mboost-dp1

Router info?

Gå til bund
Gravatar #1 - patriarch
3. feb. 2006 10:41
Hejsa. Har lige skiftet fra Cybercity til min lokale antenneforenings internet. Fra cybercity have jeg en router som jeg brugte til at have 6 computere tilkoblet den samme forbindelse.

Nu har jeg afleverede routeren tilbage og vil så høre- hvis jeg ønsker at computerne er i netværk har jeg så brug for en router, eller er det nok bare med en hub? Det er ikke vigtogt for mig at 5 af computerne er på nettet, de skal bare være i netværk.

Hvis jeg skal have en router, er der så nogle gode forlag? Hvad skal jeg kikke efter?`Umidelbart forestiller jeg mig at en billig er så god som en dyr, hvis det eneste den skal kunne er at sørge for mine PC'ere er i netværk - korrekt? Jeg ved intet om det her - og umidelbart kan jeg ikke helt forstå at en router overhoved er nødvendig, men det er den vidst?

Så helt kort er mit settup følgende: 6 Pc'ere jeg gerne vil have i netværk. Kun en af dem behøver være på nettet -

How? Håber i kan hjælpe :)
Gravatar #2 - DUdsen
3. feb. 2006 11:00
Kommer an på hvor Mange IP'er din antenne forening vil give dig, hvis de vil give dig en ip pr maskine, behøver du ikke en router(men af sikkerheds mæsige grunde er det måske stadivæk rart med en ruter der funger som HW- firewall)

PS vi taler ikke externe ip'er men interne IP'er.

Får du kun en IP fra antenne foreningens dhcp server, skal du have en NAT router, du kan måske godt nøjes med en hub og så bruge et helt andet subnet til de 5 ekstre maskiner der så ikke skal have "forbindelse" med antenne foreningens lan, men det er ikke sikker antenneforeningens udstyr og administratorer kan lide det.

Under alle omstendigheder er en router nok en fordel.

OG ja med 6 maskiner og uden behov for avancerede features er en billig god nok.
Gravatar #3 - HCAndersen
3. feb. 2006 11:01
Det kan godt være at du kan bruge en hub eller en switch, det kommer an på hvordan annetendeforeningen har sat det op. Jeg ville klart andbefale dig at købe en router så får du dit lokale netværk i stedet for at bruge ant.foreningens.
Zyxel er gode fx:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=136787
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122574
Gravatar #4 - patriarch
3. feb. 2006 11:39
Tak for Info - attenneforeningen sage at jeg skull ehave en router hvis de alle skulle på nettet. Ved ikke lige med netværk... Kan i give mig en liste over de features min router skal have, og evt. hvad den ikke behøver have. Bare så jeg er rustet hvis jeg skal røfte det med en sælger
Gravatar #5 - wizax
3. feb. 2006 13:21
Jeg kan anbefale D-Link's routere, de er billige og gode. no problems herfra.

Overvej om du skal have trådløs med i hatten, det koster ikke ret meget ekstra, og kan være dejligt når man har maskinerne der kan udnytte det ;-)
Gravatar #6 - DUdsen
3. feb. 2006 19:02
#4 NAT og statefull inspection(firewall), mere har den ikke brug for at kunne, nåå ja den skal helst både have en DHCP server og en DHCP klient så den kan få forbindelse med antenneforeningens netværk.

DHCP server kan nemt undværes men det er da lidt nemmere.
Gravatar #7 - Manden
8. feb. 2006 17:07
Du må for guds skyld ALDRIG købe et D-link produkt, de er bundkorupte !
Jeg har lige købt en D-Link router som blev ved med at gå ned ! Jeg opdaterede Firmware og drivere i et væk, men ligelidt hjalp det. Jeg har så kontaktet D-Link og spugt hvorfor, de ved godt at problemet er der men siger ikke noget om det og vil hverken bytte min router eller tilbyde mig at købe bedre model ! De påstår at fejlen ligger på Intels side ! Jeg mener personlig at jeg har handlet i god tro hvilket man ikke just kan sige om D-Link !
Gravatar #8 - amokk
9. feb. 2006 00:38
Min eneste erfaring med D-link er et 100Mbps netkort jeg købte for 150 kr i tidernes morgen.
netkortet er baseret på realtek 8139...

