mboost-dp1

Sporing af stjålet bærbar.

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
17. maj 2006 11:16
En ikke så nørdet ven, har nyligt fået nakket sin bærbare computer. I går spurgte han mig om jeg vidste hvordan han kunne spore den. Jeg måtte svare at jeg ikke havde den fjerneste idé om hvad han snakkede om.
Han er dog sikker på at han kan spore den på en eller anden måde. Han har selvfølgelig meldt det til politiet, men de sætter jo ikke ligefrem rejseholdet på sagen. Jeg tror ikke at han kan gøre atndet end at kontakte politiet løbende og høre om de har fundet den.
Kan han gøre noget for at "spore" den?
For hvis man kunne spore stjålne bærbare, ville folk vel næppe stjæle dem... Og slet ikke købe dem, hvis de er stjålne.
Gravatar #2 - addlcove
17. maj 2006 12:26
hvis han har noteret sit netkorts MAC nummer ned kan han ringe til samtlige ISP'er og proeve at overtale dem til at blokere for det, saa har tyven da i det mindste ikke net.

men! sandsynlighed = lille!
Gravatar #3 - holmen
17. maj 2006 12:31
tvivler også på at de gider det, de ville sikkert også kræve af ham at han kunne bevise at det er netop hans computer der har den MAC adresse. Ellers kunne man bare ringe og få lukket for andres MAC adresser. Og MAC adressen står næppe på kvitteringen. Og hvad er sansynligheden for at samtlige ISP'er gider det?

Som du siger: "men! sandsynlighed = lille!"

Til det vil jeg bare sige: Præcis.
Gravatar #4 - DUdsen
17. maj 2006 12:40
Der er software der kan istaleres som har en ringer hjem funktion hvilket kan give dig en ip hvis ikke tyven foretager en reinstalition af OS eller simpelt hen fjerne det sladre program din ven har instaleret.

Men det kræver at han ved lidt mere om hvad han har instaleret og sat op af smarte sladderhank's programmer før man kan bruge dem til at spore maskinen.
Gravatar #5 - buch
17. maj 2006 12:43
Nu er det jo også muligt at ændre sin mac adr.

Dog tvivler jeg på at en tyv ville være videre inteligent til at skifte den.
Gravatar #6 - holmen
17. maj 2006 13:02
Han havde ingen programmer med den type funktioner installert. Jeg har foreslået ham, at hvis han kender nogle, som hænger ud i det småkriminelle miljø en gang imellem, at han skal fortælle dem at hans com er blevet nakket, og så bede dem om at sige hvis de bliver tilbudt en bærbar computer af det mærke og med de spec's.
Men aner ikke om han kender nogen der handler med hælervarer, eller bare kender nogen som kender nogen. Men det er nok det mest effektive jeg kan finde på for at finde den.
Jeg har sagt at han ikke skal regne med at få den igen.
Gravatar #7 - addlcove
17. maj 2006 13:12
han kunne efterlyse den i avisen med et billede, skrive han har "glemt den" et eller andet sted og at der er en dusør for tilbagelevering, sandsynligheden taler for at den nok bliver "fundet" - bare husk han ikke kan beskylde finderen for tyveri :)
Gravatar #8 - peter_m
17. maj 2006 13:17
Dell tilbyder, at man mod betaling kan få sin computer sikret og i tilfælde af tyveri, kan man melde den stjålet i Dells systemer...så logges det når den logger på og henter updates fra Dell og ved "service kald" til supporten.

Man kan vel også få sat en "sporingschip" i dyret ala dem man sætter i B&O eller på motorcykler...men om det er rentabelt, er nok tvivlsomt.
Gravatar #9 - Azuria
17. maj 2006 13:58
ofte bruges købes stjålne bærbare jo af unge/studerende.
Mange skoler overvåger mac's som deres egne bærbare har, hvis de så skulle blive stjålet popper der en boks op med hvor på skolen den er blevet tilsluttet...
prøv at spørg på de lokale skoler og uddanelses steder om de har en sådan ordning, og om de gider smide hans mac ind i filteret.
Gravatar #10 - holmen
18. maj 2006 06:28
Det er en mulighed.
Gravatar #11 - KaW
18. maj 2006 18:49
Du kan ikke spore deres mac, da den MAC-adresse som ISP'erne højst kan se nok er MAC-adressen på routeren/modemet eller det hardware der bruges til forbindelsen.
Gravatar #12 - Azuria
19. maj 2006 07:27
#11 > På et LAN vil DHCP serveren jo få pc'ens mac for at kunne tildele den en IP.
Hvordan det forholder sig med en ISP og deres udstyr er jeg ikke helt sikker.
Men, har man en maskine med én MAC og får en IP på denne, kan man ikke umiddelbart få en med det samme igen på en anden maskine, da denne ikke ikke er frigivet til.
Det må vel være fordi ISP får min MAC!? :)
Gravatar #13 - peter_m
19. maj 2006 10:40
Men, har man en maskine med én MAC og får en IP på denne, kan man ikke umiddelbart få en med det samme igen på en anden maskine, da denne ikke ikke er frigivet til.
Det må vel være fordi ISP får min MAC!? :)

Den er du vist nødt til at uddybe lidt førend det giver mening.
Det er helt korrekt, at man ikke kan have samme ip på flere maskiner uden der opstår konflikt. Det har dog ikke nødvendigvis noget med din ISP at gøre.

Har du en DHCP-server (enten i form af en router eller som en service) på dit lokale netværk, er det korrekt, at to MAC's ikke kan tildeles den samme ip på samme tidspunkt, men tiden det tager før en ip frigives, er jo noget du selv definerer i scopets leasetime.

Har du derimod ikke en DHCP-server på dit netværk, men benytter din ISPs "dynamiske" ip-tildeling, er det korrekt, at din MAC vil ligge på din udbyders DHCP - som jo er den der tildeler dig denne. Her kan du som hovedregel ikke selv definere leasetime eller scope definition. (men helt seriøst, man har vel som det mindste en router på sit nætværk).
Gravatar #14 - DUdsen
19. maj 2006 10:48
#12 problemet med Internettet her er at din router har sin egen MAC adresse, og ofte vil Routeren adskille dit lokalnet fra ISP'ens net så ISP'en kun ser din router og ikke hvad der er bag din router, det er sådan flere maskiner kan dele en linie med kun en offentlig IP tildelt fra ISP.

Et modem vil nogle gange også lavet et tilsvarende trik.

Altså får ISP'en ikke PC'ens MAC adresse men MAC adressen på det udstyr der står mellem PC'en og ISP'ens servere.
Gravatar #15 - Azuria
19. maj 2006 11:04
#14 Korrekt at routeren har sin egen mac... ;) forudsat at man har en router. ;)
Nu kan jeg kun tale for tdc's udstyr, men de ser mit udstyrs mac, om det så er router eller pc.
Er ihvertfald hvad deres tekniker påstod overfor mig i erhvervs afdelingen.

#13 Ja ok, glemte da så lige lease time i den beregning ;)

Men ikke desto mindre, kan MAC'en jo stadig overvåges på uddannelses institutioner, som var mit udgangs punkt for at bruge MAC'en ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login