mboost-dp1

Opsætning af udendørs trådløst netværk...

Gå til bund
Gravatar #1 - drk_
9. jul. 2007 21:17
hephey,

Er igang med at planlægge opsætning af trådløst netværk på en mindre campingplads (læs: trailerpark :) ..
Håber at denne tråd kan skabe lidt debat og viden om hvorledes en fornuftig dækning kan opnås.

Området, der ønskes dækning i, er cirka 100x150 m og består af små parceller med fastliggende (fastgroede) campingvogne. Hovedbygningen med ADSL forbindelse ligger i det nord østlige hjørne, hvor der er mulighed for opsætningen på høj gavl eller mast.

Projektet har en økonomisk ramme på 4000,- alt inkl. (jah, det er ikke nemt at presse "gode" ideer igennem, prisen er et kompromis...)

Nuværende overvejelser indebærer opsætning af 802.11n AP, 1 AP ved hovedbygning der skal dække nærområde (nordøst) og det sydøstlige hjørne, 1 AP der dækker det sydvestlige hjørne, og 1 AP der dækker det nordvestlige hjørne, et område der skråner en anelse ned i forhold til resten, (det hele ligger på en bakketop). Der satses på line of sight mellem APs, plus der overvejes at montere APs i forseglede plastkasser, så man undgår at skulle investere i udendørs gear der koster en del mere..

Spørgsmål til debat.

Virker denne opsætning realistisk?
Er 3 AP nok til at dække området, og hvilke kan anbefales? (teknologi, dækning, prisniv.)
Kan der forventes en bedre dækning ved brug af 802.11n APs, når brugerne anvender b+g?
Hvor stor indvirkning kommer vognene (metalkasser) til at spille ind?
Der er en del træer på området, hvilken betydning har dette?
Andre overvejelser/issues jeg har glemt?

:)
Gravatar #2 - holmen
9. jul. 2007 21:21
FON-routere skulle vidst have en meget god dækning og de er vist næsten gratis. Tror at de er værd at undersøge. Jeg mener at de bliver solgt/bortgivet med det formål at der skal være internetforbindelser så mange steder som muligt, og der passer jeres trailerpark vel meget godt med formålet. Jeg mener at det var Miniaturezeus der fortalte at hans FON-router kunne række 50 meter gennem træer og huse, så måske er de tilstrækkelige.
Gravatar #3 - Ronson ⅍
9. jul. 2007 22:24
Ja de rækker pænt godt FON-routere

Og hvis du laver en Bill-bruger, eller hvad det er de hedder, så tjener du også penge når folk køber adgang. Altså hvis folk alligevel skulle købe adgang så er det måske en god ide at lade FON-stå for alt det tekniske.
Gravatar #4 - Deternal
9. jul. 2007 22:54
Jeg ville nok gå efter noget i den her stil til formålet:
http://zyxel.com/web/product_family_detail.php?PC1...

Så kan andre også oprette brugere etc.

Mht. dækning: tænk på at kryptering og antal brugere betyder noget for dækningen.
Ligeledes vil radiosignaler fra andre kilder kunne forstyrre etc. etc.

Jeg vil foreslå følgende setup:
xDSL modem -> switch -> Wireless gateway -> poe switch -> poe AP.
Så skal du kun trække UTP patch kablerne og sikre dig at AP'et ikke bliver fugtigt. At trække strøm skal du have en elektriker til, især i dit tilfælde da det ellers kan blive meget dyrt at lade være.

4.000 er alt for lidt hvis det er seriøst.

Mit umiddelbare bud vil være at du skal bruge 3 AP'er + en gateway med AP.

En PoE switch kan være dyr, så du kan evt. købe PoE inverter bokse som vil være lidt billigere.

Så snakker vi en projekt pris på estimeret:
6.000 dkk for hardware (gætte pris på 1 stk. G4100 og 3 stk. G3000).
1.000 dkk for kabel rulle, rj45 stik og rj45 tang (alt. ca. 500 dkk til UTP patch kabler).

Ifb. med kabeltrækkene så prøv at holde dig nede på 80m og sikre dig at der ikke er grimme knæk på kablet. Køber du færdigtlavede kabler så smid ekstra penge efter bedre isolering etc.

Så vil du også få en god løsning med mulighed for roaming, en bonprinter hvor selv farmor kan lave en bon til brugerne (3 knapper, 3 takster etc.).

Du kan selvfølgelig også køre Cisco - mere stabilt, meget dyrere, så koster en samlet løsning hurtigt 25.000 istedet, og du vil selv skulle sætte RAS og andet sjov op. Det er så også bedre.

