mboost-dp1
hvad koster det i strøm med en multimedia computer?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Hardware
Overvejer at anskaffe mig en multimedie maskine, som skal køre i døgndrift. Den skal fungere som opbevaring for film, musik samt ftp- webserver.
Søger et hurtigt overslag for hvad det vil koste om året at have en computer kørende af den størelse.
Pentium 4 2,8 GHz
512-1024 mb ram
500 gb hdd
onboard grafikkort
Burde jeg evt. udskifte processern med en amd?
Søger et hurtigt overslag for hvad det vil koste om året at have en computer kørende af den størelse.
Pentium 4 2,8 GHz
512-1024 mb ram
500 gb hdd
onboard grafikkort
Burde jeg evt. udskifte processern med en amd?
Er der nogen speciel grund til at du vil bygge en så kraftig og dyr maskine til det formål?
Jeg ville kunne forstå at købe bedre lydkort (optisk udgang) og grafikkort med god TV-ud.
Men en P4 2.8 GHz og op til 1024 MB RAM, kan jeg ikke følge dig i.
Som #2 siger AMD eller Pentium M i stedet for P4 2.8 hvis du er bekymret for strøm forbruget. Personligt ville jeg vælge en AMD64, da den har Cool'n'quiet der gør at CPUen gør ned i hastighed når der ikke er brug for fuldkræft, hvilket sparer strøm.
Den billigeste AMD64 (Athlon64 2800+) iflg. edbpriser koster 814 kr. mens en P4 2.8GHz koster ca. 1300 kr. så allerede der ville der være sparet en del.
Og nej, du behøves ikke et 64 bit OS til den CPU.
RAM ville jeg stærkt overveje om 256 MB eller 512 MB, lidt efter hvad man skal. Men hvis det er udelukkende til multimedia afspilning og ftp-server kan jeg ikke se at 512 MB skulle være nødvendigt.
Strømforbruget kan jeg ikke sige præcist, har ikke målt det på min endnu.
For at spare strøm, må det også være muligt at sætte nogle fornuftige politiker op på maskinen om at spare strøm, fx. at harddiske der ikke er i bund ikke skal køre.
Jeg ville kunne forstå at købe bedre lydkort (optisk udgang) og grafikkort med god TV-ud.
Men en P4 2.8 GHz og op til 1024 MB RAM, kan jeg ikke følge dig i.
Som #2 siger AMD eller Pentium M i stedet for P4 2.8 hvis du er bekymret for strøm forbruget. Personligt ville jeg vælge en AMD64, da den har Cool'n'quiet der gør at CPUen gør ned i hastighed når der ikke er brug for fuldkræft, hvilket sparer strøm.
Den billigeste AMD64 (Athlon64 2800+) iflg. edbpriser koster 814 kr. mens en P4 2.8GHz koster ca. 1300 kr. så allerede der ville der være sparet en del.
Og nej, du behøves ikke et 64 bit OS til den CPU.
RAM ville jeg stærkt overveje om 256 MB eller 512 MB, lidt efter hvad man skal. Men hvis det er udelukkende til multimedia afspilning og ftp-server kan jeg ikke se at 512 MB skulle være nødvendigt.
Strømforbruget kan jeg ikke sige præcist, har ikke målt det på min endnu.
For at spare strøm, må det også være muligt at sætte nogle fornuftige politiker op på maskinen om at spare strøm, fx. at harddiske der ikke er i bund ikke skal køre.
Okay, så skulle det nok være en AMD64 bit.
Bare for at være sikker smider jeg 512 mb ram i.
#3 Samlede et 64 bit system i forrige weekend så ved godt den kan køre med et 32 bit OS :)
Nu lyder spørgsmålet så på, hvormeget bruger denne konfiguration ca. på et år når man har sat en masse regler op om hvornår den ikke skal køre så kraftigt når den ikke bliver brugt.
Athlon64 2800+
500 Gb HDD
grafikkort.
512 mb ram
Bare for at være sikker smider jeg 512 mb ram i.
#3 Samlede et 64 bit system i forrige weekend så ved godt den kan køre med et 32 bit OS :)
Nu lyder spørgsmålet så på, hvormeget bruger denne konfiguration ca. på et år når man har sat en masse regler op om hvornår den ikke skal køre så kraftigt når den ikke bliver brugt.
Athlon64 2800+
500 Gb HDD
grafikkort.
