mboost-dp1

Nettos kamera

Gå til bund
Gravatar #1 - TylerD
29. maj 2003 10:38
I denne uge sælger Netto digitale kameraer med pæne "grundspecifikationer": Kinox 3 Mpixel og 3x optisk zoom. 1500 kr. Men jeg savner yderligere informationer om kameraet - bl.a. optik og CCD - samt anmeldelser, opinions og testfotos.

Nogen der ved noget? Vil meget gerne høre lidt, inden jeg køber et andet kamera med samme specifikationer men til den dobbelte pris.
Gravatar #2 - funkymonkey
29. maj 2003 11:12
kan du give et modelnummer eller navn, for så kan man jo bedre finde noget om det
Gravatar #3 - Acro
29. maj 2003 13:55
#1:
Jeg tror ikke på at det er 3 megapixels, mere realistisk er det at det er et 1 megapixels med software manipulation - billederne kan stadig blive gode, men ikke ligeså gode som med et ægte 3 megapixels kamera.

Men, det ville være meget lettere at finde ud af med et modelnummer i hånden - de er nemlig ikke selv ret gode til at oplyse om det er 'ægte' megapixels.
Gravatar #4 - annoia
29. maj 2003 15:37
Acro - Øh, hvad? Det er 1500,- er da efterhånden en meget realistisk pris for et 3Mpixel kamera... Softwaremanipulation? Hvad snakker du om?
Gravatar #5 - Acro
29. maj 2003 15:56
#4:
http://www.pcmag.co.uk/Features/1135797

"One way some digital cameras get around their low resolutions is through interpolation. This increases the size of an image using clever mathematical guesswork to create new pixels. For example, a camera with a resolution of 640 x 480 might be able to produce images at 1024 x 768."

TRUST laver en hel serie der benytter sig af det trick. Det er en af grundene til at der er forskel på prisen (kvalitet koster), og man får altså mere for pengene hvis man er villig til at betale.

SmartGuy.dk der sælger et TRUST kamera skriver bl.a. "Kvaliteten af billederne er god med en opløsning på 1.3 megapixel som ved interpolering kommer op i en billedopløsning på 3,3 megapixel." - jeg synes det er snyd, især fordi mange af de billige kameraer mange gange sælges som om at de reelt er 'vilde'.
Gravatar #6 - <3Thinkpads
29. maj 2003 15:59
@Acro:
Tak for det link..! Der blev jeg det klogere, det vidste jeg faktisk ikke!
Gravatar #7 - H.E.R.O.
29. maj 2003 18:46
meed mindre det er til legehuset kan jeg ikke anbefale det trust kamera derimod kan jeg varmt anbefale dette kamera Olympus µ300 Digital det er vel det bedste køb man kan gøre lige pt efter min mening.

http://www.olympus.dk/digital/nyheder.htm#23
Gravatar #8 - TylerD
29. maj 2003 22:45
Jeg kan så afsløre, at Netto ikke oplyser modelnr. I øvrigt er det ikke til at finde oplysninger om Kinoxkameraer på etablerede kamerasider - det er vist ikke et udbredt mærke.

Men mht. til Mp-sagen kan jeg bekræfte at kameraet i følge reklamen er 3 megapixels! Der står endvidere, at det kan interpoleres op ("softwaremanipuleres") til 5,1 megapixels (men det er jo grundlæggende det samme der sker ved digitalt zoom; blot en resizing af billedet/del af billedet, og det kan jeg såmænd gøre i mit billedbehandlingsprogram til uhyggeligt mange megapixels uden at få noget bedre billede ud af det). Det ville der nok ikke stå, hvis det ikke i forvejen var et 3 Mpixels kamera - tvivler på at f.eks. Trust interpolerer fra 1.3 til 5.1 Mpixels...

Det er selvfølgelig derfor, det er et interessant tilbud.
Gravatar #9 - TylerD
29. maj 2003 23:01
Mht. det der blev skrevet i indlæg 7#:

Mange tak for anbefalingen. Har du et selv? Jeg har de seneste dage læst mange anmeldelser og specifikationer og kigget på billedet, men det er skam svært, og jeg vil nødigt anbefale et kamera fremfor andre uden virkelig kunne underbygge anbefalingen.

Ja, Olympus Stylus Digtal 300 (mju) er et voldsomt interessant kamera. Især fordi det udover at være et rigtigt godt kamera er så utroligt elegant. Men det er også dyrt.

Men rent teknisk (ikke kun de nemme specifikationer - også optik mm.) er der ikke store forskelle på det kamera og andre kvalitetskamera i den størrelse (Pentax Optio S, Nikon CoolPix3500, Casio Exilim EX-Z3). Det eneste er, at mju-kameraet er wheatherproof (tåler vandstænk).

Og man skal bestemt vurdere sine behov. F.eks. er Olympus mju300 ganske velegnet til - som der blev nævnt med Trust - legehuset, da det er meget tilgængeligt og ikke så indstilleligt. Derimod er der store muligheder med det 500 kr billigere, men noget større og knapt så elegante Canon PowerShot A70.

Der er god grund til at undersøge det grundigt - også derfor jeg spurgte om dette halvpris kamera i Netto, som jeg næppe køber af (ikke faktuelt begrundet) frygt for dårlige billeder.

Følgende sider kan varmt anbefales:
www.digital-fotografering.dk - gode råd om overvejelser i forbindelse med kamerakøb.
www.dpreviews.com - anmeldelser
www.dcresource.com - anmeldelser
www.steves-digicams.com - anmeldelser
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login