mboost-dp1

USB 2.0 - Hvad skal jeg bruge?

Gå til bund
Gravatar #1 - Pita
7. mar. 2008 16:58
Jeg ønsker at bruge USB 2.0, hvad præcist skal jeg bruge? Og hvordan udvælger jeg den bedste port?
Gravatar #2 - myplacedk
7. mar. 2008 17:34
I Linux kan jeg få en liste over USB-porte, hvor der står hvilken type det er, og hvad der er tilsluttet. Så kan jeg sætte en eller anden USB-dims i portene én af gangen, og på den måde se hvilken type de enkelte porte er.

Hvis du også bruger Linux, kan jeg fortælle dig hvordan. Bruger du noget andet, må en anden fortælle dig det. Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt.
Gravatar #3 - Pita
7. mar. 2008 17:39
Ah, nej jeg formulerede mig vist ikke helt klart nok. Jeg har ikke i forvejen USB 2.0, jeg skal have erhvervet mig en port til det. Jeg bruger Windows XP.
Gravatar #4 - myplacedk
7. mar. 2008 17:44
Ah, så er det en USB-controller du skal have. Det skal være en USB-controller, og den skal kunne sættes i din PC. Ret simpelt. :)

Du skal dog være opmærksom på at forskellige USB 2.0-produkter kan have forskellige hastigheder.
Og selv om to produkter har samme "max-hastighed", er der nok nogle produkter der er bedre til at nå op på deres egen max-hastighed end andre.

For mere konkrete bud på mærker og modeller er der måske andre der har noget erfaring. Jeg kan kun henvise til din lokale hardware-pusher eller edbpriser.dk.
Gravatar #5 - 3214N
7. mar. 2008 17:59
måske også du kan fortælle om det er en stationær eller bærbar computer du har?

Hvis det er en stationær, kan det fx. være et PCI indstikskort, hvis du har nogen ledige?

Hvis det er en bærbar, kan det fx. være et PCMCIA indstikskort, hvis du har nogen ledige?

Husk at det skal være Hi-Speed USB (480Mbits) mod Full-Speed (12Mbits).

/3214n.
Gravatar #6 - Pita
7. mar. 2008 19:33
5 skrev:
måske også du kan fortælle om det er en stationær eller bærbar computer du har?

Hvis det er en stationær, kan det fx. være et PCI indstikskort, hvis du har nogen ledige?

Hvis det er en bærbar, kan det fx. være et PCMCIA indstikskort, hvis du har nogen ledige?

Husk at det skal være Hi-Speed USB (480Mbits) mod Full-Speed (12Mbits).

/3214n.

Tak for svaret,

Jeg har en stationær og 2 ledige PCI indstik. Kan jeg bare købe hvilket som helst kort, så længe det er kompatibelt med Hi-Speed USB?
Gravatar #7 - 3214N
7. mar. 2008 20:46
Du kan få kort med forskellige antal porte. Fx. har jeg en Belkin med 4 eksterne porte og 2 interne. Du kan også få kort med kun 2 eksterne.

Du skal dog ikke forvente 480Mbits, nok nærmere de 300.

Men, ja - køb et hvilket som helst kort.

/3214n.
Gravatar #8 - Pita
7. mar. 2008 20:56
Tak for svaret, det vil jeg straks gøre.
Gravatar #9 - Pita
10. mar. 2008 13:50
Nu har jeg så erhvervet mig et USB 2.0 kort med 4 eksterne porte og 1 intern. Problemet er nu, at computeren anerkender og registrerer når jeg tilkobler USB enheden (en ipod) men itunes gør ikke (Det kan godt være det her ikke er så hardware relateret længere, men jeg tænkte jeg hellere skulle fortsætte i samme tråd) Er der nogen der har nogen erfaring med dette problem?
Gravatar #10 - myplacedk
10. mar. 2008 13:53
Hvad med andre USB-ting? USB-Storage, mus osv.

Hvis du stopper iPod'en i en "normal" usb-port, kan du så se dens filer via "Denne computer" - kan du i de nye usb-porte?
Gravatar #11 - Pita
10. mar. 2008 16:37
Min USB mus virker upåklageligt i den nye port, og jeg kan se filerne fra både den nye port såvel som den gamle, men når jeg prøver at åbne nogle af dem ("Contacts", "Notes" etc.) får jeg følgende fejlbesked:

[i]G:\Notes er ikke tilgængelig. Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses.[/].

Dette sker i begge porte. Itunes åbnes automatisk når ipod'en loades fra hvilken som helst port, men ipod'en åbnes aldrig i itunes. Det lyder for mig som om at problemet ligger i min ipod? Er der nogen måde at "resette" den på, udover den metode der involverer at man åbner den i itunes?
Gravatar #12 - 3214N
10. mar. 2008 17:27
Jeg har før set Itunes opføre sig sådan lidt mærkeligt...
Prøv at se om Itunes virker, hvis du laver en ny admin bruger i xp, logger ind i den nye konto, og starter Itunes?

