mboost-dp1
Ny computer
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Hej. Jeg har sammensat en lille computer, men jeg er lidt i tvivl om det hele passer sammen, og der evt noget der ikke er pengene værd. Den processor jeg køber kommer med en køler, men jeg ved ikke om den er god nok, eller om jeg burde købe en ny.
Computeren ser indtil videre sådan ud:
Bundkort
Asus NVIDIA nForce4 SLI chipset (Deluxe)
1227
Processor
AMD Athlon 64 / 3500+ 2.2 GHz - BOXED (90 nm)
985
Harddisk
Hitachi 160GB SATA-150 7200 Rpm
769
Køler
Gigabyte 3D Rocket Cooler Pro (GH-PCU22-VG)
367
Kabinet
Thermaltake Shark Silver Fulltower kabinet
1199
RAM
Corsair 1024MB XMS PC3200 400MHz Black KIT (TWINX1023200XL)
1999
Strømforsyning
NorthQ Lownoise 400W strømforsyning (NQ4001A)
349
Kølepasta
Arctic Silver 5 kølepasta 3.5g. i sprøjte
49
I alt = 7944 (uden grafikkort)
Jeg har desværre ikke råd til et godt grafikkort i øjeblikket, så kender I et billigt som kan køre på dette bundkort?
Hilsen Mark
Computeren ser indtil videre sådan ud:
Bundkort
1227
Processor
985
Harddisk
769
Køler
Gigabyte 3D Rocket Cooler Pro (GH-PCU22-VG)
367
Kabinet
1199
RAM
1999
Strømforsyning
349
Kølepasta
Arctic Silver 5 kølepasta 3.5g. i sprøjte
49
I alt = 7944 (uden grafikkort)
Jeg har desværre ikke råd til et godt grafikkort i øjeblikket, så kender I et billigt som kan køre på dette bundkort?
Hilsen Mark
Det skulle gerne være meget billigt, da jeg bare skal bruge det i nogle måneder (spiller ikke på min computer), indtil jeg har råd til et SLI kort (dvs 2). Bare det lige kan trække hverdagens opgaver :)
Har fundet ASUS Extreme AX300/TD som koster 400-500, og tror godt jeg kan leve med det, indtil jeg har råd. Men den blæser jeg har på (Gigabyte 3D Rocket Cooler Pro), kan jeg slette den, og så bruge den der kommer med CPU'en, og så evt købe en bedre senere?
Hvis det er dette bundkort http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116253
du har kig på, så har det 3 'gammeldags' PCI pladser.
Hvis du ikke har et gammelt pci-grafikkort liggende, så kan de købes for 2-300,-
du har kig på, så har det 3 'gammeldags' PCI pladser.
Hvis du ikke har et gammelt pci-grafikkort liggende, så kan de købes for 2-300,-
Mange tak for tippet, fandt et billigt et :) Men har stadig to problemer/spørgsmål:
Er det spild af penge at købe den blæser? Burde jeg vente til jeg kan få en der er bedre, og så bruge den der følger med?
Er det "spild" af penge at købe et 3500+ kort frem for et 3000+ (som er meget billigere)? Computeren skulle gerne kunne holde 2½-3 år, hvor jeg stadig skulle kunne køre "det nyeste".
Er det spild af penge at købe den blæser? Burde jeg vente til jeg kan få en der er bedre, og så bruge den der følger med?
Er det "spild" af penge at købe et 3500+ kort frem for et 3000+ (som er meget billigere)? Computeren skulle gerne kunne holde 2½-3 år, hvor jeg stadig skulle kunne køre "det nyeste".
