mboost-dp1

Ny computer

Gå til bund
Gravatar #1 - Johannesmollehave
26. dec. 2007 11:49
Jeg søger hjælp til anskaffelse af en ny stationær computer.

Krav: Styresystem skal være inkluderet. (XP eller Vista er ligemeget)

Max Pris. Under 4000 hvis det er muligt.

Den mest krævende den komme ud for er nok spil som nwn2 og bf2142. Spillende skal bare kunne køre nogenlunde.

Den skal være samlet ved køb.
Gravatar #2 - vandfarve
26. dec. 2007 14:05
Efter lidt søgning på EDBpriser.dk må jeg desværre konstatere, at der ikke findes nogle "ordentlige" computere til under 4.000 kroner med styresystem. Selv hvis man sætter maxprisen op til 5.000 kr, så er der ikke det store udbytte.

Er det et absolut must, at den skal være samlet ved levering? I denne prisklasse gør det virkelig en forskel, hvis du har mod til at samle den selv.

Hvis ja, så kan jeg godt komme med et par forslag til, hvad du skal købe, men du skal ikke forvente de bedste computere.
Gravatar #3 - vandfarve
26. dec. 2007 14:11
Du kan evt. selv kigge på denne liste, men de er vist alle uden styresystem. Læg derfor 700 kroner til prisen for en Windows XP OEM-licens, hvis ikke du kan finde en "brugt" på nettet.

I din prisklasse skal du nok gå efter en AMD Athlon64 AM2 X2 4200+, 8600GT-grafikkort og 1-2 GB ram som minimum.

Prøv på denne hjemmeside, hvor du kan få gode computere til rimelige priser.
Gravatar #4 - hgul
26. dec. 2007 14:39
#1 Det ville nok være en god idé at oplyse om du forventer der skal mus/tastatur/skærm med i den pris, da det trods alt gør en forskel.

#2 Så kunne man evt. finde alle de dele man vil bruge hos SHG.dk og betale dem 400 kr. for at samle tingene ;-)
Gravatar #5 - vandfarve
26. dec. 2007 16:12
Nåja, jeg havde helt glemt, at SHG.dk også kan samle en computer for en.

#Johannes M
Du vil have mulighed for at samle en god computer hos SHG.dk, som Hgul nævnte, så hvis du kommer med lidt flere oplysninger, så kan jeg godt lave et overslag:
- Skal der tastatus, mus og skærm med?
- Er der mulighed for at udvide budgettet?
- Er der noget, som du lægger vægt på, at der skal være i computeren?
- Osv.
Gravatar #6 - Johannesmollehave
26. dec. 2007 17:02
Tak for hjælpen indtil vidre. Jeg vil meget gerne svare på jeres spørgsmål.

- Skal der tastatus, mus og skærm med?
Jeg har selv tatatur, mus og skærm.

- Er der mulighed for at udvide budgettet?
Jah sagtens. Men så skal der også være smæk for de ekstra skillinger.

- Er der noget, som du lægger vægt på, at der skal være i computeren?
Det er der sådan set ikke. Jeg har en ekstern harddisk, så harddisken skal bare være "lille". Men jeg pritore grafik højt.

Jeg har en windows xp cd som fulgte med en computer jeg købte for et stykke tid siden. Kan jeg installere den på en ny computer?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget ekstra computer jeg kan få hvis jeg udvider budgetten f.eks. 4000? 5000? 6000?
Gravatar #7 - vandfarve
26. dec. 2007 17:06

Den Windows-licens, som fulgte med den gamle pc, er sikkert OEM, og det betyder, at du ikke "må" bruge den til andre pc'ere ifølge Microsoft. Dog siger dansk købelov noget andet, så du kan sagtens benytte den, men hvis der er problemer med at få godkendt licensen, så skal man bare ringe til Microsoft og bede dem åbne op. Jeg har selv gjort det uden problemer, fordi de ved godt, at de vil overtræde dansk lovgivning, hvis de nægter dig.

