mboost-dp1

USB-disk i RAW???

Gå til bund
Gravatar #1 - sonnygaarslev
14. mar. 2006 13:52
Min USB-flashdisk er blevet formateret til RAW-filsystem. Så nu kan jeg kun se 8 mb ud af de 128 den egentlig er på. Når jeg prøver at formatere den fra Windows, får jeg at vide at den ikke kan formateres da det er et ukendt filsystem. Men ved at højreklikke og sige egenskaber kan jeg se at den er formateret i RAW. Jeg tror altså at spor 0 på 120 mb er i RAW, og de sidste 8 ikke er tilgængelige pga dette.

Jeg har prøvet at slette den helt i KillDisk, og så formatere. Men det virkede heller ikke.

Nogen der ved hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak...
Gravatar #2 - amokk
14. mar. 2006 14:32
hvad med en format x: (hvor x: er dens drevbogstav) ?

ellers prøv med et program som partition magic eller lign.
Gravatar #3 - svappe
14. mar. 2006 14:48
Noget i windows diskhåndtering kunne måske også være en mulighed?
Gravatar #4 - sonnygaarslev
21. mar. 2006 08:05
Intet af det virker.
Som skrevet, er det allerede prøvet...

Hvad kan jeg ellers gøre?
Gravatar #5 - BurningShadow
21. mar. 2006 08:25

Hvor meget har du mod på at prøve, skal det være Windows, eller har du mod på at prøve en live CD, fra et andet system, hvis du får en trin-for-trin guide?

Det er naturligvis ingen garantier for at det vil virke.
Gravatar #6 - sonnygaarslev
22. mar. 2006 07:45
#5 Jeg har både SuSE og Ubuntu. Har mod på at prøve hvad der skal til, så hvis du gider hjælpe, ville det være dejligt.
Gravatar #7 - sonnygaarslev
1. apr. 2006 15:23
Gider du evt. at gøre det? (BurningShadow)
Gravatar #8 - BurningShadow
1. apr. 2006 17:08
Ahh, fuck det må du undskylde, jeg havde glemt det. Jeg gør det i aften.

Du skal bruge denne, så hvis du starter med at downloade den, så skriver jeg lige en guide.

Las os håbe at den vil boote på din PC.
Gravatar #9 - BurningShadow
1. apr. 2006 20:26
Ok, så fik jeg taget de 2 min. det tager at skrive guiden.

1) Boot den LiveCD du har downloaded, hvorefter du logger du ind med root/root.

2) Indsæt din USB stick.

3) På skrivebordet har du en håndfuld ikoner, en af dem hedder "Terminal". Dette er en bash shell, og den skal du bruge.

4) Skriv: "cat /dev/random > /dev/disk/scsi/hda/raw"
eller "cp /dev/random /dev/disk/scsi/hda/raw"

5) Efter nogle sekunder, trykker du Ctrl+C, hvorefter du skriver "sync".

6) Skriv "DiskManager", og se om din USB disk er på listen. Hvis den er det, så opretter du en partition. Jeg tror ikke at det er nødvendig med en guide til det :D
Hvis den ikke er der, så springer du det bare over, og gør det fra Windows/Linux/etc.

7) Se dig omkring, det kan være at du kan lide OS'et :D

Det er dog flere hvis'er i alt dette. For det første er det ikke alle PC'er Syllable booter på. For det andet er det ikke alle dem det booter på, der virker. Ind i mellem sker der det, at nogle programmer, deriblandt terminalen, ikke virker. For det tredje, så kan det være at det slet ikke hjælper en fløjtene fis ;(
Gravatar #10 - BurningShadow
2. apr. 2006 07:29
Der viste sig at være en fejl i RAR arkivet, som jeg linkede til i #8. Jeg har uploadet en bz2 istedet, og den skulle meget gerne virke. Samme link.
Gravatar #11 - sonnygaarslev
3. apr. 2006 05:54
Okay - mange tak for det. Det vil jeg prøve, men det bliver nok først onsdag. Skriver når jeg har prøvet det - så må vi håbe det virker ! ;)
Gravatar #12 - sonnygaarslev
6. apr. 2006 11:31
Hej igen,

Nu har jeg prøvet at gøre som du sagde. Det virker fint nok, indtil jeg kommer ind i DiskManager. Der er alle felter grå, go den siger at den er på 0 mb.
Nogen idéer til hvad jeg så kan gøre ?
Gravatar #13 - BurningShadow
6. apr. 2006 11:59
Hejsa,

Det er nu heller ikke så vigtig, for den del kan du klare fra både Windows og Linux.
Faktisk er der ikke så mange Syllable brugere der bruger DiskManager, da den er extremt handicappet. Vi opretter normalt partitionerne i et andet OS, og så bruger vi DiskManager til at ændre partitionstypen ;-)

Hvad jeg var mest bekymret for, var om det overhovedet ville boote, og lade dig starte Terminalen.
Gravatar #14 - sonnygaarslev
7. apr. 2006 07:49
Okay. Men når jeg skriver
"cat /dev/random > /dev/disk/scsi/hda/raw"
eller "cp /dev/random /dev/disk/scsi/hda/raw"
tænker den i meget lang tid. Skal jeg bare afbryde den midt i det hele efter et par sekunder - eller skal jeg lade den gøre det færdig?
Gravatar #15 - BurningShadow
7. apr. 2006 08:11
Jeg vil mene at 5-10 sekunder er nok, men det skader ikke at give den mere.

Det kan ikke betale sig at vente på at den bliver færdig, da det kun er de første 512byte du har brug for at overskrive.
Gravatar #16 - sonnygaarslev
7. apr. 2006 11:22
Okay. Så lang tid prøvede jeg ikke. Men det gør jeg igen i weekenden, og så skriver jeg.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login