mboost-dp1

Hvilken gamer mus er god ?

Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
28. jan. 2005 08:12
Jeg har nu i mange år døjet med en gammel defekt Logitech mus, som jeg købte fordi den var optisk og havde force feedback (Det er sjovt i de 1½ spil som understytter det).

Nu vil jeg gerne have en ny gamer mus, som kan erstatte den gamle. Det jeg har af krav er:
- Den er optisk.
- Den kører USB.
- Den har to knapper og et klikbart scrollwheel (Extra knapper kan jeg godt leve med, men de beskrevne er et must).
- Den har en høj opløsning.
- Den er IKKE ergonomisk korrekt (Dvs den skal kunne bruges lige godt i højre og venstre hånd).
- Den må ikke veje så meget (Mus med batterier er tunge).

Jeg har selv kigget efter anmeldelser flere steder for at kunne sammenligne de forskellige men har ikke fundet noget godt sammenligningsgrundlag.

Er der nogen af jer som har nogen gode idéer ?
Gravatar #2 - JackDK
28. jan. 2005 17:27
Så skal du nok kigge på en Razer Viper eller Razer Diamondback... der er lige kommet et test inde på tweakup.dk

http://www.tweakup.dk/article/490/dk/

http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/raz...
Gravatar #3 - buch
28. jan. 2005 17:56
verdens bedste spillemus er en mx510 benytter selv mx1000 laser og den kan varmt anbefales
Gravatar #4 - amokk
28. jan. 2005 23:45
#3 mx1000 er da en gang crap... har du prøvet at løfte den, og køre den fra side til side, så den kun lige skraber din musemåtte i ½ sekund? her vil cursoren flytte sig med 99,99% af alle mus, men ikke med mx1000, fordi den har et delay på ½ sekund hver gang man løfter den, hvilket gør den umulig at spille med hvis man er vant til at løfte musen

har selv en MS intellimouse explorer 3.0, og den er jeg sgu godt tilfreds med... den er self. ikke symmetrisk, men det er 4.0'eren vist, og den er også god...

#1 er det en Logitech iFeel MouseMan du har? sådan en har jeg til min stationære comp... Det der force feedback er pænt ubrugeligt, det har du ret i! det værste er at man er nødt til at installere logitech's LORTE driver, som fucker totalt up med indstillinger mht. acceleration og hastighed
Gravatar #5 - TWFH
29. jan. 2005 06:29
#4: Nu har jeg ikke selv for vane at løfte rundt på musen når den er i brug, plejer gerne at tilpassse "brugerfladearealet" for musen, så det passer nogenlunde med at det IKKE er nødvendigt at løfte ting. Hvis man kan vende 360 grader på kun et lille vrik med håndleddet er jeg tilfreds, synes ikke engang det går ud over præcisionen.

Kan dog desværre ikke anbefale #1 noget produkt, idet de produkter jeg har god erfaring med ikke lever op til symmetri-kriteriet. Til gengæld kan jeg sige, efter at have afprøvet begge, at de i #2 nævnte Razer-mus stadig er en øjebæ og ikke ligger særligt rart i hænderne, men jeg er nok bare forvænt med Logitechs MX-design.
Gravatar #6 - Mort
29. jan. 2005 10:35
Mange tak for de gode råd, jeg tror Razor Diamondback blev vinderen for mig :).
Gravatar #7 - buch
29. jan. 2005 11:10
#4 ja det har og det fungere helt perfekt!

det jeg er aller mest tilfreds med ved mx1000 er at den virker på alle overflader har ikke oplevet nogen den ikke virker på endnu selv på runde overflader virker den
Gravatar #8 - amokk
29. jan. 2005 11:30
#7 kan du ikke lige lave en video hvor du viser det, og så evt skrive det præcise modelnummer på din mus, for så vil jeg da lede efter en som kan det samme!
Gravatar #9 - buch
29. jan. 2005 14:49
#8 hvor jeg løfter den eller de runde overflader?
Gravatar #10 - amokk
29. jan. 2005 15:23
ligesom disse 2 videoer.... her kan du tydeligt se hvordan 1000'eren ikke reagerer når den strejfer bordet

mx 700: http://3dgpu.com/forums/index.php?act=Attach&t...
mx 1000: http://3dgpu.com/forums/index.php?act=Attach&t...
Gravatar #11 - The-Lone-Gunman
29. jan. 2005 16:10

Hvorfor helvede skulle man også sidde og slå sin mus ned i bordet på den måde?