Jeg er i gang med at købe ny comp også, faktisk har jeg kig på PRÆCIS samme RAM, CPU, MB osv.
jeg har læst mig til at box køleren er udemærket, så jeg tror jeg venter med at bruge 3-400 på en ny køler. i øvrigt skal du sørge for at få 90nm (winchester) modellem af 3500+, da den bruger langt mindre strøm (og der med varmer/larmer) mindre. og kølepasta følger næsten sikkert med køleren!
ang. grafkkort jeg har tænkt mig at købe et LeadTek GF 6600GT, og så evt købe et mere om et års tid
ang. om CPUen er spild af penge, bestemmer du det selv. en 3000+ cpu giver nok bedre ydelse for pengene, men når du alligevel køber dyre RAM osv er det vel en god ide ikke at spare her. dog tror jeg godt du kan regne med at socket 939 holder et par år, så du evt kan smide en dual core CPU på den om 1½ års tid
hvis du vil have et fedt, diskret, let og køligt kabinet, så kig på Lian Li... jeg har selv et PC65B, det er rigtig nice, det fylder ikke det store, men har rigtig god plads inden i, 4 store drev, 3 små drev, 5 HD pladser osv. og alt er samlet med fingerskruer
jeg har læst mig til at box køleren er udemærket, så jeg tror jeg venter med at bruge 3-400 på en ny køler. i øvrigt skal du sørge for at få 90nm (winchester) modellem af 3500+, da den bruger langt mindre strøm (og der med varmer/larmer) mindre. og kølepasta følger næsten sikkert med køleren!
ang. grafkkort jeg har tænkt mig at købe et LeadTek GF 6600GT, og så evt købe et mere om et års tid
ang. om CPUen er spild af penge, bestemmer du det selv. en 3000+ cpu giver nok bedre ydelse for pengene, men når du alligevel køber dyre RAM osv er det vel en god ide ikke at spare her. dog tror jeg godt du kan regne med at socket 939 holder et par år, så du evt kan smide en dual core CPU på den om 1½ års tid
hvis du vil have et fedt, diskret, let og køligt kabinet, så kig på Lian Li... jeg har selv et PC65B, det er rigtig nice, det fylder ikke det store, men har rigtig god plads inden i, 4 store drev, 3 små drev, 5 HD pladser osv. og alt er samlet med fingerskruer
Jeg håber du har ret med det med kølepastaen. Forresten, jeg skal købe den i en æske, ikke? (På AMD.com kalder de det vist processor-in-a-box).
Nu ser den sådan ud:
Sapphire Radeon 7000 / 32 MB DDR / DVI / PCI
Jeg tror jeg beholder Thermaltake kabinettet, men skal jeg vælge det sorte eller sølv?
Jeg har diskettedrev og DVD-drev, men er der andet jeg mangler?
Nu ser den sådan ud:
Sapphire Radeon 7000 / 32 MB DDR / DVI / PCI
Jeg tror jeg beholder Thermaltake kabinettet, men skal jeg vælge det sorte eller sølv?
Jeg har diskettedrev og DVD-drev, men er der andet jeg mangler?
Er det denne jeg skal købe? http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=ADA35...
#9 jep det er den CPU... så længe den hedder noget med 90nm, 0.09µ eller Winchester
og bare husk en BOX version, der er en OK køler med...
men jeg forstår ikke hvorfor du vil købe et skod GFX kort nu, og opgradere senere. ved at købe en PCI udgave, har du noget du kan bruge til NADA, når du har fået et bedre kort... så hellere vente en måned og købe et GF6600GT eller lign. - der kan du jo altid købe endnu et og køre SLI
altså jeg mener bare det er spild af penge at købe et "midlertidigt" grafikkort til PCI...
og bare husk en BOX version, der er en OK køler med...
men jeg forstår ikke hvorfor du vil købe et skod GFX kort nu, og opgradere senere. ved at købe en PCI udgave, har du noget du kan bruge til NADA, når du har fået et bedre kort... så hellere vente en måned og købe et GF6600GT eller lign. - der kan du jo altid købe endnu et og køre SLI
altså jeg mener bare det er spild af penge at købe et "midlertidigt" grafikkort til PCI...
Der er noget jeg ikke forstår, på EDBPriser står der at 6800 Ultra er AGP 8x, men på nvidias hjemmeside står der alt muligt med SLI og PCI Express. Er det fordi PCI Express udgaven ikke er udkommet endnu?
