mboost-dp1

Råd omkring digicam

Gå til bund
Gravatar #1 - min fattar a æ søman
20. jan. 2005 07:36
Hej. Da jeg nu ønsker at købe et digital kamera, kunne jeg godt bruge lidt råd/vejledning om hvad man skal være opmærksom på. Eller bud på et godt et.

Kameraret skal bruges til lidt familie billeder m.m. Prisen skal gerne ligge i mellem ca. 1500 - 3000.
Gravatar #2 - Deternal
20. jan. 2005 08:19
Jeg kigger også på digicam's for tiden, det jeg har kigget efter er:

Minimum 3x optisk zoom.
Fornuftigt format til video (dvs. ikke wma og qt som nogen kameraer bruger).
Minimum 5 megapixel opløsning.
Skal kunne gemme i et ukomprimeret billedformat (som f.eks. TIFF).

De eneste kameraer jeg har kunnet finde som er under 5.500 dkk der kan det er Samsung Digimax V kameraerne. Hvis du skal under 3k så kig på V5, V50 og V6.

Bemærk at du også skal bruge penge på flashram (med Samsung altså SD kort) og genopladelige batterier. V5 og V6 bruger CR-V3 batterier - en oplader samt 2 batterier kan købes for ca. 500 dkk. For V50 og V70 er det almindelige AA batterier.

V5 kan findes fra omkring 1650 dkk mens V70 som det dyreste af de her kameraer koster ca. 3200.
Gravatar #3 - Klok
20. jan. 2005 08:30
Jeg mener det er meget individuelt hvad man har brug for og umildbart lyder det som om #2 har noget større behov end dig.

Jeg tror egentlig det bedste er at man selv søger lidt omkring og bruger lidt tid på at finde det helt rette til netop dig.

Jeg har før haft meget glæde af http://www.dpreview.com som har masser af stuff for newbies (som mig selv) og vist også noget til de mere hardcore kamera nørder.

Jeg endte på et Cannon Ixus 4 og det er jeg meget glad for :D
Gravatar #4 - Deternal
20. jan. 2005 10:02
#3: Grunden til at det er rart med et ukomprimeret format er at man kan tillade sig mere mht. efterbehandling og kan få det printet ud i større opløsning end tilfældet er med jpeg.

Måske tænker man at det har man ikke lyst til - men på det tidspunkt finder man et billede man alligevel godt vil finpudse lidt og sende til forældrene eller whatever og så er det fedt at man har det i et ordentligt format.

Det optimale ville selvfølgelig være RAW men det billigste kamera jeg har set som kan gemme i RAW ligger omkring 8k.

Jeg mener personligt at pris/ydelse er der PT. intet der kan slå Samsungs Vx kameraer.
Gravatar #5 - elite
20. jan. 2005 10:59
Jeg har (og er!) meget glad for mig Canon Ixus v3. Det er et par år gammelt, men opfylder stadig mine behov - lille, lækkert og tager fine billeder (3mp er rigeligt til mig). Eneste jeg godt kunne savne engang i mellem er lidt mere optisk zoom (den har kun 2x), men det har de nye modeller jo. Så hvis det skulle gå i stykker (gud forbyde det!), er der ingen tvivl om at jeg ville vælge et Ixus igen :)

Som #3 siger det, er det meget individuelt. For mig var det vigtigt at kameraet var lille så det er lige til at have i lommen, at det så blæret ud (og det gør Ixus jo ;) og billederne er fine.
Men dine behov er måske anderledes og en Medion-klods fra Aldi er måske fint...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login