mboost-dp1
Kun 60% af ram tilgængeligt?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har lige købt en ny IBM-bærbar. Når jeg spørger om systeminformation får jeg bl.a. følgende:
Total Physical memory: 2046 MB
Avail. Physical memory: 1296 MB
Vil det med andre ord sige, at 40% af ram går til andre ting?
Total Physical memory: 2046 MB
Avail. Physical memory: 1296 MB
Vil det med andre ord sige, at 40% af ram går til andre ting?
Det vil, afhængigt af styresystem og hvordan du tjekker det sige, at 40% af din hukommelse er i brug på det tidspunkt du tjekker.
Det skal du absolut ikke bekymre dig om, det er langt hen af vejen en god ting. Hvis du har tjekket lige efter at dit styresystem booter er det dog højt, men hvis det er et Windows system er det sikkert meget normalt...
Det vil, afhængigt af styresystem og hvordan du tjekker det sige, at 40% af din hukommelse er i brug på det tidspunkt du tjekker.
Det skal du absolut ikke bekymre dig om, det er langt hen af vejen en god ting. Hvis du har tjekket lige efter at dit styresystem booter er det dog højt, men hvis det er et Windows system er det sikkert meget normalt...
Hvis du bruger vista så er det på grund af at vista cacher programmer du bruger ofte i rammene..
Så bare tag det roligt, rammene skal nok blive frigivet når du skal bruge dem..
Så bare tag det roligt, rammene skal nok blive frigivet når du skal bruge dem..
Så vil jeg mene at det er lidt for meget.
Den bruger 750 MB.
Da det er en bærbar, bruges noget af det sikkert til grafikkortet, og mit gæt vil være at det er ca. 128MB. Muligvis 256MB, men det tvivler jeg på.
Med 128MB til grafikkortet, har Windows, Outlook, og Opera tilsammen brugt 622MB (494MB, hvis det er 265MB grafik).
Spørgsmålet er så, hvad der tager alt det, og der kan svaret godt tænkes at være, at det er alt det lort som producenten sikkert har installeret på maskinen. Prøv at se nede ved siden af uret, om der ser ud til at være startet en masse.
Så vil jeg mene at det er lidt for meget.
Den bruger 750 MB.
Da det er en bærbar, bruges noget af det sikkert til grafikkortet, og mit gæt vil være at det er ca. 128MB. Muligvis 256MB, men det tvivler jeg på.
Med 128MB til grafikkortet, har Windows, Outlook, og Opera tilsammen brugt 622MB (494MB, hvis det er 265MB grafik).
Spørgsmålet er så, hvad der tager alt det, og der kan svaret godt tænkes at være, at det er alt det lort som producenten sikkert har installeret på maskinen. Prøv at se nede ved siden af uret, om der ser ud til at være startet en masse.
Grafikkortet er et dedikeret 256MB ATI Mobility FireGL V5250, så det skulle gerne ikke dræne maskinen for ram.
Hvis jeg kigger i nederste højre hjørne, så er "kun" disse programmer startede:
Outlook
Intel 3945ABG netkort
Diskkeeper Lite
AVG-antivirus
Thin Vantage Access Connections
LAN-forbindelse
Lydstyrke
Hvis jeg kigger i nederste højre hjørne, så er "kun" disse programmer startede:
Outlook
Intel 3945ABG netkort
Diskkeeper Lite
AVG-antivirus
LAN-forbindelse
Lydstyrke
Så er det fuldstændigt vanvittigt, at den bruger så meget :-(
Jeg ville nok prøve at stoppe:
Intel 3945ABG netkort
Diskkeeper Lite
...og se hvad der sker. Hvis det ikke hjælper ville jeg nok midlertidigt stoppe AVG-antivirus (skal naturligvis startes igen!!!), bare for at se om dét hjalp.
Hvis intet at det hjælper, så må problemet jo være et andet sted
Så er det fuldstændigt vanvittigt, at den bruger så meget :-(
Jeg ville nok prøve at stoppe:
Intel 3945ABG netkort
Diskkeeper Lite
...og se hvad der sker. Hvis det ikke hjælper ville jeg nok midlertidigt stoppe AVG-antivirus (skal naturligvis startes igen!!!), bare for at se om dét hjalp.
Hvis intet at det hjælper, så må problemet jo være et andet sted
Kan anbefale at bruge programmet Autoruns, det giver dig en komplet oversigt over alt hvad der startes op i Windows.
Har prøvet at køre det program, du nævner, Autoruns.
Der kører en masse, kan jeg se, men hvad er egentlig meningen med programmet? Kun at kigge, hvilke programmer og processer er startede? Eller kan man tweake med programmet?
Der kører en masse, kan jeg se, men hvad er egentlig meningen med programmet? Kun at kigge, hvilke programmer og processer er startede? Eller kan man tweake med programmet?
#10 Du bliver først og fremmest opmærksom på, hvad der kører på din computer. Derfra kan du vælge at undersøge alle programmerne/processerne én for én i håbet om, at du kan finde nogle ubrugelige eller måske endda nogle skadelige (Brug google.dk som opslag). Når du så har den information, så kan du gennem msconfig (Start -> Kør -> "msconfig") vælge, om de skal fjernes fra opstartslisten.
Piece of cake!
Piece of cake!
Som 11 nævner, så kan du prøve at google programmerne.
Alternativt kan du i msconfig, under det første faneblad, vælge "diagnostisk start" og så genstarte din computer. Kun de mest grundlæggende funktioner bliver så indlæst.
Virker det, så vælg "Valgfri start" og tag dem så en af gange i listen. På den måde burde du kunne indsnævre mængden af programmer der kan være synderen.
Autoruns viser langt flere ting der starter op end msconfig, så kan være forvirrende at bruge, og kræver nok også indsigt i hvad der er "normalt" for windows.
Anvend evt. procesexplorer - en avanceret udgave af joblisten. Her kan du få meget detaljerede oplysninger om de programmer der er aktive i hukommelsen.
Som 11 nævner, så kan du prøve at google programmerne.
Alternativt kan du i msconfig, under det første faneblad, vælge "diagnostisk start" og så genstarte din computer. Kun de mest grundlæggende funktioner bliver så indlæst.
Virker det, så vælg "Valgfri start" og tag dem så en af gange i listen. På den måde burde du kunne indsnævre mængden af programmer der kan være synderen.
Autoruns viser langt flere ting der starter op end msconfig, så kan være forvirrende at bruge, og kræver nok også indsigt i hvad der er "normalt" for windows.
Anvend evt. procesexplorer - en avanceret udgave af joblisten. Her kan du få meget detaljerede oplysninger om de programmer der er aktive i hukommelsen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.