Angående CPU, så vil en 3000+ da sikkert levere fint nu, så spar de penge og smid en større model i om måske 1½ år, der så koster det samme, men er væsentlig større end en 3500+.
Til spil er det nok mest grafikkortet der er afgørende alligevel.
Til spil er det nok mest grafikkortet der er afgørende alligevel.
#16 Det har du nok ret i, også fordi de sidste 500+ koster pænt meget.
Ved I hvornår PCI Express udgaven af 6800 Ultra kommer? For jeg kan ikke finde den på EDBpriser.
Ved I hvornår PCI Express udgaven af 6800 Ultra kommer? For jeg kan ikke finde den på EDBpriser.
#13 på en box CPU er der altid det med du skal bruge for at montere den... tror ik det er decideret kølepasta, men der sidder noget på køleren der fungerer ligesom, og er udemærket, medmindre man skal OC helt vildt...
#15 dvs du ved ik præcist hvad du kører af FSB, RAM, multipler osv?
#17 tja jeg har ventet 6800GT siden august... har besluttet mig for at købe 6600GT i stedet, og så købe et kort mere når jeg får lyst... men et 6600GT kan køre alle nuværende spil flydende i 1600x1200 så det er jo fint nok
#15 dvs du ved ik præcist hvad du kører af FSB, RAM, multipler osv?
#17 tja jeg har ventet 6800GT siden august... har besluttet mig for at købe 6600GT i stedet, og så købe et kort mere når jeg får lyst... men et 6600GT kan køre alle nuværende spil flydende i 1600x1200 så det er jo fint nok
#18 Godt, så slipper jeg for at købe det.
Jeg står mellem to valg:
1. Køb et lidt dårligt grafikkort og vent i lang tid med at købe et nyt (som så skal være rigtig godt). Jeg spiller aldrig, så måske er det det jeg skal vælge?
2. Vent nogle måneder til jeg har råd til at godt grafikkort (svært, da jeg er dårlig til at vente)
Jeg står mellem to valg:
1. Køb et lidt dårligt grafikkort og vent i lang tid med at købe et nyt (som så skal være rigtig godt). Jeg spiller aldrig, så måske er det det jeg skal vælge?
2. Vent nogle måneder til jeg har råd til at godt grafikkort (svært, da jeg er dårlig til at vente)
"1. Køb et lidt dårligt grafikkort og vent i lang tid med at købe et nyt (som så skal være rigtig godt). Jeg spiller aldrig, så måske er det det jeg skal vælge?"
Well... skulle lige læse din sætning 2 gange for at forstå den....
hvis du aldrig spiller, så er der absolut ingen grund til at købe andet end et standard grafikkort... et Radeon X300 eller et Geforce 6200 will do fine, til alm windows brug, afspilning af film/DVD og kan da også spille i ny og næ, self. ikke i ultra-god kvalitet...
du kan evt. kigge her efter billige PCIe grafikkort... et hvilkensomhelst af disse kort vil tjene dig fint, hvis du ikke har brug for mere avanceret 3d-grafik (som fx spil)
Well... skulle lige læse din sætning 2 gange for at forstå den....
hvis du aldrig spiller, så er der absolut ingen grund til at købe andet end et standard grafikkort... et Radeon X300 eller et Geforce 6200 will do fine, til alm windows brug, afspilning af film/DVD og kan da også spille i ny og næ, self. ikke i ultra-god kvalitet...
du kan evt. kigge her efter billige PCIe grafikkort... et hvilkensomhelst af disse kort vil tjene dig fint, hvis du ikke har brug for mere avanceret 3d-grafik (som fx spil)
Så nøjes jeg nok med et til 500, indtil der kommer et PCI Express som er godt (og som understøtter SLI)
#18 - amokk
[quote]#15 dvs du ved ik præcist hvad du kører af FSB, RAM, multipler osv?[/qoute]
Faktisk ikke, bruger den dynamiske overclocking der er på MSI-bundkort + en uofficel patch til Cell så den kom overclokes højere end det er officelt er sat fra MSI (skal se om jeg kan hitte en URL til pacthen).Jeg kunne sikkert godt finde værdierne på en eller anden måde, men jeg faktisk ikke gidet finde et program til linux der kan vise det. Er meget godt tilfreds med at vide at den kan overclockes så meget. Det fede vad DC er at den kun OC når der er brug for det. Kombineret med C'n'C belastes CPU'en meget lidt når der ikke er brug for det == længere levetid trodsalt.
