mboost-dp1

Routing til ISP via flere forbindelser.

Gå til bund
Gravatar #1 - brislingf
6. sep. 2003 02:44
Da jeg sidder med det problem at TDC ikke kan levere særligt høje forbindelser til internettet har jeg brug for en måde at bundle forbindelserne via en router / box.

Da jeg så sidder og kigger cisco's routere igennem kan jeg se at flere at dem understøtter flere Wan interfaces. Er det muligt at få routeren til at load balance traffikken, så den bruger alle linierne ligemeget og derved også kan udnytte hele kapaciteten af forbindelserne.

Jeg ved også at det er muligt at lave med nogle små progs til *.bsd og linux, er der nogen der har haft erfaringer med dette?

/brislingf
Gravatar #2 - Acro
6. sep. 2003 15:37
#1 @brislingf:
Det kommer jo an på hvad du foretager dig, hvis du henter en enkelt fil på 1.000 MB, så vil du kun have mulighed for at benytte en linje - idet forbindelsen kun eksisterer via en linje.
Gravatar #3 - brislingf
15. sep. 2003 12:57
Det jeg mente er hvis jeg har skal vi sige 200 brugere som sidder og surfer/spiller på internettet, så vil routeren / boxen selv kunne finde ud af at load balance traffikken...
Gravatar #4 - Acro
20. sep. 2003 16:39
#4 @brislingf:
Det vil jeg tro, men jeg er ikke sikker.
Gravatar #5 - sim
21. sep. 2003 22:27
#2 Acro:
"Det kommer jo an på hvad du foretager dig, hvis du henter en enkelt fil på 1.000 MB, så vil du kun have mulighed for at benytte en linje - idet forbindelsen kun eksisterer via en linje."

Det er jeg nu ikke helt sikker på du har ret i, men jeg er sq også noget træt og uklar i hovedet lige nu, så den vil jeg vente med at følge op på til jeg har fået noget søvn.

Har kigget lidt rundt med google, og følgende links skulle være værd at kigge på.

http://linux-ip.net/html/index.html
http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.h...

Hmm ja, jeg kan sq ikke lige rode noget intelligent ud af hovedet lige nu, så tror bare det må være det i denne omgang. Men altså iptables skulle i hvert fald gøre det muligt.
Gravatar #6 - brislingf
22. sep. 2003 14:45
hmm vi er ved at være inde på noget at det rigtige.. skal lige have kigget det hele igennem til bunds.. men tak for forslaget sim:-D

andre der har gode ideer.?

/brislingf
Gravatar #7 - emil fra sygiroen.dk
22. sep. 2003 20:06
jeg vil anbefale at du lure lidt på en mandrake mnf firewall... der kan du sætte flere forbindelser ind under wan... samtidig med at du har transperant proxy :-) Så skulle det begynde at hjælpe på brugerens hastighed,,.,
Gravatar #8 - brislingf
24. sep. 2003 14:53
Jeg faldt over denne lille sag som jeg vil til at teste..
Cyclone 200
Gravatar #9 - brislingf
24. sep. 2003 17:34
Hvis der er nogen der kender software til unix/linux der kan klare routerens job ville det være rart.

En helt anden ting er;
Jeg har set mange cisco routere med flere Wan interfaces, kan de klare dette job med standard IOS, eller skal der bygges et speciel modul ovenpå?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login