mboost-dp1

Strømbesparende computer/server

Gå til bund
Gravatar #1 - jahej
19. aug. 2006 20:34
Hej med nørder...

jeg har her på det sidste kraftigt overvejet at skifte min "server" en 1ghz p3 maskine ud med noget der bruger mindre strøm, da jeg gerne vil have maskinen til at køre 24/7, og jeg står til at skal flytte hjemmefra, så er det pludselig mig selv der skal til at betale for strømmen.

serveren skal køre debian med følgende applikationer apache, mysql, mailserver, ftp server og teamspeak (til ca. 5 brugere), det er nemlig hvad min nuværende maskine køre, jeg kunne så passende spørge om der er nogen som er klar over om cyrix cpu'en kan trække alt dette?

efter at have søgt på edbpriser, finder jeg frem til et Via Epia MII et mini ITX. Via Epia
hvor jeg så ville sætte en 2.5" disk til.

så for at par dage siden kommer der et katalog ind af brevsprækken fra zitech hvor jeg ser de har en NAS server
af mærket synology som kan stort set det samme, dog ikke mailserver og teamspeak.
Jeg har så læst mig til at den køre en linux (embedded?) version, men der er så det minus at den er låst og skal "crackes/hackes" for at kunne komme ind til systemet så man kan installere sine egne programmer på den, og det kan jeg ikke lige umiddelbart finde ud af, men jeg syntes den virker skide smart og så ville det også være en billigere løsning end at skulle købe et via bundkort+tilbehør.

kom endelig med forslag/ideer, eller hvis i kender andre produkter.
(jeg har set forrige tråd på forummet, kan jeg ikke rigtig bruge)

og det er et krav at produktet skal kunne købes i DK.

-på forhånd tak for hjælpen

/kenneth
Gravatar #2 - themuss
20. aug. 2006 15:04
som i den forrige tråd, vil jeg anbefale soekris.
Gravatar #3 - jahej
20. aug. 2006 17:12
themuss

så må du lige forklare mig hvorfor jeg skulle vælge sådan et kort frem for et Via Epia kort.
for jeg syntes umiddelbart det ser ud til at man får "mindre" for pengene end ved et via kort.

/kenneth
Gravatar #4 - mrmorris
20. aug. 2006 17:39
#1 Jeg har udskiftet min server med en "ældre" (P-M 1.5GHz) laptop, der alligevel ikke helt kan levere den performance jeg kræver. Løsningen er muligvis dyrere end mini-ITX udstyr, men man får så, udover bedre performance, også input/output enheder samt en UPS med! Så prøv evt. at søge DBA eller lignende efter brugt laptop.
Gravatar #5 - bugger
20. aug. 2006 19:31
Du må til at Google efter strømforbrug på de forskellige dele.

Jeg er netop også ved at sammensætte et strømbesparende system og har valgt en AMD Athlon 64 X2 3800+ 2 GHz, fordi den kun bruger 35W. Hvilket var det bedste jeg kunne finde når strømforbrug skulle sammenlignes med performance.

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_power_dissipation
Gravatar #6 - jahej
20. aug. 2006 20:28
mrmorris

super god ide!, det vil jo være genialt på alle punkter.

jeg fulgte så også Buggers råd og søgte en gang på google og fandt hurtigt en side hvor de viser hvor meget de forskellige cpu'er bruger af watt.

så nu er jeg kommet på den (måske dumme) ide at få fat i en centrino ULV processer, da den kun bruger 5.5watt på toppen.

jeg har kigget på edbpriser og google, hvor jeg kun kan finde procsessoren i bærbare computere til 12k og op, da de kun sidder i subnotes.

fandt også nogle industi maskiner med processoren i, men det var kun en 600mhz, de er lige lidt nok.

er der nogle af jer som ved hvor man kan købe en intel pentium (core solo) 1.1 el. 1.2 ghz ULV cpu i OEM, har kigget på google og edbpriser men der er den ikke.

[edit] opdagede lige på det ene link bugger skrev at en core duo u2400 og u2500 kun bruger 9w på toppen så sådan en kunne også bruges hvis nogen af jer ved hvor de kan købes OEM [/edit]

/kenneth
Gravatar #7 - mrmorris
20. aug. 2006 20:43
#6 ULV er vest enddog meget svært at få fat i, hvis du ikke køber OEM (1000+ stk.) Jeg har også været på udkig efter en sådan dims, men har dog bestluttet mig for at vente et par måneder til Merom (Core 2 Duo for laptop) kommer, fordi denne er testet 20% hurtigere end Yonah (Core Duo) og tilbyder 64bit. Og selv om du ikke ønsker 64bit kan det betale sig at vente lidt, fordi Yonah vil sansynligvis gå til dumpingpriser når Intel skal af med deres lager af 32bit Yonaher.
Gravatar #8 - marurup
21. aug. 2006 07:39
#2 ->
Ved du hvor man kan finde den net4801 henne til rimelige penge (jeg har ikke lige lyst til at bestille en fra usa)?

I skal huske på at cpu'ens forbrug, kun udgør en del af det samlede systemforbrug, og derfor kommer de pw som #6 snakker om, nok nærmere til at ligne 15-20w min.
Gravatar #9 - jahej
21. aug. 2006 08:04
link til dansk forhandler af cortex i dk

helt rigtigt, men watt niveauet vil stadig være en helt del lavere end den maskine jeg har stående nu.
Jeg synes de cortex maskiner er smarte, men jeg tror ikke der er nok regnekraft i maskinen til de ting den skal køre.

/kenneth
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login