MEN af en eller anden grund bliver det ikke detected sådan via dets plug n play vendor ID osv.

i gamle dage (win98 og 2000) var det ikke noget problem, der kunne man bare vælge rtl8139 og lortet virkede

Men i winXP er jeg nødt til at gå ind og rette i driveren inf fil... også selv om jeg henter en officiel d-link driver...

hvis jeg kigger i netrtsnx.inf ser det således ud:

DLKRTS_A.DeviceDesc = "D-Link DFE-538TX 10/100 Adapter"

%DLKRTS_A.DeviceDesc% = RTL8139.ndi, PCI\VEN_10EC&DEV_8139&SUBSYS_13001186

fair nok, problemet er bare at på mit netkort er vendor_id sat til 0001 i stedet for 10EC som er realtek's vendor ID... så jeg skal ind og rette i inf filen hver gang windows reinstalleres... heldigvis har jeg pensioneret det netkort nu, men det var en krig at få til at virke i XP

well bare mine 5 cents om D-link...
Gravatar #9 - wizax
9. feb. 2006 09:26
#7 og #8:

Jeg kan kun sige, at jeg pt kører med en D-Link 902P (mener jeg den hedder, og det kører fremragende. Derudover har jeg kendskab til 5-6 andre installationer baseret på D-Links routere/switches og der er INGEN problemer der. Jeg skiftede min Linksys router pga problemer med at holde forbindelsen. det problem har jeg endnu ikke oplevet med min D-Link.

#8:
den fil findes ikke i sidste nyeste version af driverne (2.00) hentet dd fra d-links hjemmeside. Er du sikker på at du har de korrekte drivere??

ftp://ftp.dlink.com/NIC/dfe538tx/Driver/dfe538tx_d...
Gravatar #10 - amokk
9. feb. 2006 20:57
#9 den inf fil jeg snakker om er den driver der følger med XP - i dlinks egne drivere hedder den NETDLKR5.INF

og her er jeg stadig nødt til at rette linjen
%DFE538TX.DeviceDesc% = DFE538TX.ndi, PCI\VEN_1186&DEV_1300&SUBSYS_13001186&REV_10

til %DFE538TX.DeviceDesc% = DFE538TX.ndi, PCI\VEN_0001&DEV_1300&SUBSYS_13001186&REV_10

i win2k og tidligere kunne man bare bruge windows' default driver og vælge realtek 8139, men XP er striks med drivere
Gravatar #11 - wizax
10. feb. 2006 07:45
#10:
Hvis du har pensioneret kortet, vil jeg gerne have det til en lille test. Somsagt har jeg aldrig haft problemer med D-Link, og er noget forundret over at du har det?

en anden ting... hvorfor har du et kort der kun bliver supporteret i USA?
Gravatar #12 - KozmoNaut
15. feb. 2006 15:45
Jeg havde indtil for et par dage siden en D-Link DI-604 (da jeg ikke vidste at den Corecess 3115 jeg havde fået fra min ISP var en router og ikke kun et ADSL-modem), som jeg så har solgt. Siden jeg fik den i april 2005 har der ikke været et eneste problem med den, så jeg har ikke noget problem med at anbefale deres produkter.

Nu hvor jeg har solgt den har jeg købt en 8-ports switch fra SATech til 90,-, for det var jo sådan lidt spild med to routere... Det er satme billigt for 8 styks 100MBit porte :-)

Som sagt, så har jeg kun gode erfaringer med D-Link, både fra mig selv og fra venner og familie. NetGear har jeg derimod ikke meget til overs for...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login