mboost-dp1
Kan mit bundkort tåle og køre med en cpu speed den ikke kan tåle???
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har et sus a7v motherboard og inde på deres hjemmeside står der at bundkortet max kan klarer 1400 mhz men jeg har en cpu på 2000 mhz i kan det skade cpu og bundkort på længere sigt... Jeg ville blive glad for et par hjælpende ord...
Jeg har et tilsvarende bundkort og hvis det 'kun' er et Asus A7V, så kan din processor ikke køre mere end 1300MHz - uanset hvor hurtig din CPU er.
Så hvis du smider din 2000MHz CPU i, så vil kan den kun køre 1300MHz, hvilket hverken dit bundkort eller CPU vil tage skade af.
Jeg vil dog nok anbefale, at du smed 500kr efter et lidt mere moderne bundkort, så du kan udnytte din CPU bedre.
Så hvis du smider din 2000MHz CPU i, så vil kan den kun køre 1300MHz, hvilket hverken dit bundkort eller CPU vil tage skade af.
Jeg vil dog nok anbefale, at du smed 500kr efter et lidt mere moderne bundkort, så du kan udnytte din CPU bedre.
hvis det er er Asus A7V med via KT133 chipset, kan du kun køre 100 MHz på din FSB (dvs. 100 MHz bushastighed).
Så vil du kun kunne udnytte CPUer som er lavet til 100 MHz FSB, de største af disse er, så vidt jeg ved, Athlon 1400MHz og Duron 1800 MHz.
Har du derimod et Asus A7V133 med via KT133A chipset, kan du sagtens køre med alle Socket A processorer, så længe de har en FSB på 133 MHz, hvilket er alle op til XP2400...
Jeg går ud fra at den CPU du vil bruge er en XP2400 (2GHz). Den laver de 2000 MHz ved at gange FSB hastigheden på 133 med 15. (133*15=2000). Hvis du sætter den i et A7V som kun kan køre på til 100 MHz på FSB vil du miste 25% af hastigheden (100*15=1500 MHz).
Men søg lidt på edbpriser.dk, det skulle være muligt at finde en CPU til Socket A som kører 133 MHz på FSB (der står sandsynligvis 266 MHz når du søger derinde.)
Hvis du har et A7V så køb et nyt motherboard, her kan jeg anbefale et af dem med Nforce 2 chipset, og så en Athlon Barton CPU med 200 MHz FSB
#2 du har ikke helt ret...
"så kan din processor ikke køre mere end 1300MHz - uanset hvor hurtig din CPU er."
well, processor=CPU...
og motherboardet tager på ingen måde skade af at køre med en CPU som er underclocket... det som skader, er den ekstra varmeudvikling der kommer ved overclocking, det slider komponenterne.
Så vil du kun kunne udnytte CPUer som er lavet til 100 MHz FSB, de største af disse er, så vidt jeg ved, Athlon 1400MHz og Duron 1800 MHz.
Har du derimod et Asus A7V133 med via KT133A chipset, kan du sagtens køre med alle Socket A processorer, så længe de har en FSB på 133 MHz, hvilket er alle op til XP2400...
Jeg går ud fra at den CPU du vil bruge er en XP2400 (2GHz). Den laver de 2000 MHz ved at gange FSB hastigheden på 133 med 15. (133*15=2000). Hvis du sætter den i et A7V som kun kan køre på til 100 MHz på FSB vil du miste 25% af hastigheden (100*15=1500 MHz).
Men søg lidt på edbpriser.dk, det skulle være muligt at finde en CPU til Socket A som kører 133 MHz på FSB (der står sandsynligvis 266 MHz når du søger derinde.)
Hvis du har et A7V så køb et nyt motherboard, her kan jeg anbefale et af dem med Nforce 2 chipset, og så en Athlon Barton CPU med 200 MHz FSB
#2 du har ikke helt ret...
"så kan din processor ikke køre mere end 1300MHz - uanset hvor hurtig din CPU er."
well, processor=CPU...
og motherboardet tager på ingen måde skade af at køre med en CPU som er underclocket... det som skader, er den ekstra varmeudvikling der kommer ved overclocking, det slider komponenterne.
men så er der ossec et andet problen nu hvor jeg har fået et par svar når pcen tænder op står der at cpuen er Athlon Xp 2400+ men når den så er tændt viser det at det er en 1500 mhz duron. Og kunne i hentyde til en side der sælger motherboard til denne cpu men som osse understøtter sdram
Dine 1500 MHz skyldes formentligt at bundkortet kun kan køre med 100 MHz bus og max multiplyer er 15. I så fald kan du ikke få den til at køre hurtigere.
Du skriver ikke om det er DDR ram du har, hvis det er kan jeg anbefale dette kort: http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-produc... det er billigt og virker fortrineligt :-)
Du skriver ikke om det er DDR ram du har, hvis det er kan jeg anbefale dette kort: http://www.multimediaworld.dk/templates/imw-produc... det er billigt og virker fortrineligt :-)
#4 du svarer ikke på mit spørgsmål. hvad hedder motherboardet præcist?
kan du komme til at vælge 133 MHz FSB i BIOS?
hvis du kan det, og CPUen så kører 2000 MHz er det som det skal være...
ellers så køb det board som #5 henviser til, og en stang DDR RAM... alternativt hvis du VIL beholde dine SD RAM så tag et http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94820
kan du komme til at vælge 133 MHz FSB i BIOS?
hvis du kan det, og CPUen så kører 2000 MHz er det som det skal være...
ellers så køb det board som #5 henviser til, og en stang DDR RAM... alternativt hvis du VIL beholde dine SD RAM så tag et http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94820
Mit motherboard hedder Asus A7V. Og da jeg ændrede fsb'en kunnne min pc godt tænde men der kom intet skærm billede så jeg blev nød til skifte min cpu for at resette biosen. Og derefter begyndte den at virke igen
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.