mboost-dp1
Køb af projektor
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg skal til at købe en projektor, som primært skal bruges til spil og film. Har tænkt mig at bruge 5000-6000 kr. på den. Jeg har fundet flere forkskellige inde på hifipriser.dk, men kan ikke finde ud af hvilken jeg skal vælge. Er der nogen der kan give mig nogle gode råd?
- DLP eller LCD?
- Billedklarhed, ANSI Lumens?
- Billedkontrastforhold?
- Max. opløsning?
- Videoformat? HDTV?
- Lampe???
- DLP eller LCD?
- Billedklarhed, ANSI Lumens?
- Billedkontrastforhold?
- Max. opløsning?
- Videoformat? HDTV?
- Lampe???
Det er en jungle derude,
DLP er foretrukket blandt filmfanatikere fordi den er bedst til at vise film.
LCD har haft den fordel at den hvide farve er bedre og derfor er den rigtig god til powerpoint.
Teknologien i de 2 typer er ved at være så god at der ikke er den store forskel mere.
ANSI Lumens
under 1500 - så skal du have mørklægningsgardiner i stuen for at se noget på en solrig dag.
1500-2000 - så kan du se skærmen hvis du nogle gode alm. gardiner.
2000 - og opefter kan stadig blive generet at direkte sollys.
Max. opløsning kommer an på hvor detaljeret et computer billede du vil have.
Billedkontrastforhol, videoformat HDTV kommer jo an på hvad du har tænkt dig at koble på. De nye spillekonsoller understøtter HDTV og til næste år lanceres DVB (Digital Video Broadcast), som forhåbentligt kommer til at være i HDTV. Derudover er der allerede sattelitkanaler der sender i HDTV.
Lampe??? Tjeck brændetiden og en ny pæres pris, det er ikke sikkert at alle producenters brændetider er målt ens, men det kan give et billede af hvilke omkostninger din projector har.
Kig efter om brændetiden er målt i economy/wisper mode.
Og så held og lykke :-)
DLP er foretrukket blandt filmfanatikere fordi den er bedst til at vise film.
LCD har haft den fordel at den hvide farve er bedre og derfor er den rigtig god til powerpoint.
Teknologien i de 2 typer er ved at være så god at der ikke er den store forskel mere.
ANSI Lumens
under 1500 - så skal du have mørklægningsgardiner i stuen for at se noget på en solrig dag.
1500-2000 - så kan du se skærmen hvis du nogle gode alm. gardiner.
2000 - og opefter kan stadig blive generet at direkte sollys.
Max. opløsning kommer an på hvor detaljeret et computer billede du vil have.
Billedkontrastforhol, videoformat HDTV kommer jo an på hvad du har tænkt dig at koble på. De nye spillekonsoller understøtter HDTV og til næste år lanceres DVB (Digital Video Broadcast), som forhåbentligt kommer til at være i HDTV. Derudover er der allerede sattelitkanaler der sender i HDTV.
Lampe??? Tjeck brændetiden og en ny pæres pris, det er ikke sikkert at alle producenters brændetider er målt ens, men det kan give et billede af hvilke omkostninger din projector har.
Kig efter om brændetiden er målt i economy/wisper mode.
Og så held og lykke :-)
#1 i en standard proff. projektor har pæren en levetid på mellem 2000 og 4000 timer, og lumens kan falde i hele perioden. De er ret dyre at skifte ud.
I projektorer med LCD skal du også være opmærksom på, at 'kvaliteten' af billede kan forringes over tid, på grund af varmen fra pæren 'skader' LCD panelet.
I projektorer med LCD skal du også være opmærksom på, at 'kvaliteten' af billede kan forringes over tid, på grund af varmen fra pæren 'skader' LCD panelet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.