mboost-dp1

Hvilket grafikkort?

Gå til bund
Gravatar #1 - Scherlund
26. maj 2003 10:33
Jeg tænker på at lave en lille maskine til at stå ved siden af mit fjernsyn, til at afspille DVD,DivX, MP3'er m.m. Mit problem består i hvilket grafikkort jeg skal sætte i. Har tænkt på et ATI 9000 All-In-Wonder 64MB. Mit spørgsmål er så om den kan fungere som tv-tuner direkte til fjernsynet, da min fjernbetjening er meget brugt (læs: virker ikke)?
Er der nogen som ved om der er passiv køling på kortet?
Om den kan boote med kun TV tilsluttet?

Resten af maskinen bliver som følger:
ASUS A7V 1100MhZ T-BIRD
256 MB RAM
80 GB HD
10/100 Netkort
Soundblaster LIVE

Vil gerne høre om der er nogen forslag til konfigurations ændringer.
Gravatar #2 - Samuraikaj
29. maj 2003 13:55
Køb det billigste grafikkort, og smæk et creative dxr3 kort i. Det er et kort, der blev lavet til at støtte processoren, den gang den ikke selv kunne behandle billederne fra DVD. For at få en billedkvalitet, der er lige så god, skal man have fat i et prof. kort. Kortet koster i omegnen af kr. 300, men kan oftest findes billigere på sider som www.dba.dk og www.qxl.dk, da mange sælger det fordi de ikke ved, at man rent faktisk får en noget bedre billedkvalitet.
De penge du så evt. sparer på et ATi 9000 All-In-Wonder kort kan du så bruge på en ny fjernbetjening ;o) Desuden kommer der nok et kvalitetstab ved at føre tv-signalet til kortet, og derefter vise det på tv vha. tv-out (som jeg forstår du vil).
Gravatar #3 - Fafler
30. maj 2003 06:15
#1: Du vil godt kunne bruge ATI kortet som TV tuner... gør iøvrigt selv det samme, bare med en 17" skærm istedet for et fjernsyn. Du kan godt finde et lidt ældre kort, uden at det gør noget, du skal jo ikke bruge den til spille maskine. Det _burde_ kunne boote med TV udgangen, men kig på ATI´s side eller spørg google. SB Live! er et godt valg, hvis du skal optage video.

#2: DXR3 kortet kan ikke med DivX.
Gravatar #4 - cas2
30. maj 2003 08:40
Jeg synes det lyder som en fornuftig mix. Alle de kort med tv-out jeg har haft kan boote med kun tv tilsluttet, så det er næppe noget problem at bruge tuneren til tv'et. Jeg har selv haft et DXR3 kort, men gik meget hurtigt væk fra det. Der går et kabel fra grafikkortet ned til DXR3'et, og herefter videre til monitoren. Det giver nogle konstante flimmer linier ned over skærmen. Jeg brugte det ikke mere end en måned før jeg ikke kunne holde det ud længere. Du vil dog ikke se flimmeren på et tv, og Samuraikaj har ret i at kvaliteten er rigtig god.

Vær opmærksom på cpu'en nok er i underkanten, til real time tv-capture i en fornuftig kvalitet.

Iøvrigt vil jeg varmt anbefale dig at prøve Showshifter som player/tv-viever/recorder. Det er lavet til nem styring med fjernbetjening .
Gravatar #5 - Scherlund
30. maj 2003 10:03
nu var det ikke rigtig beregnet på tv-capture. Komponenterne er valgt fordi jeg har dem på nær grafikkortet. Tænkte mere på at ATI er kendt for at have et meget godt TV-out billed.

Det med at køre TV-tuneren over på fjernsynet er tænkt fordi, fjernbetjeningen til mit fjernsyn ikke kan skaffes mere og noname kan-det-hele fjernbetjeninger ikke virker med alle funktioner til fjernsynet. SÅ med ATI fjernbetjeningen kan jeg jo styre både maskine og fjernsyn.
Gravatar #6 - cas2
30. maj 2003 13:15
I så fald lyder det som en fornuftig combo!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login