mboost-dp1

Hvad for et bundkort og AMD CPU? + det løse

Gå til bund
Gravatar #1 - freesoft
11. feb. 2007 12:46
Hej hardware-nørder ;)

Nu er det snart på tide for mig at få noget nyt under bordet :)

Og da jeg ikke følger vildt meget med i hvad der kommer af sjove bundkort og CPU'er, så vil jeg lige spørge her før jeg køber alt muligt hjem.

Skal måske fortælle lidt om hvad jeg skal bruge PC'en til. Jeg vil til at programmere lidt igen så det skal den kunne klare. Spiller ikke spil, og slet ikke nogle der kræver meget. Vista skal jeg nok prøve at have ind engang, men ellers sammen med XP og en GNU/Linux distro (hvor det kunne være sjovt at lege med XGL)

Så hvad vil I anbefale for en AMD 64 bit CPU? Helst med lavt strømforbrug, men har heller ikke lyst til at give flere tusinde kroner. Hvad med køler?

Bundkort: Understøtte min. 4GB DDR2 ram (helst mere hvis der nu bliver behøv), 4-6 USB porte bag (2-4 foran), 4-8 SATA porte, onboard grafik (evt. supleret med et billigt PCIe kort). Kan I anbefalde nogle mærker? Eller nogle jeg skal holde mig fra?

Hvad for en PSU skal jeg gå efter?

/Kim
Gravatar #2 - buch
11. feb. 2007 20:36
Jeg har en brugt 400W chill inovation strømforsyning til at ligge hvis det er du vil have sådan en billigt?

Den er brugt i nogen få måneder, og der er kvit på den.
Gravatar #3 - amokk
11. feb. 2007 23:24
Hvorfor lige en AMD CPU? Intels seneste Core2Duo har ellers givet ret meget for pengene, ved ikke hvilken der i dag er det bedste køb, men...

Hvis du ikke gamer og du gerne vil have en maskine som også kan køre vista osv. så køb da en færdigsamlet Dell maskine, det koster ca det samme som at samle selv, og så får du en lovlig Windows med så du ik skal bøvle med at den brokker sig over at du har en piratversion. - Og så kan du ringe til Dell og brokke dig når den ikke virker, i stedet for at sidde og skifte RAM og CPU og grafikkort i en uendelighed for at finde fejlen...
Gravatar #4 - buch
12. feb. 2007 07:54
Har du fået penge for ikke at omtale dell negativt mere?
Gravatar #5 - MiniatureZeus
12. feb. 2007 08:18
Giver da amokk ret. Og someregl får du gratis fragt eller dobbelt ram eller sådan noget med gratis hos dell, når de har tilbudsperioder... Feks. en dimension 9200 har jeg hørt rimelig godt om... og designet er da også pænt...
Gravatar #6 - freesoft
12. feb. 2007 13:03
Det kan vi lige finde ud af :-)

Gælder det også hvis jeg ændre i maskinen? Sætter flere harddiske i? Mere ram? Osv.
Fordi jeg er glad for AMD ;)
Gravatar #7 - amokk
12. feb. 2007 20:16
#4 næ, jeg ville stadig ik anbefale deres laptops... Men der stilles lidt andre krav til en stationær maskine, dell må siges at være meget billig med færdigsamlet hardware, så hvis det ikke er sinddssygt vigtigt hvilket mærke RAM og PSU og DVD drev der sidder i maskinen, er en Dell maskine sgu fin til de flestes formål - jeg er i hvert fald færdig med at samle og supportere maskiner for familie og venner

#6 Dell vil nok ikke yde support på din nye HD eller RAM men garantien ryger ikke blot fordi du opgraderer maskinen, medmindre du mishandler den og laver tydelige undervejs. Det er fint nok at være glad for AMD, men jeg ved at Core2Duo havde bedre performance for pengene for ½ års tid siden, ved ik hvordan dette ser ud i dag... men læs nogle tests og sammenlign priser
Gravatar #8 - freesoft
18. feb. 2007 08:40
Må hvis hellere lige prøve at svare :)

Først vil lige give amokk lidt ret, Dell har nu god service. Havde en kunde hvor PSUen i deres Optiplex var ved at blive dårlig, computeren kunne ikke tænde. Ringede til dem en fredag og de ville sende den så jeg havde den dagen efter. Den kom så først mandagen efter, men før kunne kunden nu heller ikke få den i. Og det kostede ikke noget.

Kan godt se en Core2Duo er god. Nok sådan en eller en anden Intel min mor og far skal have når den skal skiftes ;) I en færdig samlet Dell eller Asus.

Men til mig selv vil jeg have en AMD. Er kommet frem til en Athlon 64 X2, skal jeg købe med køler eller skal jeg selv finde en køler til den? Eller er det kun hvis man er meget "støj følsom"?

Er der nogen der har noget at sige til Abit, Gigabyte eller Asus bundkort? Om der er noget man skal holde sig fra?
Pt. har jeg et ASrock, jeg er hvis heldig det har kørt siden 2003 ;)
Gravatar #9 - buch
18. feb. 2007 19:04
Jeg har også en low noise cpu køler til den processer hvis det er, husker ikke helt hvilken producent?
Gravatar #10 - freesoft
19. feb. 2007 15:17
buch hardware pusher... PM mig om den PSU og køler og hvad du skal have for det :)
Gravatar #11 - serpent
22. feb. 2007 12:37
Jeg giver amokk ret. Dell er billige, så jeg er også holdt op med at samle og supportere. Det er fint med deres onsite service så man slipper for at skulle ud og hjælpe med diverse fejl 40
Gravatar #12 - Derfor
22. feb. 2007 22:33
#8 Jeg har selv et asus p5ld2/se bundkort og er egentlig meget glad for det og kan sagtens anbefale asus bundkort ud fra egen erfaring, derimod vil jeg ikke anbefale abit da det efter hvad jeg har hørt skulle være noget billigt skrammel.
Gravatar #13 - amokk
22. feb. 2007 23:09
#12 hvis der sidder samme chipset mv. på motherboardet er det svært at vurdere det ene som "billigt skrammel" - selvfølgelig kan der være forskel i medfølgende kabler, kvaliteten af køler osv. men sjældent noget der retfærdiggør en prisforskel.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login