512 mb ram
Det er en 400 watt´s PSU.
Har ikke besluttet mig for et GFX kort endnu, da idéen stadig ligger på tegnebrættet. Skal vide om det er noget jeg vil investere i, når forbruget af strøm om året er fundet.
Er ikke gamer, så har faktisk ingen idé om hvilket GFX kort jeg vil smide i, har ikke interesseret mig for udviklingen af disse kort. Men nogen gode bud på hvilke kort der skal i mit mulige multimedie center vil jeg meget gerne modtage.
Det er en 400 watt´s PSU.
Har ikke besluttet mig for et GFX kort endnu, da idéen stadig ligger på tegnebrættet. Skal vide om det er noget jeg vil investere i, når forbruget af strøm om året er fundet.
Er ikke gamer, så har faktisk ingen idé om hvilket GFX kort jeg vil smide i, har ikke interesseret mig for udviklingen af disse kort. Men nogen gode bud på hvilke kort der skal i mit mulige multimedie center vil jeg meget gerne modtage.
Hvor væsentlig er forskellen på AMD og Intel når det kommer til strømforbrug? Har t. 6 Intel computere og et ret stort strømforbrug. Så når disse engang skal skiftes er det rart at vide hvad jeg skal gå efter
Med en PC der forbruger 100 watt og en kilowattpris på 1,55 kr., 100W x 24 betyder et forbrug på 2,4KW i døgnet svarende til omkring 3,72 kr. Det bliver jo så 1350 kr på et år. Der er med andre ord en del at spare ved at vælge de rigtige komponenter.
Tilføjer lige mit setup som jeg ved bruger 2,6KW pr. dag (24 timer online)
CPU: Intel P4 3.0GHz
RAM: Kingston 512MB DDR400
MB: ASUS P5P800
HDD: 1xMaxtor 80GB + 1xMaxtor 200GB (begge P-ATA)
GFX: Geforce FX 5200 256MB
PSU: 400W +12V
Her er bare et problem:
For som #13 henviser til:
... begynder jeg at undre mig meget. Men måske det bare er mig - læs endvidere herunder...
Se evt. dem her: 400W x 24 = 9,6KW/dag
9,6KW x 1,55 = 14,88kr/døgn
9,6KW x 365 = 3504KWh
14,88 x 365 = 5431,20kr / år
Er mit regnestykke mon rigtigt?
Eller - HVOR ER FEJLEN???
For hvis min PC - rent faktisk bruger 3504KWh / år - så skal JEG sq ha skruet KRAFTIGT ned for mit forbrug!!
XMA
CPU: Intel P4 3.0GHz
RAM: Kingston 512MB DDR400
MB: ASUS P5P800
HDD: 1xMaxtor 80GB + 1xMaxtor 200GB (begge P-ATA)
GFX: Geforce FX 5200 256MB
PSU: 400W +12V
Her er bare et problem:
For som #13 henviser til:
Med en PC der forbruger 100 watt og en kilowattpris på 1,55 kr., 100W x 24 betyder et forbrug på 2,4KW i døgnet svarende til omkring 3,72 kr. Det bliver jo så 1350 kr på et år. Der er med andre ord en del at spare ved at vælge de rigtige komponenter.
... begynder jeg at undre mig meget. Men måske det bare er mig - læs endvidere herunder...
Se evt. dem her: 400W x 24 = 9,6KW/dag
9,6KW x 1,55 = 14,88kr/døgn
9,6KW x 365 = 3504KWh
14,88 x 365 = 5431,20kr / år
Er mit regnestykke mon rigtigt?
Eller - HVOR ER FEJLEN???
For hvis min PC - rent faktisk bruger 3504KWh / år - så skal JEG sq ha skruet KRAFTIGT ned for mit forbrug!!
XMA
En PSU på 400w betyder ikke at en computer der er tændt bruger 400w. Jeg har vistnok en 350w i min men den bruger stadig "kun" omkring 150-200w ved max belastning. Du kan blandt andet låne en elmåler i energishoppen hvis du vil måle strømforbruget på din computer.
Energishoppen
En PSU på 400w betyder ikke at en computer der er tændt bruger 400w. Jeg har vistnok en 350w i min men den bruger stadig "kun" omkring 150-200w ved max belastning. Du kan blandt andet låne en elmåler i energishoppen hvis du vil måle strømforbruget på din computer.
Energishoppen
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.