mboost-dp1

IDE porte

Gå til bund
Gravatar #1 - mole02
12. dec. 2002 10:33
Davs du!

Jeg har netop investeret i én ny harddisk, så jeg på nuværende tidspunkt har 3 IDE hardware ting. En "langsom" harddisk, den nye hurtige harddisk og en CD-brænder. Hvordan er den optimale måde at konfigurere dem i biasen? Altså hvad skal være "Primary master - primary slave - secondary master - secondary slave"?

Et andet spørgsmål i den forbindelse er, om jeg kan installere XP på min nye harddisk og samtidig beholde alt dataen på min gamle harddisk (der er også installeret XP på den)? Giver det mening? Altså om jeg kan undgå at lave backup af alting og starte op med en frisk installation, selv om der ligger en gammel xp installation på min gamle hardisk?!

Håber i kan hjælpe

Vh. Morten
Gravatar #2 - BurningShadow
12. dec. 2002 10:41
Den harddisk du vil boote på, skal være primær master.
Den gamle harddisk, ville jeg nok placere som primær slave.
Brænderen, ville jeg udskifte til en SCSI ;) Nej, mere seriøst, så ville jeg nok placere den som sekundær slave.
Gravatar #3 - nightH
12. dec. 2002 18:16
hmm.. jeg er lang fra enig med #2(BS), min erfaring siger mig at windows ikke kan lide 2 hardiske der er aktive på samme IDE-kanal (har set alt fra reboot kort efter opstart af windows til brugere der har været MEGET kede af det pga de har flyttet data fra den ene til den anden disk, men beklagligvis har windows lavet CRC-errors i disse filer så brugeren har stået med en bunke værdiløse data)
men jeg vil dog lige til sidst sige at jeg ikke ved om dette også gør sig gældende under XP (men det tror jeg da jeg også har set det ske under dos)

/edit
DOH!! der skulle selvfølgeligt have stået 2 AKTIVE PRIMÆRE PARTITIONER på samme IDE-kanal. det er intet til hinder for at have 2 hardiske på samme kanal ;)
edit/
Gravatar #4 - Wolly
13. dec. 2002 07:46
Angående opsøtning er jeg helt enig med BurningShadow...

Da jeg skulle lave samme harddisk stunt som dig, pillede jeg min gamle harddisk med windows XP ud. Installerede det på den nye, konfigurerede BIOS'en til at starte på den nye, og satte så den gamle til igen... Det virkede fint.

Har også prøvet med flere af mine venners harddiske som sec.master og det virkede også fint selvom at der var XP på...

Håber at du kunne bruge det til noget :-)

Shit Sorry havde ikke læst BurningShadow's post ordenligt...
Det er efter min mening IKKE optimalt at sætte de to harddiske på samme IDE kabel.
Tag den du bruger mest og som du har dit system på (formoder at det er den nye) og sæt den som master på den ene kontroler. De to andre diske kan så sættes på den anden kontroler, den ene som master den anden som slave, jeg ville altid sætte harddisken som master men ved ikke om det gør nogen forskel...
Når der er to enheder på samme kabel kører det ikke optimalt, så det er efter min mening altid en fordel at have sit system på sin egen kontroler, hvis det er muligt:-)
Gravatar #5 - BurningShadow
13. dec. 2002 08:52
Grunden til at jeg ville placere to harddiske på samme controller, er at det aldrig er godt at brænde fra en harddiske der er på samme controller som brænderen.
Hvis han placere den anden harddisk som sekundær master, og brænderen som sekundær slave, så bør han kun brænde fra den der sider som primær master.
Personligt ville jeg jo nok have valgt en SCSI brænder, og så var hele problemet med den elendige IDE bus løst.

Hele problemet ligger i, at hvis han brænder fra en harddisk der sidder på samme controller, som brænderen, så risikere han at der opstår problemer under brændingen.

Problemerne windows måtte have med at håndtere at der sidder to harddiske på samme controller (som #3 skriver) kender jeg dog ikke til. Jeg benytter normalt Linux, og har aldrig oplevet disse problemer. Selv da jeg brugte Win95B oplevede jeg ikke disse, så det må være en bug der er tilføjet senere.
Gravatar #6 - Wolly
13. dec. 2002 09:14
BurningShadow jeg kunne "næsten" ikke give dig mere ret. Men da det lyder som om at han primært ville bruge sin nye og stører hd, ville det da også være oplagt at det er der filerne der skal brændes oftest ligger...

Jeg har oplevet den bug som blev omtalt, men aldrig fået fejlbrændinger som du beskriver... Ved dog at der er mange der har fået fejlbrændinger på den baggrund så du har sikkert ret. Men igen jeg kører også Linux og har aldrig haft problemer med noget af det under det styresystem :-)
Gravatar #7 - Raenil
14. dec. 2002 23:55
Generelt plejer min fingerregel at være: CD-rom drev for sig og diske for sig.

Det største problem vil være, at bussen kører efter laveste fællesnævner. Hvis IDE man sætte ern ata66 disk sammen med et ata33 CD-romdrev, er hastigheden for disken også ata33.
Gravatar #8 - The_ost
21. dec. 2002 10:26
IDE1:
M- Harddisk
s- Brænder

IDE2:
M- Harddisk
S- Cd-Rom

Det er vigtig for at brænderen at den ikke sidder på samme ide som den HD hvor den skal brænde fra....

Dvs. IDE1 Harddisken skal bare være en lille HD hvor du kan have Windows og de Prog's installert som du vil have kørerne på dit system....
Gravatar #9 - H.E.R.O.
21. dec. 2002 11:13
smid da dit cd-rom drev i havnen så er du sluppet for alle de problemer
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login