mboost-dp1

Problemer med forbindelse til router

Gå til bund
Gravatar #1 - Abech
28. okt. 2007 15:36
Hey alle,

Jeg er ved at rive håret ud af hovedet. Jeg kan ikke få forbindelse til min router fra min stationær efter jeg har ændret nogle instillinger (routernavn på netværk og mac-filter).
Da routeren genstartede for at tage ændringerne i brug, kunne jeg pludselig ikke få forbindelse til routeren mere (jeg kan ikke engang pinge den).
Jeg sidder ligenu på min bærbar og er forbundet via wireless som virker fint (til samme router), når jeg logger ind på routeren kan jeg se at min stationære er forbundet. Og på den stationære viser den også et gult ikon med et udråbstegn ved netværksikonet nede ved uret - og ikke et rødt kryds. Altså er den forbundet men intet signal?

Jeg har prøvet at genstarte computeren, også uden kablet og med kablet igen bagefter. Jeg har prøvet at genstarte routeren og resete den.
Der er lys på routeren i den port netværkskablet sidder i fra computeren.

Intet ser ud til at virke. Har i nogle ideer til hvordan jeg kan finde problemet? Eller hvad det måske kan skyldes?

Routeren er en DLink DGL-4300
Sidder med Windows VISTA på min stationær og XP på min bærbar.

Sig til hvis i mangler flere informationer.

På forhånd tak
Gravatar #2 - trylleklovn
28. okt. 2007 18:57
Det gule udråbstegn betyder oftest at den ikke får nogen IP. Har du prøvet med kabel fra en anden computer? Har selv gevaldige problemer med at få Vista til, at forblive forbundet...
Gravatar #3 - illishar
30. okt. 2007 10:01
Ellers så er 'reset'-knappen på routeren også ofte et godt redskab.
Gravatar #4 - fidomuh
30. okt. 2007 10:05

mac-filter

Synderen ;)

Du har hoejst sandsynligt lavet noget galt i opsaetningen her og kan derfor ikke faa lov til at komme paa dens lan / wlan ;)

Reset baestet og proev igen..
Gravatar #5 - Abech
8. nov. 2007 23:21
#3 Selvom jeg benytter 'reset' knappen, kan den stadig ikke få forbindelse.

#4 Nej, mit MAC-filter er opsat korrekt. Jeg har sagt at den kun skal filtrere i trådløse forbindelser, men min stationære er forbundet med kabel.
Selvom jeg benytter reset knappen har den stadig svært ved at få forbindelse.

Problemet er løst nu, efter at jeg slukkede computer, router, modem - tog kabler fra alt - satte modem til og tændte - satte router til og tænde - og til sidst satte computeren til.

Men problemet opstår hver gang jeg er inde i routeren og ændre instillinger hvor routeren skal boote for at tage ændringerne i kraft - skide irriterende.
Gravatar #6 - zin
9. nov. 2007 22:18
#5:
Det lyder som om din router er konfigureret mærkeligt - næsten som om den har valgfrit WAN-interface, eller noget lignende.
Har du prøvet, når din router går "død på trådet" (så at sige) at give din computer den IP, den havde før - men fast (husk DNS og standardgateway indstillinger!)?
Hvis dette hjælper kunne det antyde at din router af en eller anden sær grund ikke får startet DHCP-tjenesten på det trådede interface ordentligt - eller at denne er miskonfigureret.
Gravatar #7 - Abech
11. nov. 2007 17:55
Routeren er sat til DHCP WAN-mode, er det korrekt? - Eller skal det være PPPoE?

Hvad skal DNS være?
Standardgateway er IP'en til min router ikke ? (altså 192.168.0.1)
Gravatar #8 - zin
11. nov. 2007 22:19
DHCP WAN-mode? Det lyder lidt sært. PPPoE er en VPN-type, så vidt jeg husker.
Standard gateway er din router, ja.
DNS skal være det, som den er, når det virker. Check cmd-> ipconfig /all for info.
Gravatar #9 - kinaholm
12. nov. 2007 07:29
DHCP WAN - den beder dhcp serveren på wan interfacet om en ip adresse, sådan virker min forbindelse også herhjemme.
Gravatar #10 - zin
12. nov. 2007 08:04
#9:
Aah - det giver mening, men det har ikke noget med en DHCP-tjeneste at gøre.
Der (kan) køre(r) en DHCP-tjeneste på de fleste routere - denne deler IP'er ud til alle klienterne på netværket. Den kan selvfølgelig slås fra. Jeg mistænker denne for ikke at køre når #1s router "dør".
Gravatar #11 - simonduun
12. nov. 2007 08:19
Hmm... Windows vista er jo umilbart ikke det smarteste system at lave noget på. Men har du prøvet at reparere LAN-Forbindelsen på din stationær? I få tilfælde virker det.

Højreklik på Lanforbindelsen og vælg Reparer forbindelse.

Ellers så prøv at slukke routeren i en time, så bliver alt restartet, og sat til nul!
Gravatar #12 - zin
12. nov. 2007 09:23
#11: Han har allerede skrevet at han har prøvet at genstarte routeren. Dette indbefatter alle de ting du foreslår, fordi Vista vil se kablet som "afbrudt" det sekund der ikke er strøm til porten i routeren.
Ydermere skriver han også at han har resat routeren. Læs venligst hans indlæg først. :-)
Gravatar #13 - hilsoe
12. nov. 2007 10:24
Nu ved jeg ikke om problemet er løst, så her kommer mit bud.

Jeg ved godt Vista ikke er noget man skal være stolt af endnu, men jeg tvivler på at det er din PC der er noget galt med.

Derefter hopper du på routeren via din browser der skal du sætte din router til at hente WAN IP via DHCP. PPPoE bliver ikke brugte mere til at dele IP'er ud, ihvert fald af hvad jeg ved af.
Når det er gjort skal du sætte dit DHCP scope op for LAN og WLAN, det kan fx. være fra 192.168.1.50 til 192.168.1.150 med subnet 255.255.255.0 og gateway (din routersIP), din router burde få primære og sekundære DNS fra din udbyder.

Du skal prøve og tildele din stationære en fast IP, og du skal huske og skrive subnet og gateway ind.

Det burde virke, gør det så kan du går ind og fjerne den faste IP så din PC henter er en dynamisk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login