mboost-dp1

Ting der får mobiler til at ringe...

Gå til bund
Gravatar #1 - Maxi paxi
20. aug. 2007 16:10
Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at lave en ting som sender et signal til alle mobiltelefoner inden for en vis radius, og får dem til at ringe? Og hvis det evt. kan lade sig gøre, så hvordan?

På forhånd tak.
Gravatar #2 - D_V
20. aug. 2007 16:43
Teknisk set ville det være ulovligt, da du ikke må sende på de frekvenser :-P...

Om det så kan lade sig gøre ved jeg nu ikke...
Gravatar #3 - MiniatureZeus
20. aug. 2007 17:24
#1 alt kan lade sig gøre jo... Det er bare et spørgsmål om evner og penge :)

Umiddelbart, uden det store kendskab til elektronik i den klasse, kræver det vel bare en form for sender, en slags kontrolenhed.
Du skal så bare finde ud af hvilken frekvens du skal bruge.

Men som #2 siger, er det jo ikke helt lovligt, og nok heller ikke helt nemt.
Gravatar #4 - plazm
20. aug. 2007 17:28
Hehe, hvis det er en nokia telefon og den har infrarød slået til, kan du få den til at ringe med en bærbar inden for en radius på 3-4 meter alt efter hvor kraftig din bærbars infrarøde port er.
Gravatar #5 - ajust
20. aug. 2007 18:03
#4 hvordan :D?
Gravatar #6 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
20. aug. 2007 18:16
Er faktisk også interresseret.. :D
Gravatar #7 - trylleklovn
20. aug. 2007 18:22
Æhm, infrarød kommunikation kræver der er frit udsyn fra afsender og modtager.. Det vil ikke virke hvis telefonen er i lommen eller er dækket på ir modtageren.
Gravatar #8 - Dreadnought
20. aug. 2007 19:04
#7 ... eller at IR modtageren er slukket.
Gravatar #9 - Maxi paxi
20. aug. 2007 19:39

Ved godt at det er ulovligt at bruge, havde nu heller ikke tænkt mig at bruge det på andet en mindre brødre og sådan.

Alt er et spørgsmål om penge.

#begge

Nogen ideer til hvordan jeg finder denne "ulovlige" frekvens?
Gravatar #10 - MiniatureZeus
20. aug. 2007 19:43
Gravatar #11 - Mozez
20. aug. 2007 20:12
/OFF-topic

Godt du lige fik bragt tråden på det rette spor. Jeg troede umiddelbart at man skulle bruge et stykke vådt franskbrød og en tom Pez-dispenser eller en Tic-Tac med appelsinsmag!

/ON-topic
Det kan lade sig gøre hvis man har numrene på alle telefonerne (sjovt nok), men det er jo ikke sjovt.

Uden numre tvivler jeg på at det kan lade sig gøre:
1) Et approach er at søge efter alle numrene og så derefter ringe dem alle op. Dette virker ikke rigtigt, da telefonen nok slet ikke ved hvad nummer den har og hvis den ved det, er det sikkert skjult.

2) Ved hjælp af signal (og uden numre) kunne man måske ringe telefonerne op men det virker ulogisk at der skulle være lavet funktionalitet til dette.
Gravatar #12 - Dreadnought
20. aug. 2007 20:28
Enheden kan jo bare være tændt i et stykke tid, hvor den opsnapper hver telefons ID. Hver telefon sender med jævne mellemrum deres ID til mobilmasten, så telefonsystemet ved hvor mobilen befinder sig. Derefter er det vel bare at sende til de opsnappede ID'er. Spørgsmålet er vel bare om mobilmasterne vil blande sig.
Gravatar #13 - Mozez
20. aug. 2007 20:46

Tvivler på det. I så fald kunne man bare bruge ID'er på sine venners telefoner og ringe til dem.