Personligt løfter jeg aldrig musen, og derfor syntes jeg at det er rart at en mus er tung, da den herved ligger mere stabilt.

Tung og stor, det er godt :)
Gravatar #12 - amokk
29. jan. 2005 18:10
#11 nu ikke så snævertsynet.... grunden til at han løfter den og lader den strejfe på denne måde, er jo netop for at bevise at den IKKE opfatter bevægelsen...

og dermed heller ikke opfatter det med det samme, når man sætter den ned efter et løft

men OK, der er sikkert mange måder at håndtere musen på når man spiller... en gut fra min klasse som er rimelig hardcore CS gamer, har sværget til en kuglemus indtil for ganske nylig, da han var irriteredet over, at de optiske mus registrerer bevægelsen hvis man ikke løfter dem højt nok, hvilket han ikke var vant til at gøre
Gravatar #13 - buch
30. jan. 2005 11:15
vil os give #11 ret! hvis jeg skal ha noget at slå ned i bordet tager jeg noget andet end min mus!

men hvorfor os løfte musen? altså man får jo ikke meget ud af sit spil hvis man løfter sin mus!
Gravatar #14 - amokk
30. jan. 2005 12:20
"men hvorfor os løfte musen? "

prøver du at være sjov eller hvad?

selvfølgelig kan man have grund til at løfte den, når den fx kommer ud til kanten af musemåtten, og man gerne vil længere den vej... så må man jo smide den ind på midten

men hvis du mener din MX 1000 ikke har den fejl, så prøv lige at lave en test-video og læg den her et sted
Gravatar #15 - buch
30. jan. 2005 13:35
med en mx1000 har man slet ikke brug for en mussemåtte da den kan køre på alle overflader
Gravatar #16 - amokk
30. jan. 2005 13:36
#15 eeh du bliver da også ved med at vise manglende indsigt i noget som helst...

formålet med en god musemåtte er at få musen til at glide let, så man hurtigere kan manøvrere den

hvorfor tror du at alle gamere sætter teflon på deres mus, og har brugt et par 100 kr på en glat musemåtte?
Gravatar #17 - buch
30. jan. 2005 13:44
#16 derfor har logitech sat 4 smarte plastik knupper under musen så den glider nemt på alle overflader
Gravatar #18 - amokk
30. jan. 2005 13:56

de plastik-dutter som sidder under musen, bliver selvfølgelig slidt med tiden, især hvis du kører på et træbord eller lign.

men ok du bliver nok klogere en dag

vil du ikke være venlig, at lade være med at være så påståelig/bedrevidende/afvisende over for andres udsagn? det er ligesom om du har MEGET svært ved at tro på noget af det som folk prøver at forklare dig.

Jeg tror stadig ikke på, at din MX1000 mus ikke har den fejl som alle andre eksemplarer har, og jeg er sådan set ligeglad om man ikke behøver løfte musen i din verden,

FAKTUM ER AT MX1000 HAR EN SÅ ALVORLIG FEJL AT DEN ER UBRUGELIG FOR EN STOR DEL AF DE POTENTIELLE KØBERE!

indtil du kan bevise noget andet, vil jeg have den mening.
Gravatar #19 - TWFH
30. jan. 2005 14:16
Personligt skal jeg flytte min mus (MX510) ca. 8 cm for at nå fra den ene kant af skærmen til den anden (venstre mod højre - eller omvendt hvis man lyster). Jeg har til dato ikke oplevet en musemåtte der var så smal, at det kunne være et problem. Af samme årsag kan jeg netop ikke se problemet med at MX1000 skulle have bøvl med at blive løftet, da det er en situation jeg dårligt kan forestille mig - dog hvis man ved musen opfatter dette som værende et problem, kan man jo enten tilpasse sig det delay der er på, eller gå helt uden om produktet. Nu spiller jeg heller ikke lige så mange tju-hej FPS-spil, men jeg kunne dog forestille mig, at det var et af de steder man kunne rende panden mod muren - har tit undret mig over, hvorfor visse gamere river og flår i deres mus helt afsindigt, jeg ville umiddelbart sætte accelerationen en tand op i stedet...

