mboost-dp1

Kan en 300 watt psu trække mit system?

Gå til bund
Gravatar #1 - jhj
26. apr. 2004 20:01
Jeg står i den situation, at jeg skal opgradre min Pc; det drejer som en ny psu og et nyt grafikkort. Jeg har kig på en god lydsvag 300 watt psu og det grafikkort, jeg køber, bliver enten et Geforce fx 5900 XT eller Radeon 9800 pro. Mit spørgsmål lyder: Kan den strømforsyning trække begge disse kort samt resten af mit system [P4 2.6 ghz (800 fsb), MSI Neo 648f, 512 mb ram (pc 3200), 80 GB Maxtor HD, 40 GB Maxtor HD, DVD-drev]?

Tak på forhånd
Gravatar #2 - Plague
27. apr. 2004 09:58
Det kommer nok til at knibe tror jeg...
Har selv lige købt en ny 500W fordi min 350W ikke kunne følge med længere og mit system er/var:

P4 2.8Ghz 800FSB
ASUS P4C800 Deluxe
512MB RAM
Radeon 9800Pro
1 X WD Raptor 36GB SATA
2 X WD 250GB SATA
Brænder og DVD drev
og en masse Casemod men det er begrænset hvad det bruger af strøm....
Gravatar #3 - jhj
27. apr. 2004 13:52
Ok,

Men jeg har lige fået at vide et andet sted, at det ikke er watt'ene, der er det vigtigste; men derimod hvor mange ampere den kan præstere. Den jeg køber, præsterer 15A i +12V, 28A i 3.3V og 30A i 5V. Kender nogen noget til den slags, og er det nok til at trække mit system med det nye grafikkort?

Her er lige et link til psu'ens specs: http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&produc...
Gravatar #4 - wizax
27. apr. 2004 13:52
Det kommer MEGET an på hviken strømforsyning det er..

Nogle strømforsyninger læsster tonsvis af Watt ud, dog på de forkerte spændinger. andre helt billige/dårlige hælder de samme watt ud, så længe de ikke er belastet...

Jeg ville først og fremmest finde en PSU fra et af de velkendte mærker, og så er det ikke 100% vigtigt hvor mange watt den er opgivet til. 300Watt SKULLE være nok til dit setup, hvis det er en af de gode.
Gravatar #5 - wizax
27. apr. 2004 13:53
hehe... Watt. Ampere... det er 2 sider af samme sag.

P (watt) = A (ampere)* U (Volt)
Gravatar #6 - jhj
27. apr. 2004 13:55
Ok, tak for det råd. Er Nexus ikke et forholdsvist anerkendt mærke?
Gravatar #7 - wizax
28. apr. 2004 07:10
jeg har ikke hørt om det, men jeg har ikke interesseret mig ret meget for PSU'er. Jeg kører selv med en Termal Take.
Gravatar #8 - amokk
29. apr. 2004 21:09
#4 hmmm hvordan kan en PSU sende "tonsvis af Watt ud" når den ikke belastes?

effekt-angivelsen siger noget om hvor mange watt den afgiver ved max belastning.

#5 nej, det nytter ikke meget om den så giver 40A ved 12v hvis det som bruger mest strøm skal have 3.3v

#7 hvis du nu ville uddybe din opfordring, i stedet for at svine en butik til, kunne det være jeg ikke havde ratet dig ned.
Gravatar #9 - wizax
1. jun. 2004 13:20
#8:
Hvis du ikke vil snakke i "lægmans-termer" synes jeg at du skal tale fagsprog istedet for at rakke andre ned..

Hvis du vil være helt penippen over angivelser i postene synes jeg at du skulle skrive bedre selv.

Du mener at Watt og Ampere ikke er 2 sider af samme sag..... mystisk, er du sikker på at du ved noget om hvad du egentligt siger?

Jeg har ikke svinet en butik til på noget tidspunkt... Jeg har givet gode (synes jeg selv) råd, da jeg har haft et par uheldige oplevelser med lige netop dem.

