mboost-dp1

Køb af skærm

Gå til bund
Gravatar #1 - duck-1
15. apr. 2003 17:46
Hejsa, jeg skal ud og ha ny skærm nu hvor man snart får feriepenge.

jeg har overvejet en 18-19 tommer LCD, enten samsung, hitachi eller sony

men en ven siger at LCD er til at brække sig over og jeg skal ta at købe en 21 tommer CRT.

hvad syntes i ?

jeg har ca 6500-7300.- til rådighed

Duck-1
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
15. apr. 2003 19:05
Hvis du skriver hvad du skal bruge den til, til at læse på? til at game på? til at lave grafik på? etc.
Gravatar #3 - amokk
15. apr. 2003 19:45
køb en alm. billedrørsskærm, medmindre du kun skal køre kontorprogrammer..

de er billigere ved samme billedstørrelse

de har bedre farver

de kan køre flere opløsninger, en TFT skærm er kun skarp i een opløsning som den er lavet til, og kan ikke køre højere opløsninger end dette

de kan ses fra alle vinkler og stadig vise de rigtige farver

de opdaterer billedet hurtigere så spil og film osv. ser mere flydende ud

man risikerer ikke at enkelte pixels brænder af så man har sorte huller
Gravatar #4 - duck-1
15. apr. 2003 19:57
jeg skal bruge den til lidt af hver, men mest kontorprogs...
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
15. apr. 2003 20:20

Det amokk skriver er det jeg også ville ha' sagt, så du må vælge, hvis du syntes at det vigtigste er at den ikke fylder så meget, så tag LCD'en, men hvis du vil have en god skærm, og du har en meget god og stor skærm for 7000 kr., så tag CRT'en...

Jeg ville, sådan som skærme er nu, vælge en CRT.
Gravatar #6 - duck-1
16. apr. 2003 04:49
jeg takker...

CRT it is.

Duck-1
Gravatar #7 - KozmoNaut
16. apr. 2003 07:07
Jeg vil så lige bryde ind og sige at jeg er meget tilfreds med min 17" Acer AL732 fladskærm.

Den har forbløffende gode farver og en ret bred synsvinkel før billedet bliver mærkeligt.

Samtidigt har den en responshastighed på 16ms, hvilket er lidt mere end 60 billeder i sekundet, så den er ganske udemærket at spille på, men OK... jeg er så heller ikke en hardcore gamer. Film er heller ikke noget problem, da de jo kører med 24 billeder i sekundet.

Hvis man er hardcore gamer, eller arbejder med grafik, hvor der skal være 100% perfekte farver, så er en CRT-skærm det bedste.

Hvis man derimod sætter pris på pladsbesparing, knivskarp tekst samt sundheds- og miljøfaktoren (en fladskærm bruger en del mindre strøm end en CRT), så er en fladskærm nok bedst.

Jeg ved i hvertfald at jeg er glad for min skærm.
Gravatar #8 - duck-1
16. apr. 2003 15:09
har set på den acer, men problemet er bare jeg gerne vil ha en 19 tommer..

sytten er for lille..

så nu har jeg bestilt en 21 tommer Samsung 1100DF

håber det er kram
Gravatar #9 - cas2
17. apr. 2003 07:23
Nu har du godt nok bestilt, men jeg vil alligevel give mit besyv med ang. TFT skærme. Skal man have TFT skærme vil jeg sige: Glem alt om at spare den sidste 1000 kr seddel, få dig en 100% digital DVI skærm. Samsung 191T kan varmt anbefales (~7500 kr) (Har selv 181T'eren). Angående spil vil jeg sige det er meget et tilvæningsspørgsmål. Spiller du kun strategi spil o.lign. vil jeg mene en hq TFT skærm er at foretrække (Den koster bare dobbelt så meget :-( ) Til fps spil vil mange fokusere på ghosting, ihvertfald i starten. Når man har vænnet sig til hvordan det ser ud, begynder man (jeg ihvertfald) at fokusere på den sublime billedkvalitet der er i semi 2-d scener. Dvs. når man går lige ud, kigger på landskabet etc. I scenerne hvor det hele går meget hurtigt, har man alligevel ikke tid til at nyde baggrundsgrafikken. Unreal 2 fx. har jeg virkeligt nydt at spille!
Det er dog vigtigt at man har et godt grafikkort, hvis man vil game på en TFT skærm. Det er så absolut at foretrække altid at køre native opløsning, hvilket er 1280x1024 for næsten alle skærme. Alt i alt er det lidt pricey at begive sig ud i 18"+ TFT verdenen, men står du med små 10k til grafikkort og skærm, kan du få en combo som både dig selv og vennerne vil vende sig om efter. Og så kan man jo altid have en crt som sek. skærm ;-)

PS: Tag og få dig et 5 BNC RGB kabel til din nye skærm. Det koster et par hundrede, men giver langt mindre forvrængning ved høje refresh rates.
Gravatar #10 - KozmoNaut
24. apr. 2003 06:20

Min Acer har både VGA og DVI (og S-Video og Composite RGB)...

Den kostede 5000,-
Gravatar #11 - duck-1
24. apr. 2003 14:47
nå, nu har jeg så bestilt en ny skærm. afbestile den anden..

Samsung 191T til 6800 spir..

fuck jeg glæder mig til den kommer ind af døren...

og jeg har et 5 BNC RGB kabel..

Duck-1
Gravatar #12 - Bloonz
26. apr. 2003 05:30
Duck-1 ... køb en LG 17" til 1200 den er super god og bedst til prisen! brug derefter resten af pengene på evt en ny HD? hurtigere inet? mus? eller noget andet :) Fatter ikke du bruger så mange penge..

Faktisk hvad Amok siger ;)

- Bloonz
Gravatar #13 - amokk
26. apr. 2003 12:58
#12 nu kunne det jo være at man gerne ville købe en god skærm een gang for alle, i stedet for en lille snoldet 17" som man hurtigt bliver træt af...

det er altid bedre at købe dyrt ind af ordentlig kvalitet osv. end at spare på det hele
Gravatar #14 - duck-1
1. maj 2003 10:38
jeg har en 17 crt.. så det ville være snotdumt at købe sådan en...

har fået min samsung 191T, og fuck hvor er den fed... har ikke fortrudt en eneste gang.

og den er bare kæmpe stor... og vejer kun 6kg.. det bliver ikke bedre
Gravatar #15 - cas2
1. maj 2003 11:06
Congrats! Velkommen i 1X1T "klubben". Eneste problem jeg kan se ved den er at man hurtigt får lyst til at få en mere .... $$$$
Gravatar #16 - duck-1
2. maj 2003 04:57
hehe

jeg takker, bukker og nejer.

tjaa. jeg kører med den gamle 17" ved siden af, så det er ikke det jeg har brug for lige nu
Gravatar #17 - DiZaster
25. maj 2003 11:05
Min egen skærm er begyndt at svigte alvorligt så nu er jeg på udkig efter en erstatning. Jeg så en fed monitor hos den hedengangne avis "Dagen". En dejlig skærm, men kan ikke huske hvad mærke det var.

Nogen der ved hvad de hed?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login