mboost-dp1
Ny Harddisk i ældre PC?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har følgende bundkort:
Chaintech CT-7AJA (ca. 3½ år gammelt)
Jeg vil gerne sætte en extra HD i den, da min nuværende 20 GB er ved at være fyldt. Jeg har kigget på følgende HD (jeg vil beholde min anden Harddisk, således at jeg har 2 harddiske):
Maxtor DM Plus 9, 80 GB, 7200 rpm, 2 MB
Er der et klogt hoved, som kan fortælle mig, om mit bundkort understøtte en 80 GB HD. Har nemlig fået at vide, at jeg måske kun vil kunne se omkring 32 GB. Please hjælp??
Trist at købe en 80 GB HD, og så måske kun få ca. 33 GB ud af den!
jeg har kigget på Chaintech hjemmeside uden held.
Jeg ved, at hvis mit bundkort ikke understøtte en 80 GB disk, at det måske kan afhjælpes med en bios update. Men mit spørgsmål er i første omgang, om mit bundkort understøtter en 80 GB disk, uden en bios update?
På forhånd tak
Chaintech CT-7AJA (ca. 3½ år gammelt)
Jeg vil gerne sætte en extra HD i den, da min nuværende 20 GB er ved at være fyldt. Jeg har kigget på følgende HD (jeg vil beholde min anden Harddisk, således at jeg har 2 harddiske):
Maxtor DM Plus 9, 80 GB, 7200 rpm, 2 MB
Er der et klogt hoved, som kan fortælle mig, om mit bundkort understøtte en 80 GB HD. Har nemlig fået at vide, at jeg måske kun vil kunne se omkring 32 GB. Please hjælp??
Trist at købe en 80 GB HD, og så måske kun få ca. 33 GB ud af den!
jeg har kigget på Chaintech hjemmeside uden held.
Jeg ved, at hvis mit bundkort ikke understøtte en 80 GB disk, at det måske kan afhjælpes med en bios update. Men mit spørgsmål er i første omgang, om mit bundkort understøtter en 80 GB disk, uden en bios update?
På forhånd tak
Det kan det godt! (er 99.99% sikker). Mener det er ca 5 år siden der blev udgivet BIOS updates til de daværende boards, så de kunne bruge diske op til 136 GB, så dit understøtter det i forvejen.
Så længe du holder dig under de 136 GB er disken understøtet fuldt ud, så du kan også bare købe en 120 GB disk
Men jeg vil nok anbefale dig at købe en udgave med 8 MB buffer, det er virkelig noget man kan mærke forskel på
Men hvis du booter fra den gamle HD, kan du formentlig have en hvilken som helst størrelse HD i PCen, da Windows sætter BIOS ud af spil og detecter alle diske selv.
Så længe du holder dig under de 136 GB er disken understøtet fuldt ud, så du kan også bare købe en 120 GB disk
Men jeg vil nok anbefale dig at købe en udgave med 8 MB buffer, det er virkelig noget man kan mærke forskel på
Men hvis du booter fra den gamle HD, kan du formentlig have en hvilken som helst størrelse HD i PCen, da Windows sætter BIOS ud af spil og detecter alle diske selv.
De fleste HD-producenter (hvis ikke alle) har på et tidspunkt lavet nogle "interrupt-fangere" der kan håndtere hvis din bios ikke kan bruge HD'en pga størrelsen, men som Amokk ganske rigtigt siger, Windows (Nyere versioner) håndterer selv diskene.
(fra dos til og med Win98 skal dog have denne INT-fanger installeret, jeg kan ikke huske med WinME).
(fra dos til og med Win98 skal dog have denne INT-fanger installeret, jeg kan ikke huske med WinME).
#2 - jeg booter fra min gamle disk - dvs. at min bios ikke bestemmer over den nye HD (bliver sekundær master)? - dermed vil det være min win, som identificere disken (uanset størrelse)?
Vedr. 8 mb cache - hvordan kan jeg mærke dette? - disken vil hovedsageligt blive brugt til lagret af diverse data.
#3 - Jeg kører winXP, så jeg skal ikke have en sådan INT-fanger installeret?
Kan jeg ud fra den konkludere, at jeg ikke får nogen problemer med en 80 GB HD overhovedet?
Vedr. 8 mb cache - hvordan kan jeg mærke dette? - disken vil hovedsageligt blive brugt til lagret af diverse data.
#3 - Jeg kører winXP, så jeg skal ikke have en sådan INT-fanger installeret?
Kan jeg ud fra den konkludere, at jeg ikke får nogen problemer med en 80 GB HD overhovedet?
Det var også min tanke, jeg kom nemlig i tanke om det idag til morgen. Desværre er jeg ikke hjemme hele weekenden, så jeg kan ikke teste det.
Prøv at hente Big Drive Enabler på Maxtors hjemmeside. Det virkede for mig. Så kunne jeg se hele min disk.
http://www.pcsupport.dk/software/MaxtorBigDriveEna...
Prøv at hente Big Drive Enabler på Maxtors hjemmeside. Det virkede for mig. Så kunne jeg se hele min disk.
http://www.pcsupport.dk/software/MaxtorBigDriveEna...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.