Men hvis du vil have en af episoderne uddybet, synes jeg at du skal fange mig på messengeren.... [email protected]. Jeg har ingen interesse i at skrive den herinde.
Gravatar #10 - amokk
1. jun. 2004 20:54
jeg er ikke helt klar over hvad man skal forstå ved "lægmands-termer"

jeg er ikke uddannet elektriker, men er 1/3 igennem IT-ingeniørstudiet, og har også deltaget i faget kredsløbsanalyse (elektronik) - jeg har svært ved at se hvad du helt præcist mener med at jeg skal tale fagsprog

Watt er produktet af Volt og Ampere, og det er rigtigt at de er afhængige af hinanden, man er nødt til både at se på spænding (V) og strømstyrke (A) for at se om noget er tilstrækkeligt. som jeg selv sagde før, "det nytter ikke meget om den så giver 40A ved 12v hvis det som bruger mest strøm skal have 3.3v"
Gravatar #11 - wizax
2. jun. 2004 06:18
Lægmands termer betyder, at man taler/skriver i ikke nødvendigvist 100% præcise vendinger, men i et sprog som de fleste kan forstå. Hvorimod fagsprog er hvor man kaster om sig med diverse forkortelser og fremmedord, så kun dem der allerede ved en masse om emnet kan følge med.

"effekt-angivelsen siger noget om hvor mange watt den afgiver ved max belastning."

er et godt eksempel på at man (her du), stiller sig imellem 2 stole, da du på den ene side ikke siger ret meget mere end du lige kritiserede mig for, og på den anden side ikke er særligt præcis i dine udtalelser.

MHT til dine Watt-beskrivelse, så synes jeg at du skal kigge på mine indlæg, og læse dem igen. Vile det være mere forståeligt for manden hvis jeg skrev:

"Nogle strømforsyninger kan levere mange Watt, men gør det desværre på 3.3 eller 5 V forsynings-spændingen istedet for på 12 V hvor der er brug for at kunne trække mange enheder. Andre PSU'er leverer kun de angivne Watt ved spidsbelastninger og kan ikke opretholde forsyningsspændingen hvis de bliver belastet i længere tid ad gangen, på grund af for dårlige materialer og underdimensionerede komponenter."

istedet for:

"Nogle strømforsyninger læsster tonsvis af Watt ud, dog på de forkerte spændinger. andre helt billige/dårlige hælder de samme watt ud, så længe de ikke er belastet..."

Hvad tror du han fatter mest af?

I ligningen P = U*I er U som regel temmelig fast på strømforsyninger, hvilket vil give et direkte proportionalt forhold mellem P (Effekten) og I (Ampere).
Hvordan P så er fordelt mellem de forskellige U-output er op til producenten at bestemme og brugeren at vurdere behovet for.

Og lige til din 12/3.3V analogi, så er det faktisk på 12V FS'en at der bliver trukket flest Watt, da all enhederne der ikke sidder på bundkortet (og mange Grafikkort i dag) bruger 12V som primær forsyningskilde.
Gravatar #12 - amokk
2. jun. 2004 10:02
#11 ja din ænden formulering giver pludselig mening, det giver ingen mening at sige at en PSU kan hælde tonsvis af watt ud, så længe den ikke bliver belastet.

effekten (watt) som bliver afsat i systemet afhænger jo netop af den belastning kilden (PSUen) får.

I=U/R
P=U*I

strømstyrke (A) er proportional med efffekt (W) så længe vi taler om samme spænding, og KUN så længe

ang. 12V/3.3 v var det blot et eksempel, for lige at understrege at strømstyrken (Ampere) ikke er det eneste vigtige, men det er også vigtigt at strømstyrken er stor på de rigtige spændinger.

nåh nu vil jeg ikke diskutere det mere, håber vi nogenlunde forstår hinanden nu
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login