
14. jan. 2006 16:12
"Han har ikke den store interesse i at vide hvordan tingene virker bare han kan klikke et sted og så starter hans spil uanset hvad.."

Mon ik han burde holde sig til en konsol, så?
Gravatar #19 - franke1
15. jan. 2006 10:16
jo egentlig, men prøv du lige at finde Cm 97/98 til konsol..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login