/3214n.
Gravatar #13 - myplacedk
10. mar. 2008 22:32
Det lyder som et iTunes-problem, og ikke et USB-problem.

Jeg fik dog ikke fat i om det virker i alle de "gamle" porte, men ingen af de nye.
Gravatar #14 - Pita
11. mar. 2008 07:42
#13: Det er samme problem i alle portene.

#12: Ny administrator konto hjælper heller ikke. Som en sidegevinst er jeg vist kommet til at "låse mig selv ude" ved at skabe denne admin konto. Før jeg skabte admin kontoen, fremstod den konto jeg kørte på aldrig i listen over konti, der stod blot "gæstekonto: Ikke aktiveret", men nu hvor jeg har en administrator konto, logger den automatisk ind på den i stedet, og min gamle konto er ingen steder at finde i listen over konti.
Gravatar #15 - 3214N
11. mar. 2008 09:31
14 skrev:

#12: Ny administrator konto hjælper heller ikke. Som en sidegevinst er jeg vist kommet til at "låse mig selv ude" ved at skabe denne admin konto. Før jeg skabte admin kontoen, fremstod den konto jeg kørte på aldrig i listen over konti, der stod blot "gæstekonto: Ikke aktiveret", men nu hvor jeg har en administrator konto, logger den automatisk ind på den i stedet, og min gamle konto er ingen steder at finde i listen over konti.

Kan du se kontoens mappe i stifinder under "C:\Documents and Settings"?
Måske du har kørt med kontoen "Administrator", den vises ikke der hvor du kigger.
Du kan også se alle system konti i "computer management" (run->compmgmt.msc), local users and groups\ users.
Så kan du se om den stadig er der?

/3214n.
Gravatar #16 - hgul
11. mar. 2008 10:18
#11 Ja, der er bl.a. en guide her.

Jeg brugte den til at resette min iPod Nano 2. gen. da den pludselig ikke ville noget, det hjalp.
Gravatar #17 - Pita
11. mar. 2008 14:47
#15: Ja jeg kan se både mappen og en "Administrator" user under local users, den er beskrevet som "indbygget konto til administration af computeren/domænet", er det min gamle konto? Hvis ja, er det muligt at starte op på den igen?

#16: Mange tak, den vil jeg prøve hvis kommer tilbage til mit gamle itunes bibliotek :)
Gravatar #18 - 3214N
11. mar. 2008 15:01
Hvis der ikke er andre brugere, må det jo være din gamle konto.

Hvis du starter op i safe mode (tryk F8 under boot), kan du logge på som Administrator, og slette den ekstra admin konto du lavede før.
Genstart, og den bør logge dig ind som Administrator.

/3214n
Gravatar #19 - Pita
11. mar. 2008 22:06
#18: Det lykkedes mig at komme ind i safe mode, men det var mig stadig ikke muligt at slette den nye administrator konto fra "brugerkonti" i kontrolpanelet, er der andre måder at slette den på? Eller gør jeg noget forkert?
Gravatar #20 - 3214N
12. mar. 2008 08:18
I stedet for at bruge kontrolpanelet, kan du bruge:
"computer management" (run->compmgmt.msc), local users and groups\ users.
Højreklik på brugeren, vælg delete.

/3214n.
Gravatar #21 - Pita
12. mar. 2008 14:25
#20: That did the trick, tak.

#16: Nu har jeg fået chancen for at afprøve dit tip, men det hjælper desværre ikke.

Er der nogen der har erfaring med returnering af apple produkter, helt specifikt ipods? Jeg har hørt at hvis man sender den til reparation ender man blot med en "andens brugte ipod", kan det passe? Og kan jeg eventuelt få pengene tilbage, eller en ny ipod med i stedet?
Gravatar #22 - Valkar
12. mar. 2008 14:42
Du kan nok ikke få pengene tilbage.

For at du kan få penge tilbage ved returnering af et defekt produkt, skal der være tale om en væsentlig mangel.

Du har tidligere kunne åbne ipod i itunes via USB1, og fejlen er først sket når du er skiftet til USB2 (så vidt jeg har forstået). Det er ikke en væsentlig mangel. Du bør dog kunne få ombyttet til en der virker korrekt.

Et rigtigt godt råd til dig, og alle andre, er at læse købeloven.
Du kan få den forklaret her:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/

Læs afsnittet om "Du har krav på".

Lige købeloven er jeg ret glad for at anbefale folk at læse. Ikke bare er den MEGA vigtig at kunne, den er også, som den eneste lov, relativt nem at læse.

Men her kan du læse dig frem til hvilke rettigheder du har som forbruger, når du handler med virksomheder. Det er forbløffende så godt man egentligt er stillet. Det er bare ærgeligt at så få virksomheder fatter det...

God læselyst
Gravatar #23 - Pita
12. mar. 2008 15:10
#22: Tak for tippet. Jeg vil udruste mig så godt jeg kan med citater fra dit link, og så gøre mit bedste for at få mig en ny, fungerende ipod. Tak igen, alle sammen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login