[quote]#15 dvs du ved ik præcist hvad du kører af FSB, RAM, multipler osv?[/qoute]
Faktisk ikke, bruger den dynamiske overclocking der er på MSI-bundkort + en uofficel patch til Cell så den kom overclokes højere end det er officelt er sat fra MSI (skal se om jeg kan hitte en URL til pacthen).Jeg kunne sikkert godt finde værdierne på en eller anden måde, men jeg faktisk ikke gidet finde et program til linux der kan vise det. Er meget godt tilfreds med at vide at den kan overclockes så meget. Det fede vad DC er at den kun OC når der er brug for det. Kombineret med C'n'C belastes CPU'en meget lidt når der ikke er brug for det == længere levetid trodsalt.
#22 Når nye spil kommer, vil jeg gerne kunne trække dem, selvom jeg måske ikke spiller så ofte. 4000 for et grafikkort er måske lige i overkanten, men det er også derfor jeg har valgt at vente i nogle (mange?) måneder, indtil der kommer et eksklusivt spil til PC som kræver noget mere og som jeg gider spille.
#23 Nej, skal jeg ikke :)
#23 Nej, skal jeg ikke :)
Det var da noget interesant....
jeg har godt ikke noget der kan leve op til det den der da....
jeg har:
Bundkort:
Intel Corporation 8127 med 3 PCI og 1 AGP
der er plads til 2 SATA Hardiske jeg har godt nok kun en i på 80 GB for uden det er der plads til 2 PATA Harddiske og 2 CDROM Drev på bundkortet kan der sluttes 8 USB-enheder til.
Processor:
Intel Celeron (TM) 2800 MHz, 36 bit
Ram:
512MB.. to sockets med 256MB... 2*200MHz på hver Ram Block
Harddiske:
MAXTOR 7200 Rpm, 80 GB Sata
(kan ikke huske hvad den hedder) 7200 Rpm, 80 GB Pata
CDROM/DVD:
BENQ CDR/CDRW brænder 52x32x52
DVD på 16x (kan ikke huske hvad den hedder)
Power suply:
400 Watts
Graffikkort og skærm:
ATI RADEON 9550 se, 256 MB 400 MHz
Samsung SYNCMASTER 750/54 75 MHz max opløsning på 1280x1024
Lydkort:
Soundblaster LIVE! 5,1, 16 bit FEDT LYDKORT!!
Kabinet:
standard Modificeret...
Så min kan slet ikke hamle op det der slet ik...
gå lidt amok der med dit hardware
hilsen -=WoW=-
jeg har godt ikke noget der kan leve op til det den der da....
jeg har:
Bundkort:
Intel Corporation 8127 med 3 PCI og 1 AGP
der er plads til 2 SATA Hardiske jeg har godt nok kun en i på 80 GB for uden det er der plads til 2 PATA Harddiske og 2 CDROM Drev på bundkortet kan der sluttes 8 USB-enheder til.
Processor:
Intel Celeron (TM) 2800 MHz, 36 bit
Ram:
512MB.. to sockets med 256MB... 2*200MHz på hver Ram Block
Harddiske:
MAXTOR 7200 Rpm, 80 GB Sata
(kan ikke huske hvad den hedder) 7200 Rpm, 80 GB Pata
CDROM/DVD:
BENQ CDR/CDRW brænder 52x32x52
DVD på 16x (kan ikke huske hvad den hedder)
Power suply:
400 Watts
Graffikkort og skærm:
ATI RADEON 9550 se, 256 MB 400 MHz
Samsung SYNCMASTER 750/54 75 MHz max opløsning på 1280x1024
Lydkort:
Soundblaster LIVE! 5,1, 16 bit FEDT LYDKORT!!