IMHO giver det ikke mening at købe 11n udstyr før standarden er færdig, og udstyret bliver endnu ikke testet ift. 802.11a/b/g... + du kommer til at betale premium for at få det nu.
Gravatar #5 - themuss
9. jul. 2007 23:37
Der findes masser af PoE-hjemmestrikkede løsninger, google dem. Både til Linksys WRT45G og Foneraen.

http://www.nycwireless.net/tiki-index.php?page=Poe

Jeg vil foreslå, at du samtidig kigger på access-points der understøttes af enten openwrt eller dd-wrt.
Gravatar #6 - Deternal
9. jul. 2007 23:45
Det er også fint nok til derhjemme.
Det er noget andet når man gør det som virksomhed og bliver gjort ansvarlig for at someone's trailer er brændt ned og brandtilsynet finder ud af det var fordi man legede elektriker i sin fritid.
Gravatar #7 - themuss
9. jul. 2007 23:51
brænde noget ned med 12v?
Gravatar #8 - Deternal
9. jul. 2007 23:53
næppe, men nok til at antænde
Gravatar #9 - themuss
9. jul. 2007 23:58
Altså vi er enige om at risikoen er der, men i hvilket tilfælde trækker man et ethernet-kabel gennem en trailer og kan man blive gjort skyldig for at et eller andet er brændt ned ved at smide 12 volt gennem cat5.

Jeg er godt klar over man ikke skal skifte sine sikringer ud med sølvpapir.

Skelner loven ikke mellem en 220v installation og et cat5-kabel med 12volt?
Gravatar #10 - Deternal
10. jul. 2007 00:04
Der er nogle ret strikse regler mht. strøm og offentlige pladser og brandveje etc.

Prøvede på et tidspunkt at få godkendt at opsætte nogle mermaid standere i et hjørne på et torv - det krævede sin mælk for de kunne jo ikke låses inde i et brændsikkert skab.

Derudover er der også noget med rimelig forholdsregler etc. - i dette tilfælde noget med at minimere risiko både ift. kablet og ift. at ap'et ikke bliver fugtigt.

Tænk på at det ikke altid er så vådt som nu, vi har jo også haft tørkesomre hvor et spejl er nok til at antænde hvad som helst.

Man kan så også gøre det omvendt, forelægge ens plan for brandtilsynsmyndigheden og hvis de forhåndsgodkender så kan man jo sige man har været i god tro.
Gravatar #11 - MiniatureZeus
10. jul. 2007 08:30
Jeg ville som #2 og #3 måske også foreslå at overveje fonroutere, og deres nye signalforstærker, når dit bugdet er så begrænsede, og ja de kan sagtens række 50 m når de står i en vandtæt kasse.
Gravatar #12 - Wird
10. jul. 2007 08:47
Hvis du køber et godt accesspoint og en ekstern antenne som f.eks denne vil du nok kunne dække det område med kun et accesspoint, men så er der selfølig også det mindere båndbrede til rådighed på netværket.
Gravatar #13 - drk_
10. jul. 2007 12:55
Tak for interessen :)

Lad mig udvide info om projektet, og prøve at svare på og spørge lidt ind til de ting i har biddraget med indtil videre.

Der er tale om et fælles andelsforeningsprojekt til brug for foreningens medlemmer. Stedet er ikke en åben campingplads, men derimod en lukket fastligger forening. Der er derfor ikke tale om avanceret bruger administration, engangsbetaling = udlevering af password.

#5 er det i forhold til avanceret styring af brugere du foreslår openwrt og dd-wrt? Eller andre muligheder jeg har overset?

#4 #6 havde ikke overvejet brandfaren med poe. Det længste kabel der skal trækkes er ved hovedbygningen, omkring 25meter, evt. de sidste 5m med strøm. Ude i området er adgang til strøm via, ja hva hedder sådan nogle, grønne el-skabe med en måler til hver parcel. Og der er en elektriker med ind over projektet. Jeg var nu mere bange for lynnedslag end 12v i ethernet kablerne.
Overvejer nu at anvende eksterne antenner (med lynsikring!), således at APs ikke udsættes for vind og vejr, samt for at undgå PoE.

#4 overvejelserne ift 11n var med henblik på de produkter der lige har opnået draft 2.0 certifikation. Enten d-links dir-655 eller netgears WNR834B. Den sidste har umiddelbart fået de bedste anmeldelser, men de interne antenner gør mig lidt usikker. Ville foretrække at kunne tilføje stærkere eksterne antenner efter behov som #12 foreslår, eller ift at undgå PoE.
Er dog stadig lidt usikker på om den større rækkevidde 11n produkterne har også gælder for b+g brugere.. (?)

