mboost-dp1
Hvorfor virker S-Ata harddisk ikke?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Jeg har købt et Abit AN8-sli motherboard og en del andet hardware, blandt andet en Maxtor S-Ata harddisk, og da jeg skulle installere windows kunne den ikke finde disken. Jeg kiggede i bioset, men kunne ikke finde noget hvor man skulle aktivere understøttelse af S-Ata diske. Er der en der ved hvad der skal gøres for at S-Ata disken kan fungere korrekt? På forhånd tak.
Er der ikke noget med at man i starten af windowsinstallationen skal trykke på F3 for at initiere 3.parts driver til SATA diske? (Er ikke helt sikker på det, men mener at kunne huske noget i den retning..)
Mener kun at det er til SCSI eller RAID. Og det er da så vidt jeg ved kun nogle forskellige modes du kan køre diskene i (hvis du har flere diske). Den skriver samme date på begger diske (for sikkerhed) eller om den skal skrive data som var begge diske en disk. (Giver hurtighed, men dør en disk, ryger al data). Kan ikke lige huske hvad der er SCSI og hvad der er RAID. Men det kan da godt være at jeg skal prøve at trykke F3 og se hvad der sker.
Tak for hjælpen, indtil videre, er åben for flere forslag.
Tak for hjælpen, indtil videre, er åben for flere forslag.
Tror problemet så måske er selve harddisken. Måske er stikket ikke sat helt i, er der strøm til den?
Jeg har ingen erfaring med SATA diske, men er da overbevidst om at man skal kunne se dem i BIOS som med alm. IDE diske..
Jeg har ingen erfaring med SATA diske, men er da overbevidst om at man skal kunne se dem i BIOS som med alm. IDE diske..
Inde på edbpriser.dk (Nærmere bestemt her) kan man se at der er 2 controller til lagring, den ene er S-ATA 150 og den anden er ATA-133.
Nu kender jeg som sagt ikke noget til SATA-diske men har du muligvis sat din disk i den forkerte controller?
Nu kender jeg som sagt ikke noget til SATA-diske men har du muligvis sat din disk i den forkerte controller?
Skal først lige sige at jeg ikke selv har et Abit AN8 SLI og at mine råd kun kommer fra min erfaring med bundkort fra Asus A7N 8X generationen. Her har SATA controllen sin egen BIOS og derfor vil du ikke kunne finde evt. SATA-diske inde i den almindelige BIOS. For at få adgang til SATA-diske under installation af WinXP skal der, som nævnt i et tidligere indlæg, trykkes F3 i starten af installationen. Det står nede i bunden af skærmbilledet hvornår det helt præcis er. Smid disketten med driveren i floppy-drevet og så skulle det gerne fungere uden problemer.
Det er forresten ikke muligt at tilslutte den til den forkerte controller (SATA vs. (P)ATA) da der er meget stor forskel på hvordan stikket er udformet. SATA består svjh af 7 ledder, mod 39 arrangeret i to rækker hos (P)ATA.
Det er forresten ikke muligt at tilslutte den til den forkerte controller (SATA vs. (P)ATA) da der er meget stor forskel på hvordan stikket er udformet. SATA består svjh af 7 ledder, mod 39 arrangeret i to rækker hos (P)ATA.
for at Windowsinstallationen kan se dine SATA diske/Sata-controller, skal der installeres drivere før den begynder...
Det gøres ved at man i starten (når den beder om det) trykker F6 og senere kommer den frem og spørger efter hvilken hardware man skal installere.. Tryk S og indsæt disketten med driverne, herefter kommer der et "vindue" frem med de driver der ligger på disketten...
Driver Disketten kan som regel laves ved at boote på den driver-cd der fulte med til bundkortet...
Det gøres ved at man i starten (når den beder om det) trykker F6 og senere kommer den frem og spørger efter hvilken hardware man skal installere.. Tryk S og indsæt disketten med driverne, herefter kommer der et "vindue" frem med de driver der ligger på disketten...
Driver Disketten kan som regel laves ved at boote på den driver-cd der fulte med til bundkortet...
Offtopic:
Fedt at lave en ny standard til harddiske, når man stadig skal bruge en diskette for at få dem til at virke.
Ontopic:
Jeg mener jeg så et sted at man kan tilføje driverene selv til ens windows-cd, ved at bruge feks. n-lite. N-lite laver ens Windows installationscd om til en oem-version og derfor kan man tilføje drivere selv. Jeg ved bare ikke om de først kommer i brug når hele systemet er installeret, eller om den loader de nye drivere sammen med resten af de drivere den loader i starten, men det er da et forsøg værd. Anyhow, det virkede ihvertfald for mig at smide mine drivere ind til mine netkort, 1gigabit og trådløst, så jeg ikke selv skulle installere dem bagefter.
Fedt at lave en ny standard til harddiske, når man stadig skal bruge en diskette for at få dem til at virke.
