mboost-dp1

USB relæ, hvordan?

Gå til bund
Gravatar #1 - buch
16. nov. 2006 15:23
Jeg vil til at starte med sige at det ikke er mig der skal bruge et usb relæ, så hvis det er uklart skal jeg se om jeg kan uddybe det.

Skal bruge et usb relæ, til styring af en motor.
Softwaren der skal programeres til at tænde og slukke for usb porten ordner vi selv.

Så det der skal bruges er et relæ med en 230v udgang der bliver tændt via usb porten som gerne skulle give 5v ?

Er det muligt at bygge selv, eller kan man købe det enten færdigt samlet eller som byggeset og i givet fald hvor?
Gravatar #2 - peter_m
16. nov. 2006 15:30
#1 du skal nok uddybe det lidt. Det er svært at lure om du søger:
1. et relæ som tænder og slukker for 230v
2. et relæ der kan tilsluttes 230v og som giver 5v

Hvis jeg forsår det ret, søger du et relæ med en styrestrøm på 5v, hvilket vist nok er det man kan trække på en USB port. relæ'et skal tænde og slukke for noget, der benytter 230v.

Spørg evt. Rackbox på PM, han har selv bygget diverse computerstyrede maskiner.

Er det korrekt?
Gravatar #3 - buch
16. nov. 2006 15:36
Ja, skal bruge løsning 1.

Okay, vil lige give ham en pm indefor den nærmeste tid hvis han ikke selv ser tråden her.
Gravatar #4 - BurningShadow
16. nov. 2006 15:38
I har allerede software (der virker), som kan tænde og slukke for USB porten?

Hvorfor tager i så ikke bare et tilfældigt relæ og smider på?

Der skulle ikke være noget magisk i det, medmindre jeg har misforstået noget...(?)
Gravatar #5 - buch
16. nov. 2006 15:40
Nej det skal programeres bagefter.

Jamen vi skal jo have fat i et relæ der er styret via usb først, og hvordan vi lige får fat i det skal jeg have lidt hjælp til- eller hvordan man bygger det.
Gravatar #6 - Fjolle
16. nov. 2006 16:11
Hvad med bare at købe en usb-strømspare skinne?
Gravatar #7 - cjoey
16. nov. 2006 16:38
Enig, køb en strømspareskinne, den indeholder et sådan relæ.
Gravatar #8 - amokk
16. nov. 2006 20:31
Sådan en her, og så et program der kan skrive til benene i parallelporten:
http://brinck.dk/byggesaet/br508510.asp

(vi har selv sådan en i køkkenet, koblet på en Commodore 64 og så til et lysshow :)
Gravatar #9 - buch
16. nov. 2006 20:42
Lige præsis sådan en der han skal bruge, den skal bare være med 100 udgange.

Men tak for linket, den kan helt sikkert bruges.
Gravatar #10 - Fjolle
16. nov. 2006 20:53
100 udgange?

Wtf? hvor mange motorer skal han styre?
Gravatar #11 - buch
16. nov. 2006 20:57
Er ikke helt sikker på det er motorer han skal styre mere.

Han skal bruge 100 udgange fordi han skal bruge dem til små impulser, og åbenbart ikke en konstant tilføring af strøm.

Jeg har ingen idé om hvad den skal bruges til, men på et tidspunkt snakkede han noget om en automatisk dør lås- og åbner.

Håber ikke det er en tortur maskine han vil bygge der sender små impulser ud på kroppen hele tiden. Har nemlig en vis idé om at jeg skal være tilstede når den testes :P
Gravatar #12 - mrmorris
17. nov. 2006 00:49
Køb en USB->RS-232. RS-232 kører også 5v og der er masser af boards til styring på nettet, fra hjemmelavet hobby til industrielle CTS.

Skal det være USB? USB er noget frygtelig noget at programmere til. Det nemmeste, og med den lave baud rate du har brug for, er at bruge parallelporten... der kan du styre minimum 10 bit.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login