mboost-dp1
Musikproduktion + laptop?!
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg er ked af at have en stationær til at stå og fylde så meget.
Jeg spiller ikke vildt meget, og når jeg gør, så det mest ældre spil.
Men jeg arbejder meget som DJ og har ofte brug for at producere musik af forskellige genre.
Så spørgsmålet til Jer kloge herinde er så;
Hvilken (slags) laptop er bedst egnet til at producere musik på??
Bruger ofte REASON til at producere og det trækker alt for meget på min computer jeg har for tiden. Så håber I kan komme med nogle bud - eller om man helt skal holde sig fra at producere musik på laptops?
Mvh
Nick Rishøj
Jeg spiller ikke vildt meget, og når jeg gør, så det mest ældre spil.
Men jeg arbejder meget som DJ og har ofte brug for at producere musik af forskellige genre.
Så spørgsmålet til Jer kloge herinde er så;
Hvilken (slags) laptop er bedst egnet til at producere musik på??
Bruger ofte REASON til at producere og det trækker alt for meget på min computer jeg har for tiden. Så håber I kan komme med nogle bud - eller om man helt skal holde sig fra at producere musik på laptops?
Mvh
Nick Rishøj
Mit bud ville være, at droppe, at finde en laptop med et ordenligt indbygget lydkort og så, at købe et ordenligt eksternt lydkort, der dækker dine behov.
Kig efter en MacBook Pro med externlyd kort eller lyd interface.
Selv bruger jeg MacBook Pro med Digidesign 003 Rack og Command|8 controller.
Det er noget der duer :)
Ved ikke hvor meget du vil ofre på det, for det kan godt komme op i nogen ret høje priser.
Selv bruger jeg MacBook Pro med Digidesign 003 Rack og Command|8 controller.
Det er noget der duer :)
Ved ikke hvor meget du vil ofre på det, for det kan godt komme op i nogen ret høje priser.
#2 lydkortet kan være ligemeget, det der kommer ud af reason er stadig et resultat af den lyd som brugerne har formået at skabe bag reason interfacen.
Det samme gælder #3, lydkortet spiller ikke den store rolle i dette tilfælde, sørg dog for at få noget der kan byde på tilstrækkelige db, hvilekt de fleste indbyggede laptops har.
Reason er ikke noget krævende program, at din stationær ikke følger goodt med virker lidt underligt :P Men det er slf afhængig af projektets størrelse.
Det vigtige er blot dine ram og din CPU.
Så find noget DUALcore amd eller intel ca 2,4 ghz og så min. 2 GB ram, så er du ret godt kørende. som sagt disse to der bliver trukket meget på.
Hvad lydkort angår skal du ikke tænke for meget over dette.
Du kan altid installere ASIO4ALL hvis du syntes det kniber lidt..
Og så en sidst ting, onboard gfx kort <--- NIXEN!!!
Det samme gælder #3, lydkortet spiller ikke den store rolle i dette tilfælde, sørg dog for at få noget der kan byde på tilstrækkelige db, hvilekt de fleste indbyggede laptops har.
Reason er ikke noget krævende program, at din stationær ikke følger goodt med virker lidt underligt :P Men det er slf afhængig af projektets størrelse.
Det vigtige er blot dine ram og din CPU.
Så find noget DUALcore amd eller intel ca 2,4 ghz og så min. 2 GB ram, så er du ret godt kørende. som sagt disse to der bliver trukket meget på.
Hvad lydkort angår skal du ikke tænke for meget over dette.
Du kan altid installere ASIO4ALL hvis du syntes det kniber lidt..
Og så en sidst ting, onboard gfx kort <--- NIXEN!!!
#4 o_O?
Grafikkortet er da komplet irrelevant.
Nu har jeg kun begrænset erfaring med Reason men med Fruity Loops oplevede jeg gigantisk forskel på performance i forhold til hvor stor buffer jeg behøvede, at benytte på forskellige lydkort. Og en mindre buffer letter altså "arbejdet" en del.
Grafikkortet er da komplet irrelevant.
Nu har jeg kun begrænset erfaring med Reason men med Fruity Loops oplevede jeg gigantisk forskel på performance i forhold til hvor stor buffer jeg behøvede, at benytte på forskellige lydkort. Og en mindre buffer letter altså "arbejdet" en del.
ASIO4ALL (som kan bruges af alle, også alm. lydkort der ikke normalt ville understøtte ASIO) gør det muligt at vægle buffersize helt ned til 64 samples, hvilket må siges at være så lavt som det kan blive næsten.
Vedr. gfxkortet :P dette var bare et generelt råd hehe :)
Jeg syntes selv, at jeg fik forklaret at det vigtige var ram og cpu.
Vedr. gfxkortet :P dette var bare et generelt råd hehe :)
Jeg syntes selv, at jeg fik forklaret at det vigtige var ram og cpu.
Hvis jeg skal komme med et kvalificeret bud på dit behov, siger jeg helt klart en Macbook med max ram, Ableton Live og senere et interface fra Digidesign (der får du i øvrigt også Pro Tools med i købet).
DD
DD
Personligt bruger jeg en Dell Latitude D830 til at klare mine ting. Kører dog med ekstern lydkort. Den har rigeligt med kræfter til at trække Reason, Traktor, Acid Pro og Virtual DJ 5 Pro. Det er sådan set det eneste der betyder noget. Den er måske ikke lige den vilde spildjævel, men den klarer mine behov og så koster den ikke sindsygt meget.
Angående det at droppe at producere musik fra laptops, så ser jeg ingen grund til dette. Jeg klarer mig udemærket, men for det meste kører jeg også bare små fun tracks, små mini/megamixes og til tider en resampling eller to.
Alt afhængigt af hvad du roder med af musikproduktion, vil jeg dog anbefale at skaffe noget ekstern udstyr. Eksempelvis et USB Turntable, personligt kører jeg med 2 Numark TT1650 Direct Drives. Det er nu altid sjovt at lege lidt med dem og de klarer da også opgaven selv hvis det er ovre i det professionelle hjørne.
Nå, det blev en lidt længere post end jeg lige havde lagt ud med det skulle være. Hvis du har spørgsmål omkring noget, skal du være mere end velkommen til at kontakte mig, men vil også lige holde øje med tråden fremover :)
Angående det at droppe at producere musik fra laptops, så ser jeg ingen grund til dette. Jeg klarer mig udemærket, men for det meste kører jeg også bare små fun tracks, små mini/megamixes og til tider en resampling eller to.
Alt afhængigt af hvad du roder med af musikproduktion, vil jeg dog anbefale at skaffe noget ekstern udstyr. Eksempelvis et USB Turntable, personligt kører jeg med 2 Numark TT1650 Direct Drives. Det er nu altid sjovt at lege lidt med dem og de klarer da også opgaven selv hvis det er ovre i det professionelle hjørne.
Nå, det blev en lidt længere post end jeg lige havde lagt ud med det skulle være. Hvis du har spørgsmål omkring noget, skal du være mere end velkommen til at kontakte mig, men vil også lige holde øje med tråden fremover :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.