Kabinet:
standard Modificeret...
Så min kan slet ikke hamle op det der slet ik...
gå lidt amok der med dit hardware
hilsen -=WoW=-
http://edbpriser.dk/listprices.asp?ID=117964
Kan jeg bruge den her PSU? Jeg har højt ranket på EDBPriser, og jeg giver gerne lidt ekstra for en god PSU (i forhold til den jeg havde valgt altså. Jeg er nemlig ikke helt sikker på om den passer til mit kabinet/motherboard)
Kan jeg bruge den her PSU? Jeg har højt ranket på EDBPriser, og jeg giver gerne lidt ekstra for en god PSU (i forhold til den jeg havde valgt altså. Jeg er nemlig ikke helt sikker på om den passer til mit kabinet/motherboard)
Den PSU kan du sagtens bruge. VIl måske sige at den er lidt overkill hvis du alligevel ik skal have et stort gfx kort foreløbig... og i øvrigt kan en alm. PSU med et 20 polet ATX stik sagtens bruges på dettte MB, så længe du ikke har 2 Geforce 6800 Ultra kort siddende som kræver den ekstra strøm.
#33 Så tror jeg at jeg køber det alligevel, for gider ikke til at købbe ny strømforsyning når/hvis jeg skal have to kort. Er 12-17 dB meget? Den CPU-køler jeg har nu, larmer som et helt lokomotiv (ingen underdrivelse), så jeg vil gerne holde larmen så langt nede det er muligt.
#28 LOL du har sq lige taget føringen på dette århundredes mest tåbelige indlæg :-D
@ markjensen
Nu har jeg efterhånden læst i denne tråd et par gange og kan ikke lade være med at at komme med min holdning til dit indkøb;
Hvis du har alt for mange penge (hvad det ikke lyder som om) er det sikkert et fint køb du har gang i, ellers synes jeg det lyder som om at du er ved at kaste alt alt for mange penge ud på en computer du ikke har brug for! Jeg kender mange personer der lige som dig køber en computer der er dobbelt så dyr som det de egentligt har brug for.
Jeg synes du skal overveje kraftigt om du virkelig har brug for den computer du har sat sammen. Husk på at denne computer sammenlignet med en til halv pris, kun vil være ca. 10% hurtigere i windows og alle almindelige programmer som office, DVD afspillere, musikafspillere og så videre... (de 10% er et gæt, men det kommer nok tæt på det rigtige tal)
Mange køber de dyre computere fordi at de tror at de derved er fremtid sikret. Det er man da også tildels, men faktum er at den computer du har sat sammen, indeholder alle de nye opfindelser som altid er MEGET dyre da de lige er kommet ud. Om et år vil den koste det halve, og hvis du først får råd til dit grafik kort der, er det pænt surt at stoppe det i en gammel computer...
Jeg synes at du skulle tænke dig virkelig godt om inden du går ud og køber den computer. Lav evt. et indlæg her med de programmer du bruger, så kan vi hurtigt svare på om det er nødvendigt med en så stor computer!
Det var blot min mening, håber du kan bruge den til noget :-)
@ markjensen
Nu har jeg efterhånden læst i denne tråd et par gange og kan ikke lade være med at at komme med min holdning til dit indkøb;
Hvis du har alt for mange penge (hvad det ikke lyder som om) er det sikkert et fint køb du har gang i, ellers synes jeg det lyder som om at du er ved at kaste alt alt for mange penge ud på en computer du ikke har brug for! Jeg kender mange personer der lige som dig køber en computer der er dobbelt så dyr som det de egentligt har brug for.
