mboost-dp1

Hvordan testes nye computere???

Gå til bund
Gravatar #1 - acoustika
1. jun. 2004 12:53
Hey allesammen

Jeg har tænk på hvordan tester de forskellige firmaer deres nye produkter.
Eksempelvis: hvis jeg køber en ny computer hos en forhandler, eks. Bilka eller OBS, så er der forinstalleret windows og drivere til hardwaren og sågar de programmer der følger med er installeret. Hvordan tester de at det virker, sidder der en og installere det hele, må da være et stort arbejde med alle de computere der sælges i de store supermarkeds kæder. Nogen der ved noget om det??????????
Gravatar #2 - freesoft
1. jun. 2004 13:02
Jeg tror det er noget med de har et script der lægger det hele ind. Så de bare skal sætte den igang fra en CD og så sker det hele automatisk..
Jeg ved det er sådan noget man gør på LEGO når de skal sætte nye computere op..;-) Så henter den noget fra LAN'et så man kun bruger cd'en til at starte det med..
Der er også et eller andet der hedder Windows PE..
Gravatar #3 - Acro
1. jun. 2004 13:17
#1 acoustika:
Når alle maskiner har den samme konfiguration, så vil det være ideelt at benytte en ghost og genbruge den samme CD på alle maskiner. Det kan også være, at de har et samarbejde med en ekstern virksomhed, som simpelthen laver x antal harddiske med de samme data på.

#2 FreeSoft:
Windows Pre-installer Environment er mere til brugerdefinerede installationer, og i dette tilfælde er der jo tale om en installation, der ikke ændres på overhovedet. Men det er rigtigt, at dette miljø ofte benyttes til særlige/forskellige installationer. LEGO har jo mange forskellige maskiner (selvom du uden tvivl køber flere af den samme model).

De fleste virksomheder af en større størrelse har et tilpasset installationsmiljø, hvor man vælger hvilken type maskine, der er tale om, eks. til kontoret, til produktionen og så installeres maskinen med det pakkevalg og den konfiguration, der er defineret.
Gravatar #4 - freesoft
1. jun. 2004 13:22
Kan også bare huske noget med Windows PE, ik 100% hvad det var. Ja de har sådan noget med hvor man vælger hvad det er for en type maskine og hvad for nogen programmer der skal være på. Og så når den computer kommer på nettet henter den de programmer den skal bruge.
Gravatar #5 - acoustika
1. jun. 2004 13:39
Okay, men jeg tænkte også lidt på test af selve computeren. Det er sjældent jeg har hørt om folk der har købt en computer hvor ram, drev eller noget andet ikke virkede ordenligt. tester de ikke de ting, eller går de bare ud fra at det hele virker når de har installeret windows og driverne????
Hvad er en Ghost?????

Acoustika
Gravatar #6 - freesoft
1. jun. 2004 14:13
Jeg mener det er en kopi.
F.eks. man laver en ghost af sin HD og så har man en fuldstændig kopi af sin harddisk..eller af en CD.
Gravatar #7 - carb
1. jun. 2004 15:22
Mit bedste bud er at der laves en konfiguration på en maskine hvorefter disken klones ud på de andre indentiske maskiner.

Hvor godt optimeret konfigurationen så er lavet på originalen det kommer jo an på sælgerens 'etik / ønske om tilfredse kunder'
Gravatar #8 - Cyrack
1. jun. 2004 16:22
Ghost er et program der kan klone fx. en partition på en harddisk eller hele disken, denne klon kan så indlæses på andre computere. Jeg har selv brugt det i en lille netcafé hvor det hele blev gjort over netværket. Det gav os den fordel at vi blot skulle smide en disk i hver klient og så lade dem hente fra vores ghost-server. En ghosting af ti windowsmaskiner tog ca. en halv time.

Den fysiske test af maskiner variere nok en del. Sidst jeg købte en computer samlet blev der udført en 24-timers test på den. Med speciel software udnyttes alle funktioner i computeren. Fx. testes det om CPU'en kan holde til 100% load i flere timer, det samme med RAM, HDD, Grafikkort osv. Hvis der ikke har været nogen fejl over 24 timer anses maskinen for at være fejlfri. Grunden til man kan kalde den fejlfri efter den (forholdvis) korte tid, stammer fra et velkendt fænomen inden for hele elktronikbranchen. Det meste elektronik brænder af på to tidspunkter: når det bruges første gang (burn-in tid) ellet når det er ved at være slidt op. B&O har fx. burn-in stationer hvor deres elektronik er tændt i et antal timer, de apperater der ikke brænder sammen sendes på markedet, resten skrottes. Hvor store mængder der brænder af ved jeg ikke, men i stort set al masseproduktion sker der fejl.
Gravatar #9 - Wolly
1. jun. 2004 20:05
For et års tid siden skulle jeg købe 40 maskiner fra en leverendør. Jeg indhentede nogle tilbud, og flere af dem tilbød gratis at ghoste alle harddiske inden de satte dem i maskinerne. På den måde kunne jeg installere en maskine/harddisk, levere den tilbage til producenten, og de ghostede så alle diskene, inden de satte dem i maskinerne.

