mboost-dp1

strømbesparende, støjsvag pc

Gå til bund
Gravatar #1 - andresen
13. jan. 2006 14:39
For lidt over en måned siden oprettede jeg en tråd om subject, som ingen har svaret på. Er der nogen, der kan nævne andre mærker end Shuttle, der er værd at kigge på, når ønsker støjsvage, strømbesparende pc'er? Synes ikke, jeg finder ret meget ved et kig på edbpriser.dk. Jeg føler ikke just i stand til selv at samle en, da jeg ikke har meget begreb om, hvad der passer sammen.
Gravatar #2 - mELIeha
13. jan. 2006 15:01
En bærbar? :)
Det er i hvert fald temmelig strømsvagt og så fylder de også minimalt.

Evt. En bærbar i en dock og så med ekstern skærm og tastatur :)

Ved sq ikke om IBM's S serie (Normal computere, men temmelig små og ekstremt lækre) er strømbesparende, men de er søde og støjsvage (Når der ikke står 48 stk stablet oven på hinanden :D).
Gravatar #3 - mrmorris
13. jan. 2006 15:32
Nu er "strømbesparende" jo en relativ størrelse, men jeg byggede for 2-3 mdr. siden en strømbesparende og støjsvag arbejdsstation i miniformat. Siden denne artikel har jeg dog proppet 2x RAID mere ind og erstattet køleren med en Zalman6000B som lige præcis kan være der (og forøvrigt aldrig har nød at starte). Jeg har målt computeren til at trække 70W ved normalt brug og 95W ved load. Det er vist ca. halvdelen af mit gamle system.
Gravatar #4 - andresen
13. jan. 2006 16:22
Årsagen til at jeg ønsker, den skal være strømbesparende og støjsvag, er, at det mest af alt er et legetøj. Det meste af tiden vil den formodentligt komme til at stå idle. Jeg har i forvejen en fremragende laptop, som jeg bruger som workstation og det vil jeg blive ved med. Endvidere vil den komme til at stå i samme rum, som jeg spiser og sover i (er under uddannelse).

Nu kan det godt være jeg tager fejl ;), men er det ikke billigere at skaffe en stationær computer uden skærm, mus og tastatur end at købe en bærbar af en rimelig kvalitet til formålet?

Tog et kig på IBM ThinkCentre S (gør ud fra det er dem du henviste til). De er alle sammen med Pentium 4. Nu ved jeg ikke overvældende meget om det (har aldrig haft en), men kan en Pentium 4 være strømbesparende eller støjsvag?

Endvidere ønsker jeg, som nævnt i den tråd jeg linker til, at sætte et tv-tuner kort i. Det sætter visse krav til harddisk plads, som må være dyre at efterkomme i en bærbar.

En 3,8 GHz maskine med RAID forekommer mig at være overkill. Min. specs. ønsket er muligvis noget i retning af 1,5-2 GHz CPU, 512-768 MB RAM, 250 GB harddisk.
Gravatar #5 - mrmorris
13. jan. 2006 16:40
#4 Bare fordi jeg har sat dyrere komponenter i betyder ikke du er nød til dette også. Antec kabinettet jeg bruger udemærker sig generelt ved at have en termostatstyret 12cm blæser, samt at den kan tage enhvert microATX kort. Det gør den særdeles lydløs og 500-600 billigere end deciderede barebone løsninger, samtidig med at du nemt kan opgradere om et års tid. Sidst men ikke mindst, kabinettet har plads til 3x 3,5" diske, 3xPCI og sætter inden specielle krav til det optiske drev da en sort klap med fjeder bruges som forplade.
Gravatar #6 - andresen
17. jan. 2006 11:34
Det har du naturligvis ret i. Lyder meget overbevisende - og barebone er vist pænt dyrt, så tak for svaret. Så mangler jeg bare resten... ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login