Jamen, jeg kigger lige på sagen og vender tilbage hurtigst muligt. Hvis du ikke har andre preferencer, så burde det ikke tage så lang tid at få bikset en computer sammen til dig. Har du forresten mulighed for at overclocke processoren - altså, kan du eller nogen i din vennekreds overclocke en processor?
Gravatar #8 - Johannesmollehave
26. dec. 2007 17:13
Okay så behøves jeg ikke at købe et nyt styresystem. Det lyder godt.

Med hensyn til overclocking må jeg nok sige fra. Da det ikke er noget jeg selv har forstand på. Den enste jeg kender som kan hitte ud af det med at overclocke er flyttet langt væk. Og så mister jeg vel også garantien hvis jeg overclocker.
Gravatar #9 - vandfarve
26. dec. 2007 17:41
Jeg har fundet følgende til dig:

Bundkort: Asus P5GC (Intel 945GC) til 514,00
CPU: Intel Core 2 Duo E4600 til 936,00
Floppydrive: Alps 3.5" til 79,00
Kabinet + PSU: shgCase DeZen2 (Black/Silver, 350Watt) til 425,00
Ram: 2GB Corsair Twin2X2048-5400C4 (2x1024MB) til 369,00
Harddisk: WD Caviar SE 1600AAJS (160GB) til 328,00
DVD-brænder: Asus DRW-1814BLT (SATA, Black) til 260,00
Grafikkort: Sapphire Radeon X1950PRO (512MB GDDR3) 969,00
(Og skyd ikke mig, fordi det er opstillet sådan. Det er SHG.dk, der lister dem lidt underligt!)

Totalpris: 3.880 kroner uden samling og levering. Læg hertil 5-800 kroner for at få sendt og samlet computeren.

For cirka 1-2.000 kroner mere kan du få en meget bedre computer, men du vil bestemt ikke mangle noget med denne.

Kort beskrivelse af delene
1. Bundkortet understøtter alle nyere processorer med en FSB op til 1333 MHz, så du vil senere hen uden problemer kunne opgradere til en bedre processorer om et år, når priserne er faldet.

2. Processoren har et par år på bagen (Cachens størrelse og FSB er lavere end mange nyere), men den virker, og du skal nok blive glad for den.

3. Grafikkortet er en gamle traver og har kun support til DirectX 9, men det er stadig på hurtigere end 8800GTS fra Nvidia, der koster det samme og understøtter DirectX 10.

4. Kabinettet og strømforsyningen er ikke af den bedste kvalitet, men det gør ikke noget på dette budget.

Resten af delene er yderst fine. De 4 punkter, som jeg har noteret her, er samtidigt der, hvor du uden større problemer kan investere en smule mere med et godt afkast.
Gravatar #10 - vandfarve
26. dec. 2007 17:42
Hov, mindre note!

Jeg mente 8600GTS og ikke 8800GTS - der er en verden til forskel på de to kort fra Nvidia!
Gravatar #11 - Johannesmollehave
26. dec. 2007 17:52
Er det muligt at installere SLI i computeren?. Jeg har nemlig selv et Sapphire Radeon X1950PRO som desværre ikke fungere i min gamle spand af en computer. Grafikkortet har jeg fået af en ven, som fik opgraderet sin computer. Jeg fik det med henblik på at skulle bruge det i min egen pc, men det fungerede ikke på min.

Ellers ser den ganske fin ud.
Gravatar #12 - vandfarve
26. dec. 2007 17:57
Nej, det er ikke muligt at installere CrossFire (Som er ATI/AMD's version af SLI) i computeren. Du kan eventuelt beholde grafikkortet og bruge flere penge på de andre dele. Det vil være en nem måde at spare 1000 kroner på, og så kan du altid gemme pengene til et bedre kort... Nvidia 8800-serie skulle snart falde i pris indenfor de næste 6 måneder.

Min erfaring med SLI/CrossFire-løsninger er ikke særlig gode, men er det noget, som du gerne vil have?
Gravatar #13 - Johannesmollehave
26. dec. 2007 18:06
Okay crossfire lyder ikke så godt.

Men så er der jo lidt mere luft i budgettet er der nogen af de andre dele som kunne blive opgraderet?. Med henblik på en evt. fremtidig opdatering af computeren. F.eks. et 8800gt grafikkort.
Gravatar #14 - vandfarve
26. dec. 2007 18:08
Dette bundkort skulle gerne understøtte CrossFire, og SHG.dk har det endda også.
Gravatar #15 - vandfarve
26. dec. 2007 18:11
Processoren vil være det første sted, som jeg startede. Tag en CPU fra Intel C2D E6x50-modelserie, da de har langt højere FSB og cache - det er for langt at forklare her, men det betyder i korte træk, at de er overlegne.

Dernæst kan du måske beholde dit tower og så bruge de sparede penge på en god strømforsyning fra Corsair.

En lidt bedre harddisk ville heller ikke skade. Vælg en med 250 GB og 16 MB cache, men stadig fra WD Caviar SE-serien.
Gravatar #16 - reefermadness2
30. dec. 2007 12:39
lad være med at købe 8600GT hvis du har tænkt dig at spille på computeren, du får meget mere gavn af et 8800GT, det er godt nok dyrere, men du bliver ikke skuffet

kig eventuelt på resultaterne fra denne review og sammenlign 8800GT med 8600GT

http://www.tomshardware.com/2007/10/29/geforce_880...
Gravatar #17 - Johannesmollehave
30. dec. 2007 15:12
Okay tak for hjælpen. Jeg køber desværre ikke computeren alligevel.
En fra mit gymnasie, som kan sit kram med computer, har indvilligt i at hjælpe mig med at samle det for mig og hjælpe mig med at finde de rigtig dele.

Men mange tak for hjælpen ellers..
Gravatar #18 - Johannesmollehave
30. dec. 2007 15:51
Jeg regner dog stadig med at bruge mit windows OEM licens. Men er du sikker på at jeg må installere det på en ny computer. Jeg har været inde på microsoft hjemmeside og der står:

"OEM – Hvad er det?
Hvad - OEM betyder Original Equipment Manufacturer, på dansk "systembygger", og disse licenser er tilegnet pc-fabrikanter med henblik på videresalg.

En OEM licens har nogle begrænsninger, fordi den kun koster ca. 1/3 af hvad et FPP (Fuld Pakke Produkt) koster:

Bundet - Den binder sig til det første bundkort+chipset det bliver aktiveret på. Dvs. at der i vores database står produktnøglen sammen med nummeret på bundkortet+chipset. Herefter kan disse to numre ikke skilles ad.

Komponenter – Du kan skifte alle andre dele af din PC ud, undtagen bundkort+chipset . Du kan geninstallere Licensen et uendeligt antal gange på diverse harddiske, så længe du installerer på samme bundkort+chipse."
Gravatar #19 - vandfarve
30. dec. 2007 17:14

Du må fuldt lovligt og helt i stil med købsloven benytte dig af OEM-licensen. De specifikke "regler", som Microsoft skitserer her, gælder i høj grad kun for Vista-licenser. Med XP tillader de langt mere, da den ikke på samme måde binder licensen til det bundkort.

Desuden, og hvis vi stadig snakker om XP, så kan du blot ringer ind til Microsofts support og bede dem lukke licensen op. De er ikke meget for det, men man kan altid "komme til" at sige, at hvis de ikke gør det, så gider du aldrig bruge deres produkter mere og derfor skifter over til Open Office og Linux. De ved godt, at det ikke er lovligt at binde licensen på den måde, så hvis man presser dem lidt, så giver de efter.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login