mboost-dp1

NyAlliance.dk ny side - Vurder

Gå til bund
Gravatar #1 - Lakrids
30. aug. 2007 22:35
Hej Alle

Så fik vi den nye hjemmeside op til Ny Alliance, og nu kunne jeg meget godt tænke mig at vide, hvad I, som professionelle newz'ere, synes om siden? ;)

Positiv kritik er velkommen, tips til hvad i synes, der kunne blive ændret osv. Kunne det være smart at bruge Google Search API (Indbygget Google søgning på siden) på sådan en "stor" side? Er der nogle småting, der irriterer, kompatibilitetsproblemer på bestemte browsere osv, er I velkomne til at skrive tilbage her.

Især kunne jeg godt tænke mig et par kloge ord om de forskellige tekniske pakker jeg har brugt på siden. Der er bl.a. brugt scriptaculous javascript framework, lidt mod_rewrite på links til nyheder osv. Kender I nogle gode plugins, frameworks etc., som vi eventuelt kunne have fordel af at bruge?

Siden kan ses på www.nyalliance.dk

Før jeg afslutter, vil jeg lige slå fast, at denne tråd ikke skal ende med politisk debat. Som programmør står jeg ikke for indholdet af siden, så til dén del behøver jeg ingen kommentarer eller kritik.
- Dermed hverken be- eller afkræftet, at jeg står inde for indholdet af siden ;)

Mvh Martin!
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
30. aug. 2007 23:11
Nice, I har fjernet mit IP-ban.

Lad os håbe der er mindre fejl end på det første site.
Gravatar #3 - Kisbye
31. aug. 2007 00:16
Jeg syntes hende damen på forsiden ser meget trist ud.
Var det ikke bedre hun smilte?
Ellers ser det jo middelbart ganske fint ud.

Og så burde du nok have lagt denne tråd i programmering og ikke i hardware.
Gravatar #4 - Norrah
31. aug. 2007 01:29
Det ser skam fint ud. Det hører til blandt de hjemmesider i danmark der er overskuelige uden at være for simple.

Designet syntes jeg personligt minder lidt om et mobil abonnement firma. Men det er ikke grimt.

Hvis man analysere denne side ved hjælp af de værktøjer som brugbarhed(datalogi) gav os. // hvor klam lød den sætning ikke?!//
Så er det helt sikkert en top score. Det er ikke en Exceptionel hjemmeside, det er den alt for almindelig til at kunne være. Men samtidig er den let og sofistikeret. Så Thumbs op her fra.
Gravatar #5 - ZOPTIKEREN
31. aug. 2007 06:47
Det generelle farvevalg/tema er ikke særligt godt. Politisk set er NA ret meget som radikale venstre (RV). RV kaldes nogle gange for Danmarks luderparti, fordi det har meget meget svært ved at fastlægge en politik og så følge den i stedet for at bolle til højre og venstre. Dit farvetema er for mig at se et udtryk for at man ikke lige kunne bestemme sig, så man tog alle regnbuens farver og plastrede dem ud over det hele. Det er måske godt for NAs gennemsnits københavnske vælger der synes Naser er helt vildt fræk - men det skræmmer faktisk mig.
Gravatar #6 - myplacedk
31. aug. 2007 07:13
Billedet på forsiden: De ser ud som om, der er nogen der brækker sig bag kameraet. :)

De tekster der scroller øverst til venstre på forsiden er virkelig irriterende. Hvis man prøver at læse en tekst, forsvinder den pludselig. Hvis man ikke læser der, bliver ens opmærksomhed tiltrukket alligevel. You can't win.

Jeg forstår ikke hvorfor der er to print-funktioner. Hvis man printer en almindelig side, bliver der tilsyneladende tilpasset via CSS*, og man får et pænt print. Hvis man bruger print-funktionen bliver man sendt til en anden side (hvilket giver en forkert url på papiret, hvorfra man ikke kan gætte den rigtige uden at genne siden), hvor al style (/stil) tilsyneladende er fjernet.

*CSS-printet er dog ikke helt fejlfri, fx. kommer der et "Gå til"-link på udskriften.

Jeg kan godt lide URL'erne, de er gennemskuelige og forholdmæssigt meningsfulde (dvs. bedre end mange andre hjemmesider). Det er dog ikke alt der giver lige god mening, fx:
http://www.nyalliance.dk/show/132/Det_er_Naser_Kha...
Det efter "132" bliver der ikke kigget på. Så ville jeg hellere at det er artiklens overskrift der er relevant, så kan "/show/132" undværes. Begge dele på én gang synes jeg ikke er praktisk. Det er rart at man kan få et hint om hvad der er på den URL, men jeg vil hellere bare have "/show/132" i stedet for sådan en gummi-URL. Desuden inviterer den til narestreger (og mit eksempel er ikke en politisk holdning).

