mboost-dp1
Swapfil, hvorfor?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg sad lige of funderede over swapfiler.
Jeg har en spand med 2 gigabyte ram, det mener jeg selv burde være nok til det meste. Men det burde vel ikke være nødvendigt at have en swapfil når ham har så meget ram?
Eller er jeg helt væk på og ikke fatter idéen bag swapfiler?
Jeg har en spand med 2 gigabyte ram, det mener jeg selv burde være nok til det meste. Men det burde vel ikke være nødvendigt at have en swapfil når ham har så meget ram?
Eller er jeg helt væk på og ikke fatter idéen bag swapfiler?
#1 hvis det er en Windows boks du bruger, så kig evt. her: http://www.pcworld.dk/art/6998?page=16
#1 windows vil automatisk allokere plads til swapfil, svarende til mellem 100 og 200% af din RAM størrelse.
dvs. at du i alt har 6 GB tilgængelig virtual memory, hvor du med f.eks. 512 MB RAM ville have 1,5 GB virtual memory.
windows tilpasser altså blot swap filen, så der er et fornuftigt forhold mellem mængden af fysisk og og virtuel RAM
Edit: Default swap fil størrelse er 150%-300% af din RAM
dvs. at du i alt har 6 GB tilgængelig virtual memory, hvor du med f.eks. 512 MB RAM ville have 1,5 GB virtual memory.
windows tilpasser altså blot swap filen, så der er et fornuftigt forhold mellem mængden af fysisk og og virtuel RAM
Edit: Default swap fil størrelse er 150%-300% af din RAM
#4 Ja, det ved jeg godt, efter jeg har fået 2 GB ram i, snupper den lige så meget i swapfil. Det vil sige at jeg har 4 GB "ram" ialt. Det lyder altså af meget til mig, jeg troede jo, naiv som jeg er, at når man smed mere ram i, var det ikke længere nødvendigt med swapfil.
Jeg kører med 512Mb swapswap fil lige nu, og det kører også fint, men jeg ville gerne være helt fri for den. Hvis man definere den til 0 på alle drev, laver Windows alligevel en swapfil ved genstart, da det jo er nødvendigt.
#3 Jeg vil lige prøve det med Regedit, tak for det.
Jeg kører med 512Mb swapswap fil lige nu, og det kører også fint, men jeg ville gerne være helt fri for den. Hvis man definere den til 0 på alle drev, laver Windows alligevel en swapfil ved genstart, da det jo er nødvendigt.
#3 Jeg vil lige prøve det med Regedit, tak for det.
#5 swap filens størrelse laves ud fra den mængde RAM du har når du installerer windows.
Du kan sagtens køre med en swap fil som er 25% af din RAM mængde, men det eneste du opnår (ud over at spare diskplads), er at risikere en out of memory besked når du har rigtig mange ting åbent...
At køre UDEN swap fil kan ik anbefales, fx. kunne photoshop ikke starte i sin tid, uden at have en swap fil på systemdrevet...
Konklusionen er, at hvis man fordobler sin RAM, fordobler man også det virtuelle adresserum, dvs, størrelsen af swap filen, så computerens kapacitet samlet bliver fordoblet.
Du kan sagtens køre med en swap fil som er 25% af din RAM mængde, men det eneste du opnår (ud over at spare diskplads), er at risikere en out of memory besked når du har rigtig mange ting åbent...
At køre UDEN swap fil kan ik anbefales, fx. kunne photoshop ikke starte i sin tid, uden at have en swap fil på systemdrevet...
Konklusionen er, at hvis man fordobler sin RAM, fordobler man også det virtuelle adresserum, dvs, størrelsen af swap filen, så computerens kapacitet samlet bliver fordoblet.
så reelt set hvis jeg havde 10Gb ram, skulle jeg stadig have en swapfil. Det lyder bare dumt i mine øre...
#7 principielt ja, af kompatibilitetsårsager...
men ved fx at have en 16 MB swap fil og 10 GB RAM, undgår du nok at swap filen nogensinde vil blive brugt. Jeg har dog en vis tiltro til, at det er i god vilje, at windows pr default laver en swap fil der er 150% af din RAM størrelse.
Men det hele grunder i, at alle moderne operativsystemer kører med virtual memory, som blev indført i 386.
Ved virtual memory, oprettes et adresserum, svarende til fysisk RAM plus swap plads.
Når operativsystemet henviser til en adresse i memory, er det altså adresserummet i virtual memory der kigges på.
Her udover findes en tabel, som oversætter adresserne i virtual memory, til bestemte adresser i RAM eller swap, og hver block i virtual memory henviser således til en block i RAM eller swap.
Normalt kan operativsystemet så selv finde ud af, at fylde de pladser der henviser til den fysiske RAM, ud først, så længe der er et fornuftigt forhold mellem swap og RAM...
men ved fx at have en 16 MB swap fil og 10 GB RAM, undgår du nok at swap filen nogensinde vil blive brugt. Jeg har dog en vis tiltro til, at det er i god vilje, at windows pr default laver en swap fil der er 150% af din RAM størrelse.
Men det hele grunder i, at alle moderne operativsystemer kører med virtual memory, som blev indført i 386.
Ved virtual memory, oprettes et adresserum, svarende til fysisk RAM plus swap plads.
Når operativsystemet henviser til en adresse i memory, er det altså adresserummet i virtual memory der kigges på.
Her udover findes en tabel, som oversætter adresserne i virtual memory, til bestemte adresser i RAM eller swap, og hver block i virtual memory henviser således til en block i RAM eller swap.
Normalt kan operativsystemet så selv finde ud af, at fylde de pladser der henviser til den fysiske RAM, ud først, så længe der er et fornuftigt forhold mellem swap og RAM...
Jeg har nu prøvet at sidde ved min laptop (der har 768 MB RAM og samme mængde swap) og vente på, at harddisken er vildt optaget af at swappe, så jeg ingenting kunne foretage mig imens. Da jeg endelig fik fat i en konsol viste det sig, at der var 6 MB RAM og 250 MB swap ledigt. ;)
Et eller andet sted kan jeg godt se en fidus i at få en out of memory error, hvor man så enten kan øge størrelsen på swap filen eller lukke nogen programmer, frem for at sidde og vente på harddisken.
Det er så mest relevant på laptops, hvor harddisken som oftest er det største flaskehals, og der kun er en af den..
Et eller andet sted kan jeg godt se en fidus i at få en out of memory error, hvor man så enten kan øge størrelsen på swap filen eller lukke nogen programmer, frem for at sidde og vente på harddisken.
Det er så mest relevant på laptops, hvor harddisken som oftest er det største flaskehals, og der kun er en af den..
[offtopic]
Jeg har glemt hvor det er henne at man kan ændre størrelsen på sin swap-fil..
Anyone som lige kan huske det?
Edit: Har fundet det..
Fanebladet Avanceret i Egenskaber for System
Klik på knappen indstillinger under Ydeevne.
Klik på fanebladet Avanceret.
Klik på knappen skift under Virtuel Hukommelse
[/offtopic]
Jeg har glemt hvor det er henne at man kan ændre størrelsen på sin swap-fil..
Anyone som lige kan huske det?
Edit: Har fundet det..
Fanebladet Avanceret i Egenskaber for System
Klik på knappen indstillinger under Ydeevne.
Klik på fanebladet Avanceret.
Klik på knappen skift under Virtuel Hukommelse
[/offtopic]
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.