mboost-dp1

Maskinen lagger - nogen ideer?

Gå til bund
Gravatar #1 - Krushave
16. jan. 2008 12:48
Jeg har et lille problem med min maskine, så jeg tænkte at folk jo er så kloge på computere herinde så det kunne være i kunne hjælpe.

Min maskine er begyndt at lagge rigtigt meget. Det skal forståes, sådan at når jeg spiller eller jeg ser film, kører det fint i ca. 30 sek til 1 minut hvorefter det hakker rigtigt meget i ca. 5-10 sek, og sådan bliver den bare ved med. Nogen ideer? ( Det skal siges det også sker når jeg ser filmklip på nettet, såsom youtube, det er bare mere tydeligt i spil, og film. )

Den er lige formateret så alle drivere er up-to-date, jeg har ligeledes lige kørt en ram-test som ikke fandt nogen fejl. Jeg har ligeledes prøvet at sætte mit gamle grafikkort i, men der var den samme fejl. Nogen der har en ide til hvad det kan skyldes. Kan det være bundkort eller harddisk der er ved at give op eller hvad?

Maskinen: (Ved godt det er ved at være noget aldrende materiale men der er ikke lige råd til at opgradere lige foreløbigt...)
P4 - 2,4 Ghz
Asus P4T - 533C
1 Gb RD-ram
XFX GeForce 7800 GS(AGP)

PS: Alt dette startede efter en formatering af harddisken.
Gravatar #2 - vandfarve
16. jan. 2008 15:04
Et vildt gæt vil være, at computeren begynder at hente data fra harddisken i stedet for rammene. Det vil sandsynligvis forklare, hvordan spillet/filmen/streamningen kan køre fejlfrit i en periode, derefter blive haltet og så fortsætte som intet var hændt.

Jeg er ingen ekspert, men hvis du bruger flere ram-stænger, så tjek om alle faktisk virker. Det kunne godt være, at du efter at have formateret disken måske har glemt en driver til eksempelvis chipsettet.

En anden teori er, at en af de nye drivere (måske til GPU) faktisk har medført en bug, og det således skyldes problemerne. Prøv at finde de gamle drivere frem til komponenterne (start som sagt med GPU'en), og se om det løser problemet.
Gravatar #3 - rackbox
16. jan. 2008 15:14
Du har naturligvis tjekket, at der ikke kører en-eller-anden process, der suger CPU/HD?
Gravatar #4 - vandfarve
16. jan. 2008 15:22

Kom lige til at huske en lignende episode, der skete for mig. Efter min gamle AMD XP-computer crashede, så resettede den bundkortopsætningen automatisk (og uden min viden), hvilket betød, at processoren clockede 50% ned. Jeg opdagede det først, da jeg smed BF2 i maskinen, som den slet ikke kunne klare!
Gravatar #5 - Krushave
16. jan. 2008 22:52
Jeg har allerede prøvet modificerede drivere og de "gamle" drivere til grafikkortet og her var der ingen ændring på afviklingen.

Med hensyn til om der skulle være nogen processer, som ligger og kører i baggrunden, kan jeg heller ikke finde noget som er ud over hvad der skal være.

Ideen med bundkortet, skulle være blevet resettet, tvivler jeg noget på da spillene kører som de skal ind imellem det lagger. Hvis det var tilfældet burde det vel være en konstant nedsættelse af ydelsen, og ikke i intervaller?? Men ellers et godt og anderledes bud... Andre ideer?
Gravatar #6 - zin
17. jan. 2008 00:21
#5:
Anskaf dig en ekstra RAM-stang og test med - og ... Køb en harddisk, installer Windows på den og se om fejlen er den samme.
Hvis begge resultater (og begge benyttet på samme tid) returnerer fejl (altså, at dette stadig forekommer), så ligger fejlen på bundkortet.
Gravatar #7 - chrown
25. jan. 2008 21:04
Nu kan det godt være dette svar er lidt ved siden af, men jeg har selv haft problemer med DVD-afspilning der laggede fordi der var nogle problemer med DMA (Direct Memory Access) for mit DVD-drev. Windows ændrede hele tiden min indstilling tilbage til PIO (som er en anden mindre effektiv måde at overføre data fra IDE enheder). Tjek i Enhedshåndtering på dit DVD-drev om den er sat til DMA eller PIO mode 2. Hvis den er sat til PIO så prøv at indstil den til DMA og genstart. Hvis den står tilbage i PIO så kan du tvinge DMA til. Her er en guide: http://winhlp.com/node/10

Det virker dog ikke til at være problemet i dit tilfælde, men det var nu også mest til hvis andre måske kunne løse problemet på denne måde.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login