Der er noget inkonsistens med hovedmenuen og overskrifter. Her er en liste med punkt på hovedmenu, navn i brødkrummen ("Gå til") og overskrift:

Forside, mangler, mangler (OK, forsiden skal være speciel her)
Nyheder, Nyheder, mangler
Hvad vil vi?, Hvad vil vi med Ny Alliance?, Hvad vil vi med Ny Alliance? (Alt OK)
Politik, Politik, mangler
Bliv medlem, mangler, Bliv medlem
Politikere, Profiler, mangler
Buti, mangler, Velkommen(!?)
Kontakt, Kontakt, Kontakt (Alt OK)

HTML'en ser ikke håbløs ud, som jeg ellers er vant til. (Har kun studeret den i få sekunder.)

Jeg har ikke nærstuderet hjemmesiden, men ud over disse punkter ser det fint ud. Dig (/jer) ville jeg gerne ansætte/hyre, hvis det var relevant. :)
Gravatar #7 - Lakrids
31. aug. 2007 08:39
Og så burde du nok have lagt denne tråd i programmering og ikke i hardware.
My Bad! :\

Dit farvetema er for mig at se et udtryk for at man ikke lige kunne bestemme sig, så man tog alle regnbuens farver og plastrede dem ud over det hele.
Du har ret i, at der er en del farver på siden. Vi prøver dog at holde siden i de to hovedfarver Blå og lillarød (logofarven, ved ikke hvad den hedder). Problemet er, at den logofarve ligger så tæt op af standardfarven for "allerede besøgte links", og jeg føler det vil skabe en lille forvirring, hvis alle links var i den farve.
Jeg ved ikke om du forstår mig rigtigt. Men man er bare af brugervenlighed nødt til at have to forskellige farver til besøgte og nye links. Måske skulle vi lede efter nogen farver i samme nuance, i stedet for at sprede dem over hele paletten. Det må overvejes.

De tekster der scroller øverst til venstre på forsiden er virkelig irriterende. Hvis man prøver at læse en tekst, forsvinder den pludselig. Hvis man ikke læser der, bliver ens opmærksomhed tiltrukket alligevel. You can't win.
Mouseover stopper scrollningen :)

Jeg forstår ikke hvorfor der er to print-funktioner. (...)
We know, der er bare nogle mennesker, der ikke printer siden ud, hvis der ikke er sådan en knap.

*CSS-printet er dog ikke helt fejlfri, fx. kommer der et "Gå til"-link på udskriften.
Jeg skal være den første til at indrømme, at print-css funktionen blev lavet på 5 minutter i går eftermiddags. Den bliver efterset snarest :)

Jeg kan godt lide URL'erne, de er gennemskuelige og forholdmæssigt meningsfulde (dvs. bedre end mange andre hjemmesider). Det er dog ikke alt der giver lige god mening, fx:
www.nyalliance.dk
Det efter "132" bliver der ikke kigget på. Så ville jeg hellere at det er artiklens overskrift der er relevant, så kan "/show/132" undværes. Begge dele på én gang synes jeg ikke er praktisk. Det er rart at man kan få et hint om hvad der er på den URL, men jeg vil hellere bare have "/show/132" i stedet for sådan en gummi-URL. Desuden inviterer den til narestreger (og mit eksempel er ikke en politisk holdning).
Jeg gik ud fra problemet, som man kender så godt: Links i forums uden unik title eller url ødelægger ens historik og chance for at finde et bestemt link.

Jeg ser din pointe i, at man kan lave "drillerier" med linksne, men det giver bare problemer, hvis man begynder at læse den sidste del af "Gummi-URL'et" med, når man skal finde en nyhed i databasen (Dublicate titles fx).

Der er noget inkonsistens med hovedmenuen og overskrifter. Her er en liste med punkt på hovedmenu, navn i brødkrummen ("Gå til") og overskrift:
Det kan jeg godt se, har ikke tænkt over det før du nævner det nu. Det skrives på listen over ting, der, så vidt muligt, bliver rettet :)

HTML'en ser ikke håbløs ud, som jeg ellers er vant til. (Har kun studeret den i få sekunder.)
Der er også fokuseret på, at det ikke bliver "skuddermudderkode", så det er jeg glad for at høre.

Jeg har ikke nærstuderet hjemmesiden, men ud over disse punkter ser det fint ud. Dig (/jer) ville jeg gerne ansætte/hyre, hvis det var relevant. :)
Tak for rosen, dig ville jeg også gerne ansætte som vurderings- og rettelses-mand (Eller hvad det kaldes ;)) Godt analysearbejde, tak skal i alle have!

Fortsat kritik er stadig velkommen ;)
Gravatar #8 - myplacedk
31. aug. 2007 09:18
"Jeg forstår ikke hvorfor der er to print-funktioner. (...)"
We know, der er bare nogle mennesker, der ikke printer siden ud, hvis der ikke er sådan en knap.

Knappen siger jeg ikke noget til, selv om jeg ikke kan forstå HVORFOR folk vil have den. Men den kunne jo kalde den samme print-funktion som browserens print-knap, i stedet for at åbne en ny side.

Tak for rosen, dig ville jeg også gerne ansætte som vurderings- og rettelses-mand (Eller hvad det kaldes ;)) Godt analysearbejde, tak skal i alle have!

Her kalder vi det review, så det må være en reviewer. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login