Tror det er den form der bruges de fleste steder!
Gravatar #10 - mikbund
2. jun. 2004 12:03
Ved Amitech som også leverer OEM computere foregår det nogenlunde som nedenstående:

Hardisken indlæses fra masterdisk
Maskinen samles maskinen
Bios indlæses med korrekte indstillinger
hardware bestykning undersøges om det stemmer med levereance(software mæssigt)
Computeren startes op i et rack med windows
På windows ghost-kopien ligger en masse software som belaster CPU og grafikkort og andre enheder de næste 24timer i et rack.

Hvis maskinen under test lukker ned før tid vil det stå i loggen på computen hvorefter computeren kommer på værksted og får udskiftet de defekte dele, og herefter tilbage til testracket til yderligere 24timers test.
Gravatar #11 - amokk
26. sep. 2004 14:33
som andre siger, bruger man normalt et ghost image til harddiskens og dens software...

men ang. test i fx. Bilka eller Aldi tror jeg nu ik de kører en så omfattende test på den enkelte maskine... de tester selvfølgelig at den valgte konfiguration af hardware, software og drivere fungerer. men de enkelte maskiner testes nok ikke for andet end om de er i stand til at starte op.

tænk på hvad det koster at have en masse maskiner stående til test, i forhold til hvor lille chancen er for fejl.

chancen for at maskinen har fejl, når den er lavet 100% magen til et gennemtestet system, er nok under 1%, hvis man starter med at sikre sig at computeren kan boote. og så er det sgu billigere at ombytte de maskiner som måtte have fejl alligevel, end at teste dem i hoved og røv enkeltvis

#8 "Sidst jeg købte en computer samlet blev der udført en 24-timers test på den."

hvorfra er du sikker på det?

fra min tid i folkeskolen, har jeg været praktikant i flere computerbutikker, og de maskiner som blev samlet der, blev tændt, indstillet og så blev der evt installeret software...
Gravatar #12 - Acro
26. sep. 2004 20:03
#11 amokk:
Når du selv brokker dig over andre, der hiver op i gamle tråde, så ville det være smart, om du selv undlod at kommentere emner, der har været inaktive i godt 4 måneder.
Gravatar #13 - amokk
26. sep. 2004 22:09
sorry... havde sgu ik lige set det... på en kedelig søndag som denne hvor der intet sker i forumet har jeg en tendens til at kigge forumet lidt igennem
Gravatar #14 - FISKER_Q
15. okt. 2004 10:58
#3 Ved godt at det her er gammelt.

Du siger måske at cd-keyen fra computeren ikke ændres? Så vidt jeg husker spørges der ikke om produktnøgler til nogle af de færdiginstallerede produkter jeg har haft fat i.

Hvilket vil sige de med høj sandsynlig IKKE bruger en direkte klon af alle harddiske.

Det de så til gengæld nok gør er at de bruger Windows PE til at installere en syspreppet(unattended installation, højst sandsynligt med en eller anden form for input til produktnøgler.) install, højst sandsynligt fra et master share(disk om du vil). Bagefter er det sørget for at diverse andre oplysninger som maskine navn m.m. bliver tilføjet som en guide efter installationen.

Altså så bliver burn-in testen hvertfald lavet først.
Gravatar #15 - Acro
15. okt. 2004 12:27
#14 FISKER_Q:
Hvis du køber en computer, der er installeret og konfigureret med Windows, så vil du første gang du tænder den gå igennem den guide, som man normalt oplever under selve installationen, hvor der spørges efter navn, firma og produktnøgle.

Det er en ganske almindelig feature i den almindelige Windows, og du behøver blot et særligt OEM-værktøj for at slette alle informationerne, som brugeren selv skal have mulighed for at vælge. Når de mangler bliver kunden selv bedt om at taste disse.

I nogle tilfælde, så skal man ikke taste produktnøgle selv, men det er særligt kendetegnet for ordentlige mærker, hvor dette gøres som en service for kunden sammen med mere omfangsrige tests.
Gravatar #16 - FISKER_Q
15. okt. 2004 13:29
#15 Nemlig?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login