mboost-dp1

problem med CD-drev...

Gå til bund
Gravatar #1 - nougat
14. feb. 2003 22:50
jeg har et problem med mit CD-drev og jeg har mange gange bare haft lyst til at råbe højt og kyle computeren ind mod væggen med inden ville jeg lige spørge herinde om der var nogen som kan sige mig hvoffor mit CD-drev ( CREATIVE 5230E ) spytter mine cd'er ud lidt efter jeg har sat dem i. Det har virket før problemet burde ikke ligge der, og jeg har også prøvet at skifte lidt rundt med ledningerne, men intet ser ud til at virke...<STRONG>HJÆLP</STRONG>.....
Gravatar #2 - Cyrack
14. feb. 2003 22:56
Hvad sker der hvis der kun er power til drevet (tag IDE kabel og evt lyd fra) og du sætter en cd i?
Prøv evt. i en anden computer hvis du har mulighed for det...
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
14. feb. 2003 23:10
Kast med det...
Gravatar #4 - Cyrack
14. feb. 2003 23:12
#3 - The-Lone-Gunman
"Kast med det..."
Ja, eller dig, det vil gve ca. det samme dumme mærke på asfalten, eneste forskel er at vi gør verden en tjeneste ved at kaste med dig... Go figure ;)
Gravatar #5 - nougat
14. feb. 2003 23:26
til zybo
hmmm havde den samme effekt bortset fra at ikonet helt gik væk i "my computer"...*buhuu*
Gravatar #6 - Cyrack
15. feb. 2003 09:55
#5 - nougat
"hmmm havde den samme effekt bortset fra at ikonet helt gik væk i "my computer"...*buhuu*"

Selvfølgelig forsvinder ikonet, du fjernede jo datakablet, men spyttede den stadig cden ud? Hvis den gjorde er det nok drevet som er rimelig dødt, evt. en kontakt som ikke registrer at cd-trayen er kørt ind.... køb et DVD-drev til 400 kr, større udgift er det jo heller ikke... :-/
Gravatar #7 - nougat
15. feb. 2003 10:22
til zybo
Hvordan chekker man om kontakten inde i CD-drevet registrer om CD'en er kørt ind???
Gravatar #8 - Cyrack
15. feb. 2003 10:44
#7 - nougat
"Hvordan chekker man om kontakten inde i CD-drevet registrer om CD'en er kørt ind???"
Det er større operation, og det kommer meget an på drevets opbygning, men hvis du kan komme til at åbne drevet (fronten kan normal klikkes af, og metalkappen er normalt skruet på) vil du se der er en hules masse tandhjul, nede i bunden af drevet (der hvor trayen kører ind) kan der side en kontakt, de kan være helt ned til 2x2 mm. Hvis denne er bøjet ud af position er det der problemet ligger. Kontakten kan også være integreret i motoren, så den slukker ved et bestemt strømforbrug eller den kan være placeret et helt tredie sted.
Og så er det ikke engang sikkert at det er der problemet er, det kan også være at drevet nægter at tage imod cden fordi laserhovedet er beskadiget eller støvet, og derfor melder fejl. Et støvet laserhoved kan løses med en cd-drev-resner fra ALDI til 50 kr.

Alt i alt er det forbistret svært at fejlfinde på et cd-drev, da det er kompliceret opbygget og en nydelig sammenblanding af mekanik og elektronik. Personligt ville jeg nok ærge mig over at det er gået i stykker og så købe et nyt, men hvis du absolut vil prøve at fikse det, så træd varsomt og pil ikke ved noget medmindre du er 115% sikker på du ikke ødelægger noget!

!TÆND IKKE FOR DREVET UDEN METALKAPPEN PÅ!
Der er en laser, som mennersker ikke kan se, da den ligger uden for det synlige spektrum, der kan give alvorlige øjnskader!!!!
Gravatar #9 - Xanthia
15. feb. 2003 11:12
#8 de kontakter du refererer til sad på mit drev helt i det bagerste.

Det jeg gjorde var at pille "waranty"-mærket af, så skruede jeg coveret af. Så var der den runde plade der får cd'en til at dreje rundt, af med den. Så kunne jeg se 2 små kontakter helt bagerst i drevet hvoraf den ene havde sat sig fast. Med en afbrændt piperenser lykkedes det mig at få kontakten "masseret" igang.

Så på med pladen, coveret og garantiklistermærket, og i spanden med det. Færdigt arbejde, det har kørt i ca 1½ år nu uden bøvl.
Gravatar #10 - Cyrack
15. feb. 2003 14:20
#9 - Xanthia

Spørgsmålet er bare om det afhjælper hans problem...
Gravatar #11 - nougat
15. feb. 2003 14:59
weee mange tak zybo
nu skildte jeg mit drev ad og kikkede efter den kontakt du snakkede om den kunne jeg godt nok ikke finde men jeg pustede lidt dernede og nu funker den :D:D:D:D:D

tak for hjælpen...
Gravatar #12 - Xanthia
15. feb. 2003 16:51
#9 det var nu mest for at gøre opmærksom på, at de kontakter du beskriver også kunne være placeret andre steder ;)

og hvis det nogen sinde skulle drille igen har jeg løsningen her:

Køb 1liter yogurt og klip det øverste at pakken af. Så skruer du en af siderne på kabinettet af sætter den åbne pakke yogurt derind.

Så tænd et godt kanonslag, smid ned i pakken, og sæt kabinetpladen løst på igen i en helvedes fart.

Du burde nu have en spand totalt indsmurt i yogurt på indersiden :)
Gravatar #13 - Cyrack
16. feb. 2003 07:29
@ 11: np
@ 12: LOL
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login