Det er for mit vedkommende rart ikke at skulle bruge en musemåtte, hvilket jeg vænnede mig af med straks efter jeg fik min første optiske mus (En Logitech iFeel - den gamle blå model uden force feedback og med lækkert, blåt lys ^^). Fandt i stedet et stykke groft karton at lægge under, har altid hadet at musemåtter som regel har en hvis tykkelse, og det virkede fino. I dag bruger jeg bare mit skrivebord i eg, uden underlæg. Den her mus virker i hvert fald fino.

I øvrigt vil jeg mene at den "test" der bliver udført er en smule ekstem, og ikke rigtigt giver et billede af problemets natur, da det bestemt ikke ligefrem er en hverdagsmanøvre der foretages - kan faktisk dårligt tænke mig til en situation, hvor det skulle være nødvendigt at knalde sin mus gentagne gange ned i et eller andet. Måske hvis man var sydende arrig over en dejlig BSoD, eller man lige var blevet "ejet" i multiplayer whist eller Counter Strike. Forudsat at man er til minimum en af delene, naturligvis.

Som en lille slutbemærkning: Er jeg den eneste i verden, som mener at hjulet på musen skal helt ud i snotten, for at man rent faktisk kan bruge det uden at skulle bøje sin midterste finger (hvad den så end hedder) uhensigtsmæssigt meget? Har skrevet og foreslået såvel MicroSoft som Logitech dette, men det lader ikke til at de har hørt efter endnu :/

[edit]
Heh, gik i gang med at skrive dette indlæg og gik så ud for at købe ind, så alt hvad der er påpeget mellem #14 og frem til dette har jeg ikke lige nået at læse.
[/edit]
Gravatar #20 - amokk
30. jan. 2005 14:36
"dog hvis man ved musen opfatter dette som værende et problem, kan man jo enten tilpasse sig det delay der er på,"

eeeh det hjælper ikke så meget, hvis man sidder og skal vente på at musen bliver aktiv efter at man har løftet den, for i mellemtiden kommer der en eller anden terrorist og laver headshot på dig...

grunden til at gamere kører med lav sens på deres mus, er for at kunne styre den mere præcist... min lillebror bruger fx 2½ musemåtte for at vende hele veje rundt i CS... men har dog en hotkey til at vende sig 180 grader

"I øvrigt vil jeg mene at den "test" der bliver udført er en smule ekstem"

den beviser bare, at musen ikke når at registrere noget i den brøkdel af et sekund, hvor den strejfer bordet, hvilket alle kugle- og optiske mus gør. og af dette kan man konkludere, at den det tager den mere end et brøkdel af et sekund at reagere, hvis den har været løftet.
Gravatar #21 - helten.dk
6. feb. 2005 22:47
Min MX1000 fungerer nu ganske fint selvom den bare strejfer bordet som i testen i #10.

Er der lavet andre tilsvarende test?
Gravatar #22 - amokk
7. feb. 2005 12:24
#21 gider du dokumentere det med en video? har nemlig endnu ikke set det.. og har selv prøvet testen med en MX1000, med samme resultat som den video jeg linker til
Gravatar #23 - Mort
8. feb. 2005 12:42
Er emnet om MX1000 ikke blevet klarlagt rimeligt godt nu ?

Essensen er at der er nogen som synes det er et problem at musen kan miste nogle bevægelses signaler når man løfter den. Synes man det er et problem så er det nok ikke den mus man skal bruge.

Jeg er selv blevet meget glad for den Razer Diamondback jeg har købt. Den opfylder kravet om precision som jeg savnede med den tidligere mus og så er den god at arbejde med i længere tid ad gangen.
Gravatar #24 - vandfarve
12. apr. 2005 14:19
Til alle jer, der anbefaler en MX510:

Jeg bruger den selv, og den er udemærket som en mus for mig. Men lad være med at anbefale den nu, hvor MX518 snart kommer på markedet med dobbelt så mange DPI. (1600 DPI!)
Gravatar #25 - buch
12. apr. 2005 17:44
#24 gider du ik godt lade vær, med at skrive i de her gamle tråde?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login