mboost-dp1

RAM Problem

Gå til bund
Gravatar #1 - PeterBC
10. jan. 2008 09:14
Kan i hjælpe mig?

Jeg har lige kørt ny pc og den gidder ikke at boot op når jeg sætter mine 4GB dual ram i.

Mit System:

Bundkort: Asus P5N-E SLI
Ram: 4x Corsair Twin2X2048-6400, 1024MB
CPU: Intel Core2 Quad 2,4
PSU: 550w
320GB Samsung

Den virker fint med 2GB. Ja enda med 3GB.
Men når jeg sætter alle 4GB i så tænder den bare, men den booter ikke.

Jeg har prøvet at opdatere BIOS og har prøvet at skifte de eksisterende ram ud med de nye og det virker fint.

Er bange for at det er den sidste ram-port som er defekt. Men ville lige høre om i kunne hjælpe mig inden jeg piller det hele fra hinanden igen.

Tak...
Gravatar #2 - zin
10. jan. 2008 09:29
PeterBC skrev:
har prøvet at skifte de eksisterende ram ud med de nye og det virker fint.

Også hvis du sætter dem i den sokkel du mener der er defekt?
Hvis du kan garantere at RAMene virker (i en sokkel) og derefter sætter dem i den ikke fungerende sokkel, for at bevise at den ikke virker, kan du få bundkortet byttet eller repareret (sandsynligvis det første), og så burde du kunne benytte alle dine RAM.
Gravatar #3 - PeterBC
10. jan. 2008 12:09
Jeg har ikke fået prøvet at sætte en ram blok i den sidste port(den som jeg tror er defekt) men det vil jeg lige gøre når jeg kommer hjem

For så kan jeg jo gå udfra at det er bundkortet...
Det er bare lidt nederen at skifte :S
Gravatar #4 - Norrah
10. jan. 2008 16:09
Nu kan jeg jo informere dig om det nok ikke er det som er problemet.. :)

Suk... Finder et link
Gravatar #5 - holmen
10. jan. 2008 16:13
XP 32bit understøtter kun ~3GB ram...
Måske er det problemet?
Gravatar #6 - Norrah
10. jan. 2008 16:18
#5 nej, XP 32 bit understøtter 4,2 GB ram.

Hvor man skal trække den mængde ram fra som grafikkortet bruger. Men det er ikke grunden til at den ikke vil boote med 4gb. I så fald vil den bare vise du har (4,2-GFX ram)GB tilgængeligt.

Det er en specifik fejl ved bundkortene i den serie.
Har fundet en del links med samme fejl, men kan ikke finde den side hvor man mente man havde årsagen.
Og i nogle tilfælde er det specifikt Kingston og Corsair ram den ikke kan klare 4gb af.
Gravatar #7 - holmen
10. jan. 2008 16:24
#6 Ok, I en tråd om HW-upgrade blev jeg bare gjort opmærksom på at XP 32bit kun understøtter 3GB ram, og det tog jeg for gode varer.
Gravatar #8 - Norrah
10. jan. 2008 16:30
#7 det er sikkert fordi det er en totalt hardcore "playA" der har sagt det, For når man sidder med 2x 640mb kort i SLI eller lignende, så har man lige pludseligt kun den mængde ram.*

OG hvis man ikke lige kender til det der ligger bag det, så er det jo nemt at udlede det er tilfældet.

Grunden til det finder sted har intet at gøre med om det er xp eller vista, men fuldt ud noget at gøre med det er 32-bit's versionen.

Windows er nemlig nød til at kunne skrive til hvert enkelt bit separat. Og da den kun har 32 numre at gøre godt med, så har man "kun" 2^32 numre at gøre godt med. Derfor ender man på den begrænsning.

* ikke helt sikker på den skal bruge adresserne til begge kort, men det mener jeg, da der er den samme information** på begge korts ram. Det ville jo f.eks. betyde at ATI's spider platform vil være ret så ligegyldigt hvis jeg har ret når den sluger 2gb ram til kortene.

**Såvidt jeg ved

Anyway, alt dette kan klares ved at skifte til en 64-bit version.
Gravatar #9 - Norrah
10. jan. 2008 16:32
*ikke helt sikker på den skal bruge adresserne på begge kort, da der jo er den samme information** på begge korts ram, men det mener jeg.

Havde lige sat det ind det forkerte sted.
Gravatar #10 - PeterBC
10. jan. 2008 22:18
Men jeg har Vista 64bit så det er ikke det.

Og den kan ikke være noget med OS'et da den ikke booter.
Jeg bytter bundkortet og køber et andet et.

Tak for hjælpen gutter.

Peace :)
Gravatar #12 - zfire
11. jan. 2008 06:12
er jeg den eneste der overhoved ikke kan se noget som helst i den artikel som har med hans problem at gøre? (desuden så henvender artiklen sig også kun til windows server editions)
Gravatar #13 - themuss
11. jan. 2008 06:32
Det var til #7,8,9
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login