mboost-dp1
RAID 5 dyrt?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Kan man få et billigt PCI (32) kort til SATA diske der understøtter RAID 5? Eller skal man virkelig op i omkring 1000 kr eller mere?
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort...
Tør man stole på "ST Lab"? Der står godt nok det er RAID 5, ligesom det også står på Proshops side, men efter at have læst lidt på ST Labs hjemmeside, hvor kortet i øvrigt ikke kan findes, lyder det til at være en softwareløsning til Windows.
Der findes jo masser af kort med RAID 1, men 500 GB plads koster så 1200 kr, hvor dobbelt så meget plads via RAID 5 ville koste 1800 kr.
Er der andre muligheder for sikker data? Størrelse og pris er vigtigst, hastighed er ikke.
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort...
Tør man stole på "ST Lab"? Der står godt nok det er RAID 5, ligesom det også står på Proshops side, men efter at have læst lidt på ST Labs hjemmeside, hvor kortet i øvrigt ikke kan findes, lyder det til at være en softwareløsning til Windows.
Der findes jo masser af kort med RAID 1, men 500 GB plads koster så 1200 kr, hvor dobbelt så meget plads via RAID 5 ville koste 1800 kr.
Er der andre muligheder for sikker data? Størrelse og pris er vigtigst, hastighed er ikke.
Jeg ville nok stole mere på Dette produkt.
Der er ingen erfaring bagved - jeg er bare paranoid.
1:
Der skal gerne være nogle kendte butikker, der sælge produktet.
2:
Det skal gerne have en sammenlignelig pris med andre produkter.
3:
Produktet fra STLab er 150 Mbits - altså normal SATA. Det fra FastTrack er SATAII... :-)
Behøver jeg sige mere? :D
Der er ingen erfaring bagved - jeg er bare paranoid.
1:
Der skal gerne være nogle kendte butikker, der sælge produktet.
2:
Det skal gerne have en sammenlignelig pris med andre produkter.
3:
Produktet fra STLab er 150 Mbits - altså normal SATA. Det fra FastTrack er SATAII... :-)
Behøver jeg sige mere? :D
En RAID-1 controller skal ikke lave ret meget - en RAID-5 controller skal faktisk lave noget - derfor er det nok svært at finde en billig og god RAID-5 controller.
Jeg tror at du vil finde at 4 diske i 2 x RAID-1 kan gøres billigere end 3 diske i RAID-5.
Promise er et navn man kender.
Jeg tror dog ikke at SAIA versus SATA-II betyder noget i denne sammenhæng.
En RAID-1 controller skal ikke lave ret meget - en RAID-5 controller skal faktisk lave noget - derfor er det nok svært at finde en billig og god RAID-5 controller.
Jeg tror at du vil finde at 4 diske i 2 x RAID-1 kan gøres billigere end 3 diske i RAID-5.
Promise er et navn man kender.
Jeg tror dog ikke at SAIA versus SATA-II betyder noget i denne sammenhæng.
RAID 5:
Kort 1000 kr + 3 x 500 GB á 600 kr = 2800 kr = 1 TB plads
RAID 0+1:
Kort 300 kr + 4 x 500 GB á 600 kr = 2700 = 1 TB plads
De 100 kr skal ikke afgøre det i hvert fald.. Og der er sådan set også en ekstra disk der kan gå død ved 0+1 løsningen.
Men knap 3000 kr er også mange penge, måske man bare skulle starte med 2 x 500 GB i RAID 1 = 1500 kr. Eller 500 GB uden RAID til 600 kr :/
For hæwle da
Kort 1000 kr + 3 x 500 GB á 600 kr = 2800 kr = 1 TB plads
RAID 0+1:
Kort 300 kr + 4 x 500 GB á 600 kr = 2700 = 1 TB plads
De 100 kr skal ikke afgøre det i hvert fald.. Og der er sådan set også en ekstra disk der kan gå død ved 0+1 løsningen.
Men knap 3000 kr er også mange penge, måske man bare skulle starte med 2 x 500 GB i RAID 1 = 1500 kr. Eller 500 GB uden RAID til 600 kr :/
For hæwle da
Nu ved jeg ikke hvor vigtig data sikkerheden er - men hvis det var mig som skulle sætte en boks op med en data sikker løsning i den dur der, ville jeg nok købe 4 harddiske og smide i raid 5 med hotspare.
Hvis plads betyder mere end sikkerhed så evt. 4 diske i raid 5.
I den sammenhæng er det en god ide at sikre at du køber diske fra forskellige serier, så du ikke får det "klassiske" problem med at diske brækker ned ca. samtidigt.
Det kan gøres ved at købe 2 diske fra en forhandler og 2 tilsvarende diske fra en anden.
I den sammenhæng vil jeg dog stadig være paranoid nok til at købe af samme serie og fabrikat.
Uanset valg af løsning ville jeg nok også købe en ekstra diske jeg havde liggende ved siden af, så jeg havde en ved hånden som var ubrugt.
Hvis plads betyder mere end sikkerhed så evt. 4 diske i raid 5.
I den sammenhæng er det en god ide at sikre at du køber diske fra forskellige serier, så du ikke får det "klassiske" problem med at diske brækker ned ca. samtidigt.
Det kan gøres ved at købe 2 diske fra en forhandler og 2 tilsvarende diske fra en anden.
I den sammenhæng vil jeg dog stadig være paranoid nok til at købe af samme serie og fabrikat.
Uanset valg af løsning ville jeg nok også købe en ekstra diske jeg havde liggende ved siden af, så jeg havde en ved hånden som var ubrugt.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.