Desuden peger Wikipedias artikel om GSM på at
GSM was designed with a moderate level of security. The system was designed to authenticate the subscriber using a pre-shared key and challenge-response. Communications between the subscriber and the base station can be encrypted.
.
Gravatar #14 - plazm
20. aug. 2007 21:05
Det er en applikation der hedder gnokii til linux, den kan nogle sjove ting, men pas dog på at lege for meget med det, da jeg fik min nokia 6210s hukommelse smadret af det.
Gravatar #15 - nyx
21. aug. 2007 10:09
Vi lavede nogle radio-breakers i fysik i 9-klasse. Printplade med de rigtige modstande og så en antenne af kobbertråd. Så kunne man sende sit eget signal ud i 10-meters radius som gik ind over FM-båndet på radioer... :-)

Altså, andre frekvenser gør garanteret at man skal ud i andre komponenter, men det burde kunne lade sig gøre - evt. med forspørgsel hos en radioamatør?

De findes og bruges den dag idag, f.eks. en Ipod-tingest der kan sende til bilradioen så man får musikken ud den vej, uden andre tilslutninger? Så måske kunne man med fordel modificere sådan én?
Gravatar #16 - Cyrack
21. aug. 2007 10:48
nyx:

Hvis man ser bort fra, at det I lavede vare en lavfrekvent analog radioenhed og at GSM er højfrekvent digital enhed, så kan det sikkert sammenlignes (dvs. begge bruger radiobølger).

----
For at kunne lave det som Maxi Paxi vil have skal man:
a) skaffe sig en GSM basestation (evt. bygge sin egen hvis man har for meget tid)
b) skaffe sig krypertingsnøglerne telefonerne bruger til at autheticate sig på netværket
c) få telefonerne til at koble sig på sin basestation (frem for TDCs, Telia et. al.)
d) Trykke på "Kald op" på sin magiske basestation.

jeg vi gerne have opgave (d) hvis I andre deles om (a) - (c).

Er sq ked af at ødelægge din lille verden Maxi, men hvis det var så let, tror du så ikke man kunne købe den slags elektronik ved den lokale elektronik-pusher eller kina-market?
Gravatar #17 - D_V
22. aug. 2007 20:20
Kan huske, ude på teknisk skole byggede vi sammen med en lærer en enhed der sendte på de bånd GSM bånd som vi bruger i danmark, den havde en radius på 10-15 meter..
Og var genial til at "Scramble" med..
Sendte simpelthen så meget støj ud, at maste signalet blev overdøvet.. så der ingen forbindelse var på telefonen.

Var for griner at gå gøre i toget hvor 5-6 personer sad og snakkede i telefon...

Den pågældne lærer brugte den vist også nogen gange under eksamer.. hehe...

Men som så mange andre siger, tror jeg det vil være alt for besværligt at lave noget der får folks telefoner til at ringe... da det involvere så meget..

Prøv istedet at lave en scrambler, men husk på at du ikke må sende på de frekvenser... så det er lidt ulovligt :-P...
Gravatar #18 - MiniatureZeus
23. aug. 2007 06:30
Når vi har eksamner, har skolen også sat en scrambler op, som virker og forstyrre de normale gsm signaler, så det kan vel egentlig ikke være ulovligt.. ?
Gravatar #19 - nyx
23. aug. 2007 07:36
#18 - sagsøg din skole! :-D Det er nemlig drøn-ulovligt at gøre efter gældende dansk lovgivning (og Europæisk).

Man må ikke forstyrre signaler af den art, og slet ikke på offentlige steder. Sidst jeg blev underholdt med scramblere var på en messe for nogle år siden hvor personen der solgte dem, gjorde meget ud af netop lovgivningen og at de kun må bruge i "internationalt farvand" - åbenbart det eneste sted i nærheden af europa de var lovlige :-P

Selv ikke ved eksamner må de benyttes, da der er risiko for at ikke kun de tiltænkte signaler bliver forstyrret, men også andre. Et godt argument jeg på et tidspunkt hørte var dét om røgdykkere der ikke kunne bruge deres radio :-) ikke skide smart...
Gravatar #20 - trylleklovn
23. aug. 2007 11:33
#19 Eller at man ikke kan ringe 112 ..
Gravatar #21 - Maxi paxi
23. aug. 2007 20:10

Lyder som en bedre ide, hvis altså den består af dele som man kan få fat i? Og selvfølgelig en manual til hvordan man bygger den..?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login