mboost-dp1

Netkort problem i WinXP, Asus a8v deluxe.

Gå til bund
Gravatar #1 - m_abs
5. mar. 2006 18:37
Jeg har et problem med mit onboard netkort på mit Asus A8V Deluxe.
Problemet er at når jeg en sjællen gang booter til windows, i stedet for gentoo linux, så virker mit netkort ikke, med mindre jeg har taget strømmen fra computeren i et par sek. først.
Symptomet er at Windows er under den illussion at netkablet ikke er sat ordenligt i, hvilket det er. Bevis: jeg kan genstarte direkte til linux uden at røre det og det så virker.

Netkortet er et Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, officielle drivere fra asus.
Integreret i bundkortet Asus A8V Deluxe.
CPU: AMD Athlon64 3000+ (socket 939)
WinXP Pro (32 bit).

Nogle ideer?
Gravatar #2 - amokk
5. mar. 2006 18:41
prøv at hente nyeste drivere fra direkte fra marvell - ellers, er der ikke 2 netkort i det mobo? prøv det andet i så fald
Gravatar #3 - SmackedFly
5. mar. 2006 18:45

Det er sandsynligvis fordi Linux sætter kortet (hardwaren) i en tilstand Windows driveren ikke er bygget til at håndtere (eller ikke kan initialiseres fra). Det ville forklare forskellen imellem en warm-reboot og en cold-reboot.

Hvis det er svaret er det et tegn på at Windows driveren ikke er lavet ordentligt, da den tilsyneladende kun kan håndtere et begrænset antal initialiseringstilstande. Hvis du meget gerne vil løse det vil jeg gætte på der findes værktøjer der manuelt kan resette registrerne på netkortet, selvom det næppe er anbefalelsesværdigt, jeg har set hardware dø på den måde et par gange.
Gravatar #4 - m_abs
5. mar. 2006 19:09
Kunne være, men ville det så ikke gå væk når jeg bare slukker computeren fra Linux, inden jeg booter til Windows?

Problemet går først væk, når jeg fysisk tager strømmen.
Gravatar #5 - amokk
5. mar. 2006 19:11
#4 har du slået Wake on LAN til i bios? så er dit netkort aktivt også selv om du slukker maskinen
Gravatar #6 - m_abs
5. mar. 2006 19:20
Har ikke en indstilling der direkte hedder noget med "Wake on Lan" eller "WOL" men alle indstillinger med "Power up on" er disabled, under Powermanagement/APM.
Gravatar #7 - SmackedFly
5. mar. 2006 19:43

Det er meget almindeligt at dit netkort altid er aktivt, ligegyldigt hvad, hvis du ellers har en atx baseret strømforsyning.

Normalt kan man se det hvis netkortet altid lyser, ligegyldigt om maskinen er tændt eller ej, men selvom det ikke er tilfældet er det stadig meget sandsynligt. Jeg er næsten helt sikker på det er sådan et problem du sidder med. Det er et meget almindeligt problem med system komponenter at der er problemer der krævet et komplet cold boot, især når man bruger alternative drivere, selvom den slags nu normalt ikke behøver at kræve at man hiver stikket ud af kontakten. Normalt kræver det bare 20-30 sekunders venten før man tænder maskinen, men det er meget sandsynligt at netop pga. wakeup funktioner, er netkortet undtagelsen, og det er ikke sikkert at netkortsproducenterne afbryder strømmen selvom den slags er slået fra.

Anyway, jeg mener jeg har præcist det samme problem med mit hauppauge tv kort imellem windows og linux, hvis jeg initialiserer det i linux kører det ikke i windows og hvis jeg initialiserer det i windows kører det faktisk heller ikke i linux. Men det er længe siden boxen har kørt windows, så det kan være fixet på en af sidderne.
Gravatar #8 - keke
7. mar. 2006 07:45
Jeg har samme problem som dig.
Jeg tror det er fordi det marvell netkort der sidder på bundkort er en PHY. Der er begyndt at komme nogle nye driver til linux der understytter marvell PHY. Dog ikke den model der sidder på asus bundkortet.
Ellers må du jo bare bruge dit nvidia netkort imellem tiden.
Gravatar #9 - m_abs
7. mar. 2006 17:25
Nvidia netkort? Sådan et har jeg ikke :)
Gravatar #10 - amokk
7. mar. 2006 23:57
#9 sidder der ikke 2 forskellige marvell netkort onboard?
Gravatar #11 - m_abs
8. mar. 2006 15:52
Nej, der er kun et. Eller mere præcist jeg kan kun finde en RJ45 udgang bag på bundkortet. ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login