mboost-dp1

Q6600 vs C2D

Gå til bund
Gravatar #1 - Svindleren
5. okt. 2007 19:50
Yoo..

Skal snart have samlet en ny maskine, og så var det jeg tænke på at det kunne betale sig, at tage en Quad core istedet for en Dual. HAr væet inde og læse rundt omkring, og man bliver lige klog, fordi nogle siger at man skal en quad og andre siger man skal have en Dual.

Hvad vil i anbefale, hvis det er til spil ? og er man ikke mere "fremtidsikret" med en Quad core ?

- jeg skal bare kunne game :-)
Gravatar #2 - Svindleren
5. okt. 2007 19:52
masser af fejl, nåede ikke at rette... men DET ER ET SPØRGSMÅL :D hvis man skulle være i tvivl..

EDIT(knap) kom tilbage-.-
Gravatar #3 - Deternal
5. okt. 2007 20:38
En fremtidssikret computer hedder en konsol.
Bedst bang for the buck får du klart fra dual og ikke quad. Er overbevist om at det bedre kan betale sig at opgradere den om 1½ års tid end at brænde pengene af nu og er ret usikker på hvor meget du får ud af det - Vista udnytter ikke quad core og det er vidst også ret begrænset hvor mange spil der gør, det er begrænset nok med dual core...
Gravatar #4 - Benjamin Krogh
6. okt. 2007 12:01
Som den glade ejer af en E6600 (C2D) vil jeg ikke holde mig tilbage fra at sige at det er en super CPU.

Prisforskellen er bare ikke så stor at det kan betale sig at nøjes med 2 kerner, synes jeg ikke.

E6600 = ~13-1400 kr.
Q6600 = ~17-1800 kr.

Der var da en nyhed om at et-eller-andet-spil fik et ikke ubetydeligt boost ved 4 kerner. Kan selvfølgelig ikke huske hvilket... :)

Hmm. Ser nu at en
E6700 koster ~1100. Well, JEG ville gå efter en quad, men jeg slave multitasker også... :)
Gravatar #5 - Norrah
7. okt. 2007 21:33
Jeg har personligt valgt en Quad Core, men hvis det som du nævner til "spil" hvilket er et ganske vidt begreb. Så vil du på nuværende tidspunkt få mere ud af at købe en Dual core.

Dermed ikke sagt at en E6600 er bedre end en Q6600 Når du spiller spil, det er ikke tilfældet. Får når jeg siger du vil få mere ud af en dual core så tænker vi på Bang for your Bucks. Med andre ord, at den Dual core du kan købe for et tilsvarende beløb, vil havde en højere clockrate end de 2.4GHz som Quad coren præstere.

Spil nutildags er overhovedet ikke designet til at udnytte alle de kræfter der er i en Quad core, og du vil derfor ikke få flere frames ud af din maskine af den grund. Du kan dog derimod havde iTunes kørende og mens du viser en film og stadig spille dit spil upåvirket på en Quad, men det nok ikke så relevant. Selv spil der udnytter Dual core er ikke noget du skal regne med at kunne finde i store mængder så en quad må du anse som værende luxus på nuværende tidspunkt. Men senere når Unreal Tournament 3 udkommer, kan du godt forvente at en Quad core er ganske nydelig at havde i baghånden.

Men hvis det kun er spil du er interreseret. Så burde du allerede nu skulle kunne tage stilling til hvad du vil vælge. For der er reelt set ikke mere at tilføje. Men hvis de kunne tænkes der var mere i din elektroniske verden en blot spil. Så læs du blot videre. For det er simpelthen en fantastisk arkitektur du har med en Quad Core. Det er simpelthen utroligt hvad du kan tvinge den til at gøre, uden at du overhovedet kan mærke på den at den arbejder. Min køre lige nu på 25 grader. Og jeg har aldrig set den over 40. Den bruger ikke mere end et par procenter når du sidder på nettet og surfer. Og ja, det skal læses som 2. For selvom du stresser den ene core totalt ud, så står de andre på nulpunktet og er klar til at gå igang med en hvilken somhelst anden tortur du nu kunne tænke dig at udføre.

De første 2 dage jeg havde den, så jeg aldrig den over 30%. Testede den ellers ganske godt af ved at udføre ting som kunne forkomme. Jeg var nød til at tage drastiske midler i brug for at få den op på 100%.

Den præstede at køre 3 HD-Bluray 1080p film Flydende på samme tid, med DTS lydspor spor, og det var først ved den 4. at den måtte bukke under. Og man derfor så kunne se mistede framerates. Og nu må du endlig ikke tro at det er tilsvarende til en 1080p Quicktime eller VMA film som måske er det eneste du har kunne teste på din pc, for det er ikke sammenligneligt. Kan i sammenligning køre 10+ Quicktime 1080p filer. Før det samme finder sted.

Men i sidste ende så handler det blot om hvad du føler er nødvendigt. Står det til mig så havde jeg til enhver tid valgt en quad core. Jeg har ihvertfald ikke fortrudt. Og du skal satanme være en sur stodder for at være utilfreds med den i spil. Jeg vil postulere at du ikke kan mærke forskel om du køber en E6850 frem for en Q6600. Så hvorfor ikke vælge den som er mere fremtidssikret. Og som simpelthen er umulig at få op på grænsen med mindre du, som jeg, bare smider 4 Bluray film til at at køre på samme tid. Som du jo helt sikkert ofte gør.
Gravatar #6 - themuss
8. okt. 2007 04:09
Q6600 kører gerne 3ghz ved 1333mhz præcis som E6850.

Derudover har den fire kerner og koster ca det samme, så deeeet....
Gravatar #7 - Svindleren
9. okt. 2007 21:07
#5: Norrah

MANGE TAKKER blev fandme meget klogere på det der :)

så nu ved jeg at jeg straks vil bestille en maskine med en Quad core.. Har læst rundt omkring, men blev mere forvirret.. men du har lige reddet min dag :D takker :P

-------------------

#6themuss

så skal den clockes ?
Gravatar #8 - Norrah
10. okt. 2007 14:47
så skal den clockes ?

#7 hvis du køber et nForce bundkort, så kan du downloade nTune som gør det hele for dig. Uden yderlige ændringer, så gik min lige op på 2.8ghz og den har også leget med ram og gfx, så hvis du ber den om at stå i de 3 timer som den kan, så skal den nok klare det for dig.

Gider ikke selv overclocke min, det er sgu ikke nødvendigt. Og gider da helt sikkert heller ikke sætte mig ind i det tekniske, så det her er et godt alternativ.
Gravatar #10 - Norrah
11. okt. 2007 06:48
Det er det bundkort jeg bruger, så... ja!
Gravatar #11 - themuss
11. okt. 2007 13:57
jeg bruger abit ip35-pro til at clocke min 2.4ghz quad til 3ghz.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login