#2 #3 #11 Fon havde jeg slet ikke overvejet, vil jeg kigge nærmere på. Flere kommentarer ift til dette forslag er velkomne.
Gravatar #14 - themuss
10. jul. 2007 13:18
#5 er det i forhold til avanceret styring af brugere du foreslår openwrt og dd-wrt? Eller andre muligheder jeg har overset?
Nej det er bare en rigtig rar firmware at arbejde med (både open og dd-wrt).

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/ddwrt.php

http://openwrt.org/
Gravatar #15 - Deternal
10. jul. 2007 14:10
Det er indbygget i den zyxel løsning jeg foreslår.
Og det er en god ide at indføre kiss i forhold til den del imho.

Og jeg skal måske lige modificere og sige at du kan sandsynligvis klare dig med 2 ap'er for hele området hvis du ikke bruger wep eller wpa (wep er nok bedst her da det er nemmest for de fleste og der stadig findes en del udstyr som gi'r problemer med wpa :&).
Gravatar #16 - kinaholm
10. jul. 2007 14:15
#15 - bar' et råd, så ville jeg hellere foreslå WPA eller noget proxy med login.
WEP duer bar' ikke, og slet ikke på et netværk med mulighed for en masse trafik.
Gravatar #17 - sten46
10. jul. 2007 14:42
Lækker idé, hvis man i tidernes morgen ville forslå walkie-talkíenet med en slags central, til 40 MHz ville man blive grint ud, men trådløst Inter net er en menneskeret. Rettere skal være en sådan ret, også indenfor hvad som kan betales.
Gravatar #18 - Deternal
10. jul. 2007 14:52
#16: Well pointen er at wpa giver hovedpine, så kan man køre ukrypteret.
Jeg havde aldrig forestillet mig andet end at en GW skulle styre access.

#17: Nu er ethernet rent faktisk en radio teknologi, så det er vel bare back to the roots :P
Gravatar #19 - kinaholm
10. jul. 2007 15:54
#18 - jeg forstår ikke dit indlæg, hvad er det ved WPA der giver hovedpine ?
Jeg har kørt med WPA-PSK, WPA2-PSK og en blanding af begge, har aldrig oplevet problemer, andet end en der ikke kunne få sit Ubuntu til at virke, uden at angive WPA1 istedet for 2.
Gravatar #20 - gentox
10. jul. 2007 18:15
Og med sådan en antenne fra TRENDnet uden for har du ihvertfald også nok sendestyrke. Den er bare retnings bestemt.
Men de har såmænd også andre.
Gravatar #21 - Deternal
10. jul. 2007 23:05
#19: Well jeg har oplevet rigeligt med problemer, men indtil videre kører WPA-enterprise fint på mit cisco net, så kan være at det meste hardware og software har fået luget sine børnesygdomme ud i den forbindelse.
Gravatar #22 - buch
10. jul. 2007 23:45
Som nævnt tidligere, vil jeg også anbefale fon.

De har et tilbud ligenu, hvor man får en ekstra kraftig antenne med, for bare en enkelt $.

Den har jeg ikke selv prøvet, men mit eget fon ap er yderst kraftigt, enda kraftigere end mit tidligere linksys.

Jeg kan sidde 50 meter væk fra mit acces point med 80% styrke og det står under en trappe med en masse beton omkapslet. Jeg kan sikkert godt gå længere væk, men har ikke testet det.
Gravatar #23 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
11. jul. 2007 03:32
Du kan og hyre en nisse til at rende rundt med routeren over det hele, hele tiden...

? :)
Gravatar #24 - drk_
11. jul. 2007 14:47
hehe, jah, vil passe godt ind med de fordrukne røde næser der hænger deroppe...

Anyways, tror jeg er endt på at købe en håndfuld wrt54gl routere, installere alternativ firmware, evt. adde en enkel eller 2 eksterne 9+ dbi antenner.

Har dog overvejet en enkel ting... Tror i det ville være muligt at tilføje en omni antenne i det ene plug og en directional i det andet? Vil det give kaos, eller ingen nytte? Ideen var lidt ift til WDS.. #1 --- #2 --- #3 og #1 --- #4 , hvor den sidste struktur skulle kunne udnytte directional antennen... eller er det total ønsketænkning? eller evt. #1 --- #2, #1 --- #3, #1 --- #4 ..?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login