Ontopic:
Jeg mener jeg så et sted at man kan tilføje driverene selv til ens windows-cd, ved at bruge feks. n-lite. N-lite laver ens Windows installationscd om til en oem-version og derfor kan man tilføje drivere selv. Jeg ved bare ikke om de først kommer i brug når hele systemet er installeret, eller om den loader de nye drivere sammen med resten af de drivere den loader i starten, men det er da et forsøg værd. Anyhow, det virkede ihvertfald for mig at smide mine drivere ind til mine netkort, 1gigabit og trådløst, så jeg ikke selv skulle installere dem bagefter.
Ik' for noget, men jeg har lige lavet 2 computere med SATA harddiske, og skulle ikke bruge nogle disketter!
Det er hvis man bruger SCSI eller RAID Windows XP skal bruge det. (Læs hvad der står under installationen :)
Offtopic:
Ik' for noget, men jeg har lige lavet 2 computere med SATA harddiske, og skulle ikke bruge nogle disketter!
Det er hvis man bruger SCSI eller RAID Windows XP skal bruge det. (Læs hvad der står under installationen :)
Disken kan ikke ses i BIOS, eller i denne computer. Den kan derimeod ses under enhedshåndtering. Når disken er sat i kommer de sædvanelige små beskeder op nede i højre hjørne: "Der er fundet ny hardware", "Disk-enhed", "den nye enhed er installeret og klar til brug", men under enhedshåndtering, kan jeg se div. egenskaber for disken og der står at den ikke er tilgængelig.
Disken vises heller ikke når man højre-klikker på denne computer og vælger administrer, og der under vælger diske-håndtering (mener at den menu hedder det).
Disken vises heller ikke når man højre-klikker på denne computer og vælger administrer, og der under vælger diske-håndtering (mener at den menu hedder det).
Jeg tror at det du refererer til er det som jeg skrev oven over. I diskhåndtering kan jeg ikke se disken. Tror at jeg skal installere en tredje-parts driver. Men hvis jeg skal det er det bare underligt at jeg kan se disken i enhedshåndtering og ikke i BIOS'et. Jeg ville mene at det første sted man kan se en disk er i BIOS'et, er den ikke der, burde den ikke være til at finde nogen steder. (burde det ikke være sådan? eller er det bare mig?)
SATA diske kan normalt ikke ses i BIOS, men den bliver fundet under opstarten, som de gamle SCSI enheder...
Hvis Enhedshåndteringen kan se disken, skal Diskhåndtering også kunne, der starter som regel en Wizard op når man går ind i den første gang... noget med at "enable unit". prøv at køre den...
måske du kan finde et menupunkt i diskhåndteringen der ligner... jeg sidder desværre ikke ved en PC hvor jeg har rettigheder til at gå ind i de programmer....
Hvis Enhedshåndteringen kan se disken, skal Diskhåndtering også kunne, der starter som regel en Wizard op når man går ind i den første gang... noget med at "enable unit". prøv at køre den...
måske du kan finde et menupunkt i diskhåndteringen der ligner... jeg sidder desværre ikke ved en PC hvor jeg har rettigheder til at gå ind i de programmer....
boardet er baseret på nForce4 chipsettet, og jeg går ud fra at du benytter den SATA controller der sidder på chipsettet (såfremt der skulle være flere tilstede i maskinen)
På mit eget MSI K8N-SLI Platinum som har samme chipset, er min SATA disk synlig i BIOS autodetect, og også windows XP installationen, og sågar windows 98 kan fint se disken.
Det er muligt at MSI's BIOS er mere avanceret på det område, men efter som den kører som en del af chipsettet, skulle den meget gerne blive opfattet som en alm. IDE disk af software, uden SATA understøttelse.
Så start med at sikre dig, at BIOS kan se den under opstart (slå evt full screen logo fra)
Prøv evt. at hente en ubuntu live CD, og se om den kan finde disken (hvis devicen /dev/sda findes, har linux fundet disken)
Jeg kan høre, at du allerede kører windows på maskinen nu, men ikke kan benytte disken, det kan tyde på at den brugte SATA kanal er sat til NONE i BIOS, det kan få windows til at detecte disken, uden at kunne benytte den...
Og ellers, hent de nyest nForce 4 drivere fra nVIDIA og installer dem, så burde den virke - hvis du derimod har en 3.parts SATA controller, må du hente drivere til denne...
På mit eget MSI K8N-SLI Platinum som har samme chipset, er min SATA disk synlig i BIOS autodetect, og også windows XP installationen, og sågar windows 98 kan fint se disken.
Det er muligt at MSI's BIOS er mere avanceret på det område, men efter som den kører som en del af chipsettet, skulle den meget gerne blive opfattet som en alm. IDE disk af software, uden SATA understøttelse.
Så start med at sikre dig, at BIOS kan se den under opstart (slå evt full screen logo fra)
Prøv evt. at hente en ubuntu live CD, og se om den kan finde disken (hvis devicen /dev/sda findes, har linux fundet disken)
Jeg kan høre, at du allerede kører windows på maskinen nu, men ikke kan benytte disken, det kan tyde på at den brugte SATA kanal er sat til NONE i BIOS, det kan få windows til at detecte disken, uden at kunne benytte den...
Og ellers, hent de nyest nForce 4 drivere fra nVIDIA og installer dem, så burde den virke - hvis du derimod har en 3.parts SATA controller, må du hente drivere til denne...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.