mboost-dp1

TV-Tuner-kort... Hvilket?

Gå til bund
Gravatar #1 - annoia
5. jun. 2003 19:22
Jeg har planer om at købe et tvtunerkort, men hvilket? Umiddelbart synes jeg at Hercules' TVsmart stereo til ~750,- lyder som et godt bud, men er der andre der kan det samme eller mere til en mindre pris? Det skal kunne:

* Være stereo (duh)
* Kunne optage 25 fps stereo fuld opløsning
* Tvsmart har en nice feature med man kan pause en udsendelse, hvor kortet så optager lystigt videre i baggrunden, mens man render på toilettet. Når man så kommer tilbage spiller man videre, mens kortet optager synkront. Dét ville være rart.

Nogen forslag? Hvad mere vil jeg have i et tvtunerkort?
Gravatar #2 - Cyrack
5. jun. 2003 20:36
TextTV er også en rar ting... Jeg har haft et Hauppauge TV kort.. det var faktisk ganske nice...
Gravatar #3 - cas2
6. jun. 2003 05:17
Jeg har et Pinnacle PCTV pro jeg har været meget godt tilfreds med. Det kan alt hvad du beskriver, og der medfølger remote.

Inden du går igang, så vær opmærksom på at realtime capture stiller meget store krav til din maskine. Jeg var ihvertfald ikke tilfreds med den kvalitet min gamle XP 1600 kunne comprimere i uden at droppe frames. Enten skal du have en led cpu til at comprimere realtime, eller også skal du have et raid array til at optage ukomprimeret, og så komprimere bagefter(bedste kvalitet, mindste filstørrelse).
Gravatar #4 - Fafler
6. jun. 2003 05:59
De fleste TV kort i den prisklasse er baseret på den samme Conexant chip (BT848), og kvalitet og muligheder er derfor stort set de samme.

* Være stereo (duh): Det kommer an på hvilken tuner der sidder på kortet, da lyden bliver sendt fra tuneren til lydkortet uden om BT chippen.

* Kunne optage 25 fps stereo fuld opløsning: Kortet skal sidde i et busmaster slot og du skal have en rimeligt hurtig processor. cas2´s XP 1600 burde dog kunne klare det uden de store problemer, måske skulle han give TV kortet en lavere IRQ, eller bare bruge et bedre codec (har XP´en egentlig sse? Det er guld, når man komprimerer MPEG2). Alternativt kan du købe et kort med hardware MJPEG, f.eks. Matrox Rainbow Runner eller Pinnacle DC10+, det er dog den dyre løsning.

* Tvsmart har en nice...: Det ligger i software, jeg har selv lavet der ved at kombinere ffmpeg med xine.
Gravatar #5 - cas2
6. jun. 2003 07:42
#4: Tror bare det er mig der er meget krævende angående billedkvalitet. 1600'eren kunne sagtens encode i høje opløsninger og med mange codecs. Jeg synes bare kvaliteten af de CBR encodings den kunne trække var for dårlig. Fx. bliver CBR mpeg-2 ikke ret godt ved lavere bit-rates hvis der er den mindste støj i signalet. Kørte derfor mest uncompressed og så recompression. Har dog ikke de problemer længere.
Skrottede XP 1600'eren og gik dual MP 2400 ;-)
Nu sværger jeg det til det super SMP optimerede windows media 9 codec, en 2 Mbit/s CBR encoding ser næsten bedre ud end det ukomprimerede billede fordi støjen bliver udglattet, men ok, den ligger også og fræser afsted med 170% cpu forbrug ...
Gravatar #6 - Fafler
6. jun. 2003 07:56
Ja, komprimering af støjfyldte signaler er tit ret problematisk, det bliver meget sværere at finde felter med samme farver. Derfor kan en DVD film komprimeres til at fylde mindre i samme visuelle kvalitet end en VHS ditto.

SMP er iøvrigt en god idé, når man roder med video. Jeg gør det på en dual P-III 550 med et Matrox Rainbow Runner med hardware MJPEG. Der kan man tale om virkelig god kvalitet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login