Jeg synes du skal overveje kraftigt om du virkelig har brug for den computer du har sat sammen. Husk på at denne computer sammenlignet med en til halv pris, kun vil være ca. 10% hurtigere i windows og alle almindelige programmer som office, DVD afspillere, musikafspillere og så videre... (de 10% er et gæt, men det kommer nok tæt på det rigtige tal)
Mange køber de dyre computere fordi at de tror at de derved er fremtid sikret. Det er man da også tildels, men faktum er at den computer du har sat sammen, indeholder alle de nye opfindelser som altid er MEGET dyre da de lige er kommet ud. Om et år vil den koste det halve, og hvis du først får råd til dit grafik kort der, er det pænt surt at stoppe det i en gammel computer...
Jeg synes at du skulle tænke dig virkelig godt om inden du går ud og køber den computer. Lav evt. et indlæg her med de programmer du bruger, så kan vi hurtigt svare på om det er nødvendigt med en så stor computer!
Det var blot min mening, håber du kan bruge den til noget :-)
#34 nej det er IKKE meget... det er ret støjsvagt
husk også på, at de nye motherboards har temperaturstyring af CPU køleren, så den kun kører full speed hvis CPUen bliver for varm. og hvis du slår Cool n Quiet til i BIOS, tror jeg slet ik du kan høre CPU blæseren :-) selv om det er en standard box køler du får med
husk også på, at de nye motherboards har temperaturstyring af CPU køleren, så den kun kører full speed hvis CPUen bliver for varm. og hvis du slår Cool n Quiet til i BIOS, tror jeg slet ik du kan høre CPU blæseren :-) selv om det er en standard box køler du får med
#36 Du har helt ret, men bare det at have nyere hardware, udgør hele glæden ved en ny computer :) Jeg bruger programmer som: Flash , PhotoShop, Visual C++ Express BETA (2005), emulatorer osv. Jeg bruger ikke 3D programmer, og spiller kun en gang imellem (det der "aldrig" jeg skrev længere oppe skulle ikke tages helt bogstaveligt). Jeg ved godt processoren (3500+ eller 3000+) ikke er fremtidssikret, men jeg mener at jeg kan bruge dem længe, og hvis det er må jeg købe en ny (socket 939 bliver hængende i noget tid, right?).
#37 Godt, så kan det være jeg kan tage mine ørepropper ud når jeg sidder ved computeren :)
#37 Godt, så kan det være jeg kan tage mine ørepropper ud når jeg sidder ved computeren :)
Socket 939 vil eksistere længe, husk på at de kommende dual-core processorer også vil benytte denne sokkel-type, så det kan blive helt sjovt at opgradere om et år eller to :)
Socket 939 vil eksistere længe, husk på at de kommende dual-core processorer også vil benytte denne sokkel-type, så det kan blive helt sjovt at opgradere om et år eller to :)
Kan de svare sig at købe Corsair 1024MB XMS PC3200 400MHz Black KIT (2000 kr), når Corsair 1GB Value Select PC3200 400MHz KIT (2x512) kun koster 1340? Er kvaliteten 660 kr. værd? Jeg har skam råd til dem, men jeg ville lige høre om prisforskellen passer med kvalitetsforskellen (hvilket jeg tvivler på). Det skal lige siges at jeg ikke er en der går og overclocker alt hvad jeg kan komme i nærheden af :) (hvis det skulle have indflydelse på udfaldet)
Edit: Begge to er 2x512
Edit: Begge to er 2x512
#40 du kan se det her...
http://www.newz.dk/forum/item/52370/#first
der er en test af performance ved forskellige RAM timings
jeg gætter på at de der value ram kører 3.0 i CAS latency ved 400 mhz, mens corsair XMS XL kører med timings 2-2-2-5 ved 400 mhz (ergo er det de hurtigste ram på markedet)
selv om de hedder PC3200, kan de faktisk køre hurtigere end mange af de ram der sælges som PC4000...
http://www.newz.dk/forum/item/52370/#first
der er en test af performance ved forskellige RAM timings
jeg gætter på at de der value ram kører 3.0 i CAS latency ved 400 mhz, mens corsair XMS XL kører med timings 2-2-2-5 ved 400 mhz (ergo er det de hurtigste ram på markedet)
selv om de hedder PC3200, kan de faktisk køre hurtigere end mange af de ram der sælges som PC4000...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.