mboost-dp1

RAM til bærbar HP

Gå til bund
Gravatar #1 - Lalilulelo
6. mar. 2007 19:37
Jeg kunne godt tænke mig, at min computer kunne trække lidt mere, end de 512 mb RAM den har nu, tillader den. Derfor er har jeg fundet et RAM-modul fra Kingston på proshop.dk. Jeg har sikret mig, at det er kompatibelt med min pc. Men inden jeg bestiller, kunne jeg godt tænke mig at vide:
1)Kan det betale sig? Får man virkelig for 1000-kroners estekræfter, eller bør jeg gemme pengene til noget andet?
2)Er det svært/risikabelt at montere, for en som mig, der ikke ligefrem kan kaldes tekniker, og som ikke har råd til en ny bærbar?

Håber I vil svare på mine spørgsmål:)
Gravatar #2 - Deternal
6. mar. 2007 19:49
Det er relativt simpelt at sætte en ekstra stang ram i en bærbar, sørg dog for at læse brugsanvisningen mht. hvordan du skal åbne den, nogle modeller skal man lige vide hvordan, andre har bare en låge i bunden som er skruet i med 1 skrue.

Når det er en bærbar er ram ca. det eneste der kan forbedre ydelsen, og alt efter hvordan man bruger det kan det også være en rigtig god ide. 512mb anser jeg for at være minimum til at køre en fuldt opdateret WinXP fornuftigt.
Gravatar #3 - Benjamin Krogh
6. mar. 2007 21:25
Nu kender jeg ikke dit gængse ramforbrug. Da jeg opgraderede fra 512 til 1,25 GB mærkede jeg et ganske pænt skub. Jeg undgår at swappe ret meget, og den øgede cach betyder jo også en del for responstiden.

Men igen, hvis dit primære brug af computeren er notepad, skal du ikke regne med den store forbedring.
Gravatar #4 - Lalilulelo
6. mar. 2007 21:42
Tak for svarene:)

Det lyder betryggende, heldigvis ser det ikke ud til at være så svært at få låget af den her.

Jeg bruger den mest til film og lidt ældre spil, såsom SWAT 4 og Rome: Total War. Den originale version af R:TW kører fint, men nu har jeg installeret en mod der kræver flere RAM - Windows klager ihvertfald altid over at der er for lidt til rådighed, når jeg spiller det. Dermed ikke sagt, at jeg bruger 1000,- bare for at spille en mod, jeg kunne nu egentlig bare godt tænke mig at se, hvor meget det hjælper:).

Men er det bedst at købe 2 stænger á 512 mb, eller bare en enkelt på 1 gb? Mine RAM er i forvejen fikset sådan, at der sidder 256 mb på hver plads - så hvis jeg køber 2*512 får jeg kun 1 gb til rådighed, men hvis jeg køber 1 gb får jeg 1 gb+256mb dvs. 1280 mb til rådighed.
Hvad skal jeg vælge?
Gravatar #5 - buch
6. mar. 2007 22:27
den klods der er for dyr.

Kingston har fine andre produkter, med 1 gb til 6-700,-
Gravatar #6 - Lalilulelo
7. mar. 2007 06:33
Hmm. Jeg har fundet en blok som ikke kommer op, når jeg bruger deres RAM-guide, men som umiddelbart ser ud til at have de samme tekniske specifikationer: http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=1772...

Det er da underligt, at der ved den blok jeg fandt i guiden (den som jeg linkede til først) står "for NX7010", og at den er ca. 300 kr. dyrere, end den jeg lige har fundet.
Gravatar #7 - buch
7. mar. 2007 07:16
Hvorfor er det at du altid linker til proshop, link da til edbpriser.dk der er mange flere specs opgivet. Desuden skal du ikke tage for givet at proshop er de billigste.
Gravatar #8 - Lalilulelo
7. mar. 2007 15:15
Fordi jeg har brugt RAM-guiden på Proshop, og dermed sikret mig, at RAM-modulerne er kompatible med mit system - hvilket jeg ikke er 100% når jeg bare kigger på edbpriser.
Gravatar #9 - buch
7. mar. 2007 15:21
Det skal bare være "SO DIMM 200-pin" sokkel du vælger på edbpriser, så passer de!
Gravatar #10 - MiniatureZeus
7. mar. 2007 15:24
du kan jo bare se tage de specs som proshop giver dig, og så søge på dem på edbpriser... meget simpelt :)
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=3...
Gravatar #11 - Lalilulelo
7. mar. 2007 17:48

Hvad med det der PC-2700, PC-3200 osv.? Er det ikke også noget der spiller ind?

Jo, det har jeg også gjort, men hvad med ting som "hukommelsesteknologi" og "CAS Latency"? Og hukommelsesfrekvensen? Har det ingenting at sige, er det eneste der er afgørende, at blokken er SO-DIMM 200?
Gravatar #12 - MiniatureZeus
7. mar. 2007 18:19
#11 altså jo højere tal, jo hurtigere ram... det samme med Latency
Gravatar #13 - Zehnox
7. mar. 2007 19:33
Ud over at latency skal være så lav som muligt ;)

@topic

Hvis du vælger SO-DIMM 200 PC3200, så går du ikke helt galt i byen. Mener det er "standarden" til bærbare computere der kører med DDR - med mindre du har betalt kassen for at få en der kan køre med nogle der er hurtigere.
Gravatar #14 - Lalilulelo
7. mar. 2007 20:26

Ifølge denne hjemmeside bruger min computer PC-2700 - hvilket ifølge Wiki betyder, at den kører med DDR RAM (fagre nye verden)- er PC3200 så hurtigere/bedre?
Gravatar #15 - Deternal
7. mar. 2007 20:43
Du kan snildt købe PC-2700, din bærbare kan ikke udnytte PC3200 og worst case fungerer det ikke.
Det er en overvejelse værd at købe den ram som kingstons ram guide angiver:
http://kingston.com/

Fordelen er her at kingston giver en garanti for at ram'en virker.

Hvis du så vil være helt sikker, så find ram modulet på edb-priser, mail det firma du vil sælge fra, og sig du skal bruge et ram modul til din bærbare og angiv model, og henvis til at kingston guiden angiver det er det modul du vil bruge og så bestil det.

Dermed kan du automatisk få det byttet af forhandleren hvis det viser sig det ikke virker alligevel (jf. forbrugerlovgivningen).
Gravatar #16 - Lalilulelo
7. mar. 2007 21:50

Jeg har fundet et RAM-modul på kingstons hjemmeside, den var meget behjælpelig, tak:)

Jeg søgte modelnummeret på edb-priser.dk, og var så heldig, at der rent faktisk er butikker der sælger produktet. Men der er noget der undrer mig: Under "producentens beskrivelse" på edbpriser.dk, står der "This memory is designed for the following systems:...", hvorefter der opremses en del HP modeller, men sjovt nok ikke min. Er det mon en fejl fra ed-priser.dk's side?:)

Og har jeg forstået dig ret - kan jeg få det byttet hvis det ikke virker, eller kræver det, at jeg dokumenterer overfor butikken først, at modulet ifølge Kingston er kompatibelt med mit system?
Gravatar #17 - MiniatureZeus
8. mar. 2007 07:16
#16 du har altid 14 dages fuld returret når du handler via nettet.. du skal bare selv betale porto.
Gravatar #18 - Deternal
8. mar. 2007 09:48
#16: Det jeg siger er at hvis du køber fra en butik og på forhånd har angivet hvad du skal bruge det til, og produktet ikke fungerer på den måde så har du ret til at hæve købet, iøvrigt uanset om det er via forretning eller nettet og uanset brudt emballage oa.
Fordelen ved en mail er at det er meget nemmere at dokumentere end med en mundtlig aftale.
Gravatar #19 - buch
8. mar. 2007 22:51
Du skal i følge købeloven have refunderet fragt omkostningerne som butikken påførte dig ved afsendelse fra lageret.

Husker ikke om det også gælder ens egne omkostninger ved retur.

Min kilde er en af de der gratis aviser fra sidste uge, som henviste til forbrug.dk
Gravatar #20 - MiniatureZeus
9. mar. 2007 07:08
#19 er meget sikker på at du ikke får fragt pengene retur, når du selv sender dem retur... men gider ikke lige tjekke på forbrug.dk nu..
Gravatar #21 - Lalilulelo
18. mar. 2007 19:27
Fremragende, rammene passede som hånd i handske til min computer. Tak